Quiz: Vad kan du om kranvatten?

Har du koll på varför kranvattnet ibland blir vitt, brunt eller svart? Eller varför ett blont hår ibland kan få en grönaktig ton efter en dusch?

Testa dina kunskaper här:
https://www.byggahus.se/quiz/190-vad-kan-du-om-kranvatten

Brunfärgat vatten som rinner från en kran ner i ett vitt handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto: Foto: Medlemmen marfre

Här i tråden delar vi vårt resultat och diskuterar frågorna och quizet i största allmänhet.

Lycka till!
 
J
Fråga 8, är det inte en konstig fråga?
Normalt sett har man ju bara kommunalt kallvatten in i huset, och låter sen sin egen panna värma vattnet. Varför räknas då inte det som dricksvatten?
 
  • Gilla
KB-U och 3 till
  • Laddar…
10.an hade jag inte en aning om.

JeLö: Just därför. Det kan tillkomma saker från pannan till kranen som gör det olämpligt om dricksvatten.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Även jag tycker fråga 8 är konstigt formulerad, det är ju inte kommunen som förser mig med varmvatten, på frågan låter det som att kommunen även förser en med varmvatten som man då inte kontrollerar...
 
10/10, tydligen lär man sig lite när man gör efterforskningar om vatten
 
Verk som skaparen av quizet haft otur med fråga 8. Eller har någon varmvattenservis med okontrollerat vatten?

Jag ser mitt varmvatten som dricksvatten
 
10 rätt igen, nu går jag och köper en trisslott
 
Jag dricker förvisso inte varmvattnet men jag har bara en ledning in i huset och alltså testas mitt varmvatten lika mycket som mitt kallvatten.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
Det var några fel här:

Det är inte kravställt att varmvatten ska ha livsmedels kvalite. Men det är samma vatten, så lite beroende på vilket vattensystem man har går det utmärkt att ha varmvatten i maten.

Det är inte klor i allt kommunalt vatten, så frågan är felställd.

Edit: Grönfärgning av hår är något som sker överv tid. Det är inte något som dyker upp efter en dusch.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Har man sett hur en begagnad varmvattenberedare ser ut dricker man inte varmvatten.
Varmvatten är inte dricksvatten, bla för att upptaget av koppar ökar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Har du sett hur en gammal servis ser ut? Den är inte vacker, men vattnet är drickbart.
Kopparutfällningen är låg med kommunalt vatten oavsett temperatur.
Alla har inte förådsberedare överhuvudtaget.
 
Det är inte klor i allt kommunalt vatten.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Om klor eller inte, beror på var du bor.
Där jag bodde för några år sedan var det klor i det kommunala vattnet ut till vår by ganska många år pga en läcka av avloppsvatten i dricksvattenrören.
(Ja, hela byn blev magsjuka vid tillfället och proverna gick fram o tillbaka om det var drickbart eller ej under några års tid, men man vande magen ;) )
 
Velade fram och tillbaka rörande mangan och järn då bägge ger brunt vatten och bägge kan ge svart vatten vid hög koncentration. Jag har brunt vatten, men jag har inte järn utan det är mangan enligt vattenproverna. I mina föräldrars sommarstuga har de brunt vatten, men där är det järn. Jag tog det istället på färgen på avlagringarna i rören...

Rörande klor så finns det en annan lösning på att få bort det, låt vattnet stå i en kanna i kylen en dag innan du dricker det. Då har det mesta kloret gasat bort. Askorbinsyran ger ju en utfällning av salt i vattnet som man kanske inte vill ha. Inte mycket, men ändå...
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
10/10 för första gången (tror jag). Dock är speciellt frågan om tillsatser i vatten som flera påpekat felaktig. Där jag bor är det inga tillsatser i det kommunala dricksvattnet.

Angående varmvatten så är väl en anledning till att det är risk för högre halter av metaller i varmvattnet då det avges i större grad från ledningar till det varma vattnet (t.ex. koppar)?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.