Jag tror inte jag förstår hur du menar, alla församlingslängder jag har kollat på har nog varit ordnade efter mantalsadress? Ibland kan man behöva använda olika register för att hitta var fastigheten finns i församlingsboken i de större städerna men det är ju en annan sak.
Du menar säkert något annat, men det låter som om två makar och deras vuxna barn skulle stå på samma sida även om de bodde på olika adresser...

Om har användning av fastighetsböckerna eller inte beror nog på hur gammal fastigheten man forskar på är och vad man vill veta.
Men för frågor typ "När byggde farfars far huset?" (om det inte är för långt tillbaka) eller "Jag har hört att någon som hette xxx bodde i huset på 60-talet, men undra mellan vilka år?" kan det ju vara användbart.
 
Vad jag menar är att 1900-talets folkbokföring blev ett renodlat personregister. Inte ett adressregister, som tidigare husförhörslängder. (Jag reserverar mig för termen "församlingslängd").

Att exempelvis bekräfta om personen NN (med personnummer och allt) bodde på viss adress år 1950 är mycket enkelt. Det är också smidigt att följa vart personen fyttade vidare, och med vilka personen var släkt. Däremot duger folkbokföringen inte lika bra om du förutsättningslöst vill kartlägga vilka som bott i valfri svensk bostad exempelvis perioden 1950-1975.
 
Då förstår jag, jag tänkte bara på tiden fram till 1940 som finns digitaliserad på internet. Har aldrig kollat senare än så men jag kan tänka mig att det blir problem där, som du beskriver.
 
Väcker liv i en gammal tråd. Någon som är vass på det här med att ta reda på ens hus historia? Jag skulle vilja veta allt från vem som bott här, vilka bygglov som beviljats osv osv. Jag har hittat några gamla dokument på Lantmäteriets hemsida, bla ett köpekontrakt från 1906 där vårt hus såldes för 300 kr. :surprised::crysmile: Är det kommunen, hembygdsgården, biblioteket man ska starta på? Skulle gärna vilja hitta foton på huset som det har sett ut.
 
Microkatten
Det finns många tips i tråden, bara att börja dra i någon ände! :D Ett annat tips är att försöka kontakta tidigare ägare eller dess släktingar. Kanske den man köpte huset av vet något?

Vi hade hemskt mycket flax då det för ett par år sedan knackade på ett par okända människor i samband med ett jippo i närmsta by. De visade sig vara släktingar till de som hade bott här för 40-50 år sedan, och hade råkat passera gården och känt för att titta in. Vi bjöd in dem på kaffe vid ett senare tillfälle, och de tog då med sig gamla foton och minnen om hur det hade varit och sett ut på gården under äldre tider. Fantastiskt! :heart:
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det finns många tips i tråden, bara att börja dra i någon ände! :D Ett annat tips är att försöka kontakta tidigare ägare eller dess släktingar. Kanske den man köpte huset av vet något?

Vi hade hemskt mycket flax då det för ett par år sedan knackade på ett par okända människor i samband med ett jippo i närmsta by. De visade sig vara släktingar till de som hade bott här för 40-50 år sedan, och hade råkat passera gården och känt för att titta in. Vi bjöd in dem på kaffe vid ett senare tillfälle, och de tog då med sig gamla foton och minnen om hur det hade varit och sett ut på gården under äldre tider. Fantastiskt! :heart:
Tyvärr är vi inte vän med den vi köpte huset av pga hur hon lämnade det och trädgården. Vi har däremot fått lite info av ett gammalt "original" som var på besök hos grannen och som hade bott i vårt hus på 50-talet. :D Men jag vill veta meeer. Började följa länkarna i tråden men det är svårt att komma rätt tycker jag.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tyvärr är vi inte vän med den vi köpte huset av pga hur hon lämnade det och trädgården. Vi har däremot fått lite info av ett gammalt "original" som var på besök hos grannen och som hade bott i vårt hus på 50-talet. :D Men jag vill veta meeer. Började följa länkarna i tråden men det är svårt att komma
rätt tycker jag.

Eftersom du bor i Östergötland kan du vända dig till Landsarkivet i Vadstena. Du får leta själv efter instruktion.
Min hustru som är mer intresserad sv historia än jag har fått en hel del uppgifter därifrån, bland annat genom gamla brandskyddsprotokoll och mantalslängder.
 
Om man frågar av någon historiaintresserad gamling i byn brukar det gå att få en ganska fullständig utredning över husets och gårdens historia åtminstone tillbaka till mitten på 1800-talet. Ju längre bakåt man går ju osäkrare blir ju bybornas historiauppfattning som ju bygger på minne och muntliga uppgifter och någonstans i början på 1800-talet brukar det övergå från fakta kryddat med litet myt till myter med inströdda fakta. Det verkar som om de flesta människors förmåga att minnas fakta slutar fungera ungefär 150 år före man själv föddes. Antagligen för att referenserna i det man hörde berättas blir för suddiga för att man riktigt skall kunna förstå och lägga på minnet när det man hör berättas handlar om personer som är längre bort än far- och morföräldragenerationen till gamlingarna i ens egen barndom.

Fast gällande vissa speciella händelser som har inträffat på en gård händer det faktiskt att folkminnet har bevarat centrala fakta om vad som hände i det stora hela oförvanskade ända från 1500-1600-talet eller rentav ännu tidigare. Det finns några få fall där man arkeologiskt har bekräftat att vissa centrala delar av historier som hade gått från mun till mun i över 1000 år vas fakta. Även om historien hade förvanskats rejält på vägen.
 
H heimlaga skrev:
Det verkar som om de flesta människors förmåga att minnas fakta slutar fungera ungefär 150 år före man själv föddes.
Nej, närminnet är det som ryker först ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.