Hej, jag har blandad erfarenhet av hantverkare. Sanerare, spolare, elektriker, snickare, ja alla dem har det fungerar fint med, bra kommunikation och tidsbokning, bra jobb. Men nu när jag försökt fått tag i VVS-are för ett jobb av typen - byt alla ventiler och termostater i huset - vilket ändå borde vara lagom stort så att man vill ta det, möts jag ändå av samma: återkommer med offert - tystnad, eller återkommer inte alls. Provat 4-5 aktörer.

Första kontakten förstår jag att jag inte var intressant, för jag var för detaljerad, ville ha andra jobb fixade samtidigt, och ville köpa in grejjerna själv.
Sedan kom jag på att det kanske varför mycket, nu har jag istället skrivit i princip "Hej, vill byta alla ventiler och termostater, ca 20 stycken, till Danfoss RA 2900 med Danfoss ventil, kan ni fixa offert vore det toppen", helt släppt det där med att köpa in själv. Men samma ignorerande.

Är det jag som kommunicerar fel, eller bara har otur med stressade VVS-are, eller är det ett skitjobb man inte vill göra pga dålig timpenning? Är det att jag anger vilket material jag vill ha /danfossprylar/, det verkar ju som att MMA annars har marknaden i sitt pungrepp:) ?Jag tänker mig att man i alla fall kan svara "Ej intressant". Nu blir det ju så att man inte vänder sig till dessa firmor för andra jobb heller, och jag har flera större jag vill göra framöver, så jag tror att jag är en hyfsat lukrativ kund.
 
coconut
Min erfarenhet är att många hellre vill att man ringer än skickar ett mail. I alla fall som en första kontakt, sen brukar det vara enklare att kommunicera detaljer över e-post.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
H Husnerden skrev:
Jag tänker mig att man i alla fall kan svara "Ej intressant".
Det är det jag många gånger reagerat och blivit tokig på beträffande hantverkare i stort. Jag har full förståelse för att man bedömmer vissa jobb som mindre intressanta. Varför inte bara säga det så man kan gå vidare och leta efter nytt företag....?

Vilken stad bor du i?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag tror också att det är mail som är problemet. Mailade en firma jag blivit tipsad om och fick aldrig svar. Eftersom jag var väldigt angelägen om just den firman ringde jag istället och då hade jag plötsligt en VVS-are hemma dagen efter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Man kan förstå om det är små företag med få anställda att man varken kollar eller svarar på mail under arbetstid pga man är princip fullbokad.
Men då tycker jag man ska vara tydlig med det på sin hemsida.
Större företag som kanske har nån som sitter och svara på telefon/mail osv har jag noll förståelse för att bete sig så här.

Kom igen vi lever i 2020 talet nu man borde kunna kommunicera på fler sätt tycker man.
Jag väljer alltid firmor som har smidiga sätt att komma i kontakt med och som man får svar.
Senast beställde jag ett plåtjobb med egen ritning.
Behövde aldrig ringa eller nått, mailade ritning + förfrågan om dom hade tid att fixa. 2 dagar senare fick jag sms och så var det hemma.
Eloge till såna företag
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Är det så att firmor ratar en pga att man mailar? Modernt. Avskyr att ringa hantverkare och man hör att de sitter i bilen, stressade, okoncentrerade, svårt att höra varann pga bilbrus osv. :sweat:
 
  • Gilla
muppenx och 13 till
  • Laddar…
Problemet med mail är ju att teknikmognaden hos hantverkarna inte är på topp. Skickar du ett mail och de inte har tid att svara direkt så är nog risken stor att det inte blir besvarat alls.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Problemet med mail är ju att teknikmognaden hos hantverkarna inte är på topp. Skickar du ett mail och de inte har tid att svara direkt så är nog risken stor att det inte blir besvarat alls.
Nä, att det glöms bort är ju en femma, men de flesta hantverkare jag träffat har varit i 30-årsåldern +- 10 år. Då måste man väl kunna hantera mail? :crysmile:
 
  • Gilla
VVS.Gajjan
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Problemet med mail är ju att teknikmognaden hos hantverkarna inte är på topp. Skickar du ett mail och de inte har tid att svara direkt så är nog risken stor att det inte blir besvarat alls.
Du kanske menar att det sitter i viljan.
Min far 70år kan maila och sköta sig online.
Jag vet ärligt talat ingen arbetsför som inte klarar av det.
Jag tror det är lathet/stress/fullbokad
 
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…
Ja, alltså, med "teknikmognad" så menar jag alltså inte förmågan att kunna läsa och svara på mail utan att kunna hantera de lite mer avancerade funktionerna (som hjälper en att komma ihåg att svara på det där mailet man läste i kassan på ICA).

En del håller sånt i huvudet och andra behöver teknisk hjälp.

