Hej !

Jag söker efter fina träd för vår baksida som ligger mot ett berg.
Vill att träden ska skymma lite av bergen så det inte blir så kompakt med bara berg.
Vill dock inte ha för stora träd, max ca 4 meter och inte så vida. Vill inte ha en massa skugga......
Det är soligt läge, syd/väst. Vi bor i Sthlmsområdet.

Tacksam för alla tips !

/ Kicksan
 
Det finns många fina och rikblommande prydnadsaplar (malus-släktet). En del blir över 4 meter men inte så mycket mer. Ofta ganska bredvuxna i o f s.

Finns också en del fina småvuxna rönnsorter. Min favorit är carmencitarönn, 2 - 4 meter hög, sirlig med lackröda bär.

Prunus-släktet (körsbär m fl) innehåller en del ganska stora träd men också en hel del mindre träd och buskträd. Där  finns förstås plommon - de flesta plommonsorterna blir inte så stora träd - och en del mindre prydnadssorter som t ex klotkörsbär, rosenmandel, blodplommon, kurilerkörsbär m fl.
Rosenmandel är nog en av de mest populära p g a spektakulär blomning men har nackdelarna av kort blomning och annars tråkigt utseende plus stor känslighet för sjukdomen blom- och grentorka

Nuförtiden säljs också en hel del växter som egentligen är buskar men uppstammade till små träd. Häggmispel och körsbärsbenved har jag hört lovord om i den genren, men det här sortimentet är både växande och varierande, så kolla vad det finns hos trädgårdshandlarna. Det största sortimentet av träd i Stockholmstrakten har Zetas i Kungens kurva.

Med söderläge och närhet till berg och hus är ert läge kanske ganska skyddat? I så fall kan det också funka med japanska lönnar - finns fler än man kan räkna upp, en del bara små buskar, andra större men inga riktigt stora träd. Men de flesta vill ha mer eller mindre sur jord. Kolla och fråga hos handlaren.
Inte japansk men mycket vacker är kopparlönn, ett litet och långsamväxande träd.
 
Tack för ditt svar ! :)

Ska åka i helgen och titta på de exempel du ger !



Mvh
Kicksan
 
Jag har nu inhandlat ett prydnadskörsbär "Prunus Accolade" ett äppelträd sort "Alice" och en prydnadsapel.


Jag hoppas det ska blomma fint i vår !!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.