Jag kommer med en mycket allmän fråga som kanske är omöjlig att besvara.
Men jag frågar ändå.
Vad kostar det att bygga till?
Har ett 20-talshus idag och funderar på att bygga till en vinkel.
Har tänkt som så här.
Platta på mark, ca 40-50kvm, endast sovrum i tillbyggnad, alltså inga bad eller kök.
Helst putsad fasad då huset är vitputsat.
Har tänkt att ha platt tak på tillbyggnaden som även skall andvändas som altan/balkong med utgång fån andra plan på originalbyggnaden.
Någon som någon ide vad det kan kosta?
Hur stort blir prispåslaget om man skall ha källare med?(har ju källare i gamal huset).
 
Jo du den frågan är i stort sett omöjlig att besvara! När vi skulle bygga om/till vårt hus från 30-talet fick vi in offerter med ett spann på 1,8 miljoner :surprised:(skillnaden mellan den dyraste och den billigaste alltså)!

Mitt råd till dig är att sätta dig ner och fundera igenom ordentligt hur du vill att utbyggnaden ska se ut (på detaljnivå allt från stort t ex vilken isoleringstjocklek, material i golv, om du vill ha plyfa innanför gipset, till smått, material i fönstersmygar, vilka lister du vill ha). När du har gjort det går du ut med offertförfågan till ett antal byggnadsfirmor som du kanske hört talats om eller på annat sätt känner förtroende för. Bli inte förvånad om du inte får någon respons tillbaka - ofta måste man själv stöta på och jaga dem för att få in offerterna. När/om du får in ett antal offerter kan du nu jämföra dem (eftersom du tydligt specat vad du vill få byggt). Välj sedan entreprenör med stor omsorg be om referenser, har du polare i branschen be om deras omdöme, kolla noga med skattemyndigheter, kronofogde etc.

Ibland uppges kvm pris för utbyggnader t ex 10-15 tkr/kvm men sådan priser säger nästan ingenting då det är många faktorer som har betydelse för priset. En faktor som definitivt är prispressande är att inte så många bygger på höst/vinter vilket ger dig som konsument ett lägre pris (=snickarna tar ut lägre pris för att slippa gå sysslolösa på vintern).

Vår om/tillbyggnad kostade 1,1 miljoner. Då byggde vi ut ca 30 kvm i två plan (på torpargrund) med ett badrum. Ovanvåningen byggde vi nästan helt om inkl ett badrum samt satte in en del energibesparande åtgärder (solcellsdriven varmvattenberedare, luft/luft pump). Men som sagt vår dyraste offert låg på 2,5 miljoner och den billigaste på 700 000 kr!
 
2,5 miljoner för 30kvm i två plan!!!!!!!
Hur motiverade säljaren det priset??:)

Här har jag funderat i banor på ca 400Tkr!!!;)
Vi skall inte ha några konstigheter.
Som sagt endast sovrum i tillbyggnaden, alltså endast el som skall göras förutom själva bygget.
Sen att vi vill ha "platt" tak kanske fördyrar det hela?
Förutom att vi vill ha en terrass så är anledningen att det gamal huset är ganska högt, skulle gissa på ca 9m, och jag inbillar mig att det skulle kosta en del om man skall integrera det nya taket med det gamla på ett snyggt sätt. Enklare med ett platt tak/terrass.

 
Ni är ju lurade så mycket kan det inte ha kostat :surprised:

1,1miljon mer än vad mitt hus kostade ;D
 
ParkaKungen skrev:
2,5 miljoner för 30kvm i två plan!!!!!!!
Jag ringde och frågade den byggaren om de fattat att det fanns ett hus som skulle byggas UT dvs att inte allt skulle nybyggas och han erbjöd sig att räkna om offerten men återkom några dagar senare med beskedet att det var 2,5 milj som gällde!

Nu vill jag bara förtydliga att vi byggde ut 30 kvm i två plan dvs 2x30 kvm. Utbyggnaden innefattade ett nytt badrum samt omfattande ombyggnader av befintligt hus (nytt tak, befintligt badrum, ny planlösning, energibesparande åtgärder etc).

Och huruvida vi är lurade eller ej - tja vi tog den näst lägsta offerten så det fanns en hel del som skulle ha ännu mer för att göra samma jobb!

Prisbilden påverkas nog en hel del av var i landet du bygger också samt hur mycket jobb du gör själv. Gissar att motleycrue gjorde en hel del själv om han lyckades bygga ett helt nytt hus för 1,1 milj. Vi gjorde inget själva!
 
Känns som om jag kalkylerat helt fel när jag räknat med 300Tkr-400Tkr.:)
 
Ge inte upp så lätt! Gå ut med offerter vet ja läget kan ju vara helt annorlunda i din del av världen. I Uppsala var det dock den prisbild som jag angav som gällde! Men allt är ju en fråga om utbud och efterfrågan; den firman som kom in med offerten på 2,5 miljoner är en välrenomerad firma som många säkert vill ha - då lägger de en hög offert och nappar kunden får de ENORMT med ersättning för dubbelarbetet!

Det är ju också mycket som skiljer mellan din och min utbyggnad även om ytorna verkar vara desamma; du ska ha platta på mark - vi hade torpargrund, du ska inte bygga badrum - det gjorde vi (två st tom), du ska inte bygga om det befintliga huset - det gjorde vi (mycket) etc.
 
Plattan kostar ca 50 000 kr.
Jag tycker att det inte borde landa på mer än 500 tkr men en ärlig gissning ligger runt 400 tkr.

Jag byggde ut som ni samt garage inkl puts och golvvärme och allt detta kostade ca 500 tkr.
 
Calle Anka skrev:
Plattan kostar ca 50 000 kr.
Jag tycker att det inte borde landa på mer än 500 tkr men en ärlig gissning ligger runt 400 tkr.

Jag byggde ut som ni samt garage inkl puts och golvvärme och allt detta kostade ca 500 tkr.
Sedär, än lever alltså hoppet.:)

50Tkr för plattan, är det med markarbeten? Ca40-50kvm?
Bor i Skåne med väldigt mycket lera i marken. Om det hjälper eller försvårar markarbeten?
Hade faktiskt räknat med ca 100Tkr för plattan + markarbete.
 
Jag hade lite mindre husbyggnad men totalt var det med garage ca 70 kvm. Plattan gick de nog back på men det var exkl markjobb. Räkna med min 1200 kr/kvm ex markjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.