Jag jobbar ju i huvudsak med människor som mailar och min uppskattning är att det är max 10-20% av ingenjörerna som kan hantera en större anstormning av mail utan att tappa bort sig.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Ja det är troligtvis för att du mailar. Ring en lokal VVS gubbe och hör om han kan komma förbi och titta på jobbet. Troligtvis kan han komma innan han ska i väg på andra jobb en dag i närtid.
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Min erfarenhet är att många hellre vill att man ringer än skickar ett mail. I alla fall som en första kontakt, sen brukar det vara enklare att kommunicera detaljer över e-post.
P Parkeringsvakten skrev:
Ja det är troligtvis för att du mailar. Ring en lokal VVS gubbe och hör om han kan komma förbi och titta på jobbet. Troligtvis kan han komma innan han ska i väg på andra jobb en dag i närtid.
Förståeligt, kanske kulturkrock i kombination med att de alltså har sjukt mycket att göra. Jag är själv typ mjukvaruhantverkare kan man säga (IT-konsult) och jag skulle bara bli irriterade om folk ringde mig stup i kvarten och frågade om jobb, nä maila - förfrågningar per mail svarar jag alltid på, och ringer upp om det verkar intressant, avböjer annars, då kan man ju bestämma själv när o hur. Jag ringde nu en annan lokal vvs:are och han skulle kolla förbi på måndag, hur trevlig som helst.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, alltså, med "teknikmognad" så menar jag alltså inte förmågan att kunna läsa och svara på mail utan att kunna hantera de lite mer avancerade funktionerna (som hjälper en att komma ihåg att svara på det där mailet man läste i kassan på ICA).

En del håller sånt i huvudet och andra behöver teknisk hjälp.

Jag jobbar ju i huvudsak med människor som mailar och min uppskattning är att det är max 10-20% av ingenjörerna som kan hantera en större anstormning av mail utan att tappa bort sig.
Tror du har helt rätt. Har i yrket haft ett tiotal rörisar i arbetsgruppen vid några tillfällen och 8 av 10 har haft stora problem med datorer överhuvudtaget. Det kan ta flera dagar innan man får svar på mail, svar som "ja, jag öppnade mailen i fredags men har inte gjort det denne veckan... på en fredag". Inte bara i pensioneåldern då utan från rörisar mellan 45-70. De yngre har ju förstås full koll men även där så kan det vara sisådär med tillgången till dator i yrket. Sen kan det ju ta en dryg timme att skriva ett inlägg av den här längden, då förstår man ju att som egenföretagare så är det ohållbart att svara på mail, något som de per telefon kan göra på ett par minuter.

Sen om man kontaktar en större firma ska förstås den som tar emot förfrågningar förstås kunna knappa dator, men de mindre kan vara en utmaning.
 
coconut
H Husnerden skrev:
Förståeligt, kanske kulturkrock i kombination med att de alltså har sjukt mycket att göra. Jag är själv typ mjukvaruhantverkare kan man säga (IT-konsult) och jag skulle bara bli irriterade om folk ringde mig stup i kvarten och frågade om jobb, nä maila - förfrågningar per mail svarar jag alltid på, och ringer upp om det verkar intressant, avböjer annars, då kan man ju bestämma själv när o hur. Jag ringde nu en annan lokal vvs:are och han skulle kolla förbi på måndag, hur trevlig som helst.
Har samma grej, maila mig hellre än ring. Men just när det gäller hantverkare så är telefon oslagbart har jag kommit fram till.

En liten notering är dock att den yngre generationen av hantverkare verkar vara mer villiga att svara på mail än de som är lite äldre. Så det kan vara en vanesak också. Skönt att du verkar hitta nån som kan hjälps dig :D
 
Några tankar...
Hur fick du tag på mejladress? på deras officiella hemsida där dom skriver "skicka gärna mejl om du vill komma i kontakt med oss"? = Här är det riktigt dåligt om du inte får svar

Eller stod det kanske " här är vår mejladress, men för att säkert få svar RING!" = Här kan man ju inte räkna med att få svar

Eller har du fått tag på mejladress lite på bakvägen, alltså företaget har aldrig lämnat ut någon adress? = minskar ju helt klart chansen att få svar.

Skickade du med läskvitto? Kanske att det hamnat i något skräppostfilter??
Hur skrev du under? "Hälsningar Nisse" från en anonym hotmailadress?
Eller med fullt namn och adress samt telefonnummer?
Kanske kan påverka om du får svar eller ej?

Hur länge har du väntat på svar? En timme? En dag? En vecka? En månad? Rimlig svarstid tycker jag är inom en vecka.

Det minsta man kan förvänta sig i svar är ju i alla fall "Tyvärr vi är inte intresserade av detta jobb" Vi hinner inte just nu eller något liknande... Men det verkar inte så vanligt att man får något svar alls när företaget inte vill göra jobbet...
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.