Hur skall solpaneler monteras på Aluminiumplåt TP. Räcker det att skruva i plåten?
 
Nej, de takplåtarna är i allmänhet väldigt veka.
 
SPR har inte nämnt tjockleken på sin aluminiumplåt TP, kanske Daniel109 förhastade sig med sitt tvärsäkra uttalande?
 
Skulle tro 0.5 mm
 
Rickard.
Ta och mät med skjutmått, jag har för mig att man kan montera taksäkerhet exakt likadant i 0.8mm ALU som i 0.5mm plåt och då borde väl rimligtvis det också gälla solceller.
 
Är det ett plåttak med valsade skarvar?

Jag var på ett bygge häromdagen där dom monterade solceller på ett valsat plåttak, klämmfästen fästes i själva valsen sen sattes solcellernas skenor i klämmorna.
 
Redigerat:
Aluzink är en färg på prylar av järn plåt. All takplåt jag sett av aluminium har varit för tunn för att montera just något i plåten.
 
Aluminiumplåt följer värmen och
D Daniel 109 skrev:
Aluzink är en färg på prylar av järn plåt. All takplåt jag sett av aluminium har varit för tunn för att montera just något i plåten.
Plåten är svart och från1982 och spikad med aluminiumspik.
 
Tyvärr har Dainel109 rätt att det inte går bra att skruva enbart i aluminiumTPplåt om blott 0,50 mm tjock, om man vill att solcellspanelerna ska sitta kvar under många många år. Minsta rekommendabla tjockleken för aluminiumplåt TP är 1,00 mm.
Men kanske går det att sätta skruvarna i plåtdalarna och skruva i bärläkten av trä? Men blir nog lite komplicerat. Någon distansbit på 20 mm kan behövas.
Varför inte byta ut aluminium TPtakplåten mot TP av stålplåt, kanske dax om suttit i ca 40 år.
 
Rickard.
Är den bara spikad är det nog redan där en inte så bra idé. Det kan bli ett jäkla drag i solcellerna när vinden ligger på och då vill man ha skruv som håller fast taket.
 
A Arnodt skrev:
Tyvärr har Dainel109 rätt att det inte går bra att skruva enbart i aluminiumTPplåt om blott 0,50 mm tjock, om man vill att solcellspanelerna ska sitta kvar under många många år. Minsta rekommendabla tjockleken för aluminiumplåt TP är 1,00 mm.
Men kanske går det att sätta skruvarna i plåtdalarna och skruva i bärläkten av trä? Men blir nog lite komplicerat. Någon distansbit kan behövas.
Varför inte byta ut aluminium TPtakplåten mot TP av stålplåt?
Det är 120 cm cc på läkten. Yta 25x5 m. Kan vara ett alternativ att byta. En kostnadsfråga. Det finns inga skenor man kan fästa i bärläkten och sedan skruva panelfästena i dessa
 
Rickard.
S SPR skrev:
Det finns inga skenor man kan fästa i bärläkten och sedan skruva panelfästena i dessa
Finns många varianter på z-profiler så nån borde väl kunna fungera. Annars kan en plåtslagare bocka efter ditt behov, lämplig dimension vet jag dock inte.

Någon sorts butyl/bitumen tejp under borde lösa tätheten.
 
Hur kan du ha hela 120 cm mellan bärläkten i vertikal ledd? Bärläkten löper väl från gavel till gavel,dvs ligger horisontellt. Är det verkligen dimensionerat för ortens vind- och snölaster? Är det i Skåne, där det inte finns någon snö? Går det ens att gå på sådan tunn alu-takplåt utan att trampa sönder den?
 
A Arnodt skrev:
Hur kan du ha hela 120 cm mellan bärläkten i vertikal ledd? Bärläkten löper väl från gavel till gavel,dvs ligger horisontellt. Är det verkligen dimensionerat för ortens vind- och snölaster? Går det ens att gå på sådan tunn alu-takplåt utan att trampa sönder den?
Har funkat i 40 år. Inga spikar har lossnat. Klarat 50 cm snö
 
Kollat är 100 cm mellan läkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.