Jag tror att det blir dumheter och onödigt nattarbete av det.
 
Fast en absolut majoritet arbetar ju på annat ställe än vid det egna huset, så varför skulle det bli lägre elräkning om man arbetade på natten?
 
MultiMan
Bygg ett nytt Barsebäck så att energin genereras där den behövs mest. Korta sträckor - billigare och snabbare att bygga ut infrastrukturen. Det är positivt framtidstänkande istället för nuvarande vansinne baserat på drömmar och skrämselpropaganda. Verket borde aldrig stängts från början.

Sätt gränsen till Riksdagen på 10% så hade allt detta löst sig automatiskt och gett svensk politik en välbehövlig stabilitet och inte beslutsfattande likt maskrosfrön i vinden.
 
  • Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror att det blir dumheter och onödigt nattarbete av det.
16-63 A säkring gäller hus och gårdar främst, då är högsta belastningen när folk kommer hem från jobbet typ 17 till 20.


Det flesta industrier har större säkring än 63 A, och där är det normalt redan idag timtariff.

Så nattarbete vet jag inte, möjligtvis nattamat :thinking:
 
M mattoys skrev:
16-63 A säkring gäller hus och gårdar främst, då är högsta belastningen när folk kommer hem från jobbet typ 17 till 20.


Det flesta industrier har större säkring än 63 A, och där är det normalt redan idag timtariff.

Så nattarbete vet jag inte, möjligtvis nattamat :thinking:
Snarare att man väntar med tvätt- och diskmaskin samt elbilsladdning tills senare på kvällen/natten...

Har du möjlighet att styra din värmepump så kan du köra den på lågvarv under denna period då det är så många andra förbrukare som tillför värme i hemmet...
 
M mattoys skrev:
16-63 A säkring gäller hus och gårdar främst, då är högsta belastningen när folk kommer hem från jobbet typ 17 till 20.


Det flesta industrier har större säkring än 63 A, och där är det normalt redan idag timtariff.

Så nattarbete vet jag inte, möjligtvis nattamat :thinking:
Det är många som har sina småföretag hemma i något uthus eller i en verkstadshall på samma tomt som man bor på. Beroende på företagets storlek brukar de gemensamma huvudsäkringarna för bostaden och företaget vara någonstans mellan 25 och 63 ampere.
Det är också många bönder som har huvudsäkringar i den storleksklassen.

Det är också många som är ekonomiskt beroende av att bygga och reparera på kvällarna efter att man kommer hem från arbetet. Hur skulle man annars ha råd att bo någon annanstans än i en slumförortslägenhet på socialens bekostnad.
 
Effekttaxan brukar beräknas utifrån den timmen som har högst medeleffekt. Om man renoverar hemma och kör en såg nån minut då och då påverkas inte medeleffekten under en helt timme nämnvärt. Det som påverkar är prylar som drar hög effekt kontinuerligt, t ex värmesystem och elbilsladdare, och många moderna såna prylar har någon form av styrning för att begränsa effekten antingen baserat på tiden på dygnet eller utifrån det aktuella totala strömuttaget.
 
Jasså...... det var en nyhet. Stannar andra människor verkligen vedkapen mellan vedträna i stället för att köra i ett sträck?
 
Vedkapen används väldigt sparsamt när man bygger och renoverar.
Men framför allt så drar den inte flera kW när den är obelastad, så även om du kapar en massa ved en timme i sträck så ökar inte din medeleffekt med flera kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.