C
Som rubriken anger : Skall jag stänga av solcellsanläggningen i min oisolerade,ouppvärmda sommarstuga över vintern? Vad händer då med batterierna? Det går inte att komma till stugan på vintern...
 
Varför skulle du stänga av den? Låt den underhållsladdabatterierna i den mån de ger något alls.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle du stänga av den? Låt den underhållsladdabatterierna i den mån de ger något alls.
Solcellsladdarens "hjärna" förbrukar ström fast all ström ut på nätet i stugan är avstängt.....Jag är rädd för att anläggningen tömmer batterierna....
 
Vad har du för utrustning? Typ fabrikat?
Kan du leverera/sälja ut på elnätet?
 
C carra skrev:
Solcellsladdarens "hjärna" förbrukar ström fast all ström ut på nätet i stugan är avstängt.....Jag är rädd för att anläggningen tömmer batterierna....
Det var ju ingen lyckad konstruktion.
 
Borde inte solcellerna ladda tillräckligt för att kompensera sin egen förbrukning även på vintern? Solen skiner ju lite grann även då... Eller ger solen för lite det halvåret? (Kan inget eller ännu mindre om solcellsanläggningar...)
 
C
H HSP skrev:
Vad har du för utrustning? Typ fabrikat?
Kan du leverera/sälja ut på elnätet?
Jag har en off grid anläggning och kan inte leverera ström ut på nätet,det. Med nät menade jag det som finns i huset....Ursäkta oklarheten.... Det finns inget nät i närheten.....
.
 
T ToRy skrev:
Borde inte solcellerna ladda tillräckligt för att kompensera sin egen förbrukning även på vintern? Solen skiner ju lite grann även då... Eller ger solen för lite det halvåret? (Kan inget eller ännu mindre om solcellsanläggningar...)
Det gör den säkerligen så länge det inte ligger snö på panelerna.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Du menar om charge controllern riskerar att tömma batteriet ? Om du kan läsa ut hur mycket controllern förbrukar "på tomgång" (no-load-consumption, own consumption eller vad dom nu kan tänka sig kalla det), då kan du beräkna hur lång tid det tar innan batteriet är slut.

Om du t.ex. har 100Ah tillgänglig batterikapacitet och controllern använder 1A, då tömmer den batteriet på 100 timmar om inte solpanelerna laddar alls. Drar controllern 100mA, då är det 1000 timmar. Osv...Men man vill ju ofta inte tömma battetiet helt, dom mår inte bra av det, tänk på det också. Dessutom kan det vara så att controllern stängar av sig under en viss batterispänning för att inte tömma batteriet helt.

Har du tillgång till en amperemeter kan du jo också mäta hur mycket controllern drar med täckta paneler.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
ToRy skrev:Borde inte solcellerna ladda tillräckligt för att kompensera sin egen förbrukning även på vintern? Solen skiner ju lite grann även då... Eller ger solen för lite det halvåret? (Kan inget eller ännu mindre om solcellsanläggningar...)

D Daniel 109 skrev:
Det gör den säkerligen så länge det inte ligger snö på panelerna.
Då uppstår den naturliga följdfrågan: Carra, brukar det ligga snö på panelerna i någon större omfattning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.