Tillfälligt förvirrad....

Ska köra en GPS-tracking server på hemmanätet och behöver då en fast IP. Trodde att jag hade en dynamisk tilldelad adress som ändrade sig men när jag kontaktat operatören så säger man att jag "redan har en publik ipv4 adress".

Ok, men att den är publik betyder inte att den också är fast/permanent..... i den meningen att min router tilldelas samma adress varje gång den startas om och att adressen inte har en begränsad leas-tid.

Känner att viss språkförbistring råder. Är Bahnhofs publika adresser också fasta?
 
Nej, dem är inte fasta. Men behöver du verkligen en fast ip? Klarar du inte dig med dyn-dns på en publik ip? Det gör jag.

/Andreas
 
Ok.

Vilken tjänst använder du?
 
Redigerat:
Ip-adressen ändrar sig inte om du bara registrerar igen innan DHCP-leasen går ut. Jag har bytt IP-adress en gång på fem år (pga ett längre strömavbrott).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ip-adressen ändrar sig inte om du bara registrerar igen innan DHCP-leasen går ut. Jag har bytt IP-adress en gång på fem år (pga ett längre strömavbrott).
Jag återanvänder samma MAC när jag byter router för att undvika byte när man byter router.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vilken tjänst använder du?
Jag använder noip.com men tipset är att kolla om din router har stöd för någon särskild. Det är absolut smidigast att ha den klienten där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har min domän på Loopia och använder deras egna dynamiska DNS direkt i routern (pfsense).
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har min domän på Loopia och använder deras egna dynamiska DNS direkt i routern (pfsense).
Jag kör samma, men med en Ubiquiti EdgeRouter istället (bästa elektronikköp jag någonsin gjort tror jag, i konkurrens med deras Unifi AP).
 
sorry, nu hänger jag inte med här. Hur menar ni att ni kör "deras egna dynamiska dns direkt i router". Jag förstår vad dyn dns är/gör men inte vilken del ni kör i routern?

Har en edgerouter poe.
 
Min Bahnhof IP har aldrig ändra sig. Den är också dynamisk enligt Bahnhof (jag hade samma "problem" med att jag inte kunde begära en publik IP tills de förklarade att den redan var det). Jag tror lease-tiden är 12h.
 
A AskeHolst skrev:
Min Bahnhof IP har aldrig ändra sig. Den är också dynamisk enligt Bahnhof (jag hade samma "problem" med att jag inte kunde begära en publik IP tills de förklarade att den redan var det). Jag tror lease-tiden är 12h.
Som sagt var, den byts bara om du byter router (när du byter MAC-adress) eller om du har ett längre strömavbrott som råkar vara just när det är dags att uppdatera "hyran" av IP-adressen. Lease-tiden består av två delar, en del som är hur ofta du skall förnya leasen, den andra tiden är hur länge adressen skall ligga i karantän. En seriös operatör har minst 10 minuters karantän får återanvändning, men jag rekommenderar minst 30 minuter. Har du en bra router och har tur så kan du trots strömavbrott få tillbaka IP-adressen även om hyrtiden gått ut, detta då de som sparar adressen i persistent minne ofta ber om att få tillbaka samma adress när de startar upp och oftast så tilåter DHCP-servern att man får den adress man ber om utifall att den är ledig.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår vad dyn dns är/gör men inte vilken del ni kör i routern?
Du betalar för ett namn. Typ mathiass.dyndns.com.

Sen kör du en mjukvara på ditt nätverk som ser till att hålla det namnet uppdaterat med din nuvarande IP-adress. Antingen kör du mjukvaran i en dator, eller direkt i routern.

På din beskrivning låter det som att du kanske inte nödvändigtvis behöver en fast adress. Vad är de tekniska kraven egentligen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok jag får läsa på lite ikväll.

[länk]

Tack för vägledningen åt rätt håll.

Egentligen räcker det ju med att IPn är hyggligt densamma för att min gps tracker ska funka.
Precis som @Nyfniken skriver, använder du en egen domän och DNS-tjänst på t.ex. Loopia. På den har du sedan ett DNS-uppslag t.ex. kamera1.mathiass.se som sedan dynamisk uppdateras av enheten som befinner sig oå rätt IP-adress. Det kräver att enheten har någorlunda intelligens och konfigurerbarhet, d.v.s. att enheten kan köra någon form av script. Syftet är alltså att använda ett DNS-uppslag istället för IP-adress och få den senare att självuppdateras. Dyn-DNS och No-IP är säkra kort.

Loopias dynamiska DNS är baserad på standardkommandot wget. Funktionen kräver att du har LoopiaDNS-abonnemang och en domän (som Loopia kan hantera)
 
Ska köra dessa som trackers.

https://www.aliexpress.com/i/33019140954.html

Oklart om det går att köra några script där men sådant vill jag inte hålla på med. Mycket enklare att bara köra mot den semi-fasta adress jag har eller sätta upp dyn dns enligt tidigare diskussion.

@Nyfniken jag kan inte se hur jag undviker en fast adress här (eller dyndns), klienterna måste konfigureras med en ip till servern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.