Delvis urbruten vägg med murbruksrester och stenblock vid basen, flankerad av två pelare på en altan med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis öppnad tegelmurad fasad med synlig gräsplätt genom öppningen, början av trappbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har påbörjat en öppning av fasaden för att få till en trappa till altanen. Enligt min kännedom har det tidigare varit en öppning som sedan blivit igenmurad.

Hur gör jag för att öppna upp utan att riskera att "pelarna" på var sida rasar ned?

Jag tänker att öppningen ska gå i liv med "pelarna".
 
Narren666
A aklimamba skrev:
[bild]

[bild]

Jag har påbörjat en öppning av fasaden för att få till en trappa till altanen. Enligt min kännedom har det tidigare varit en öppning som sedan blivit igenmurad.

Hur gör jag för att öppna upp utan att riskera att "pelarna" på var sida rasar ned?

Jag tänker att öppningen ska gå i liv med "pelarna".
Jag är ingen expert.
Men jag har gjort ett liknande ingrepp.
Då sågade jag med vinkelslip med diamantskiva.
För att få ett fint snitt utan att behöva byta någon sten.
För att sedan bila bort stenarna, jag gjorde ingen särskild avväxling eller någon förstärkningar.
"Bara" såga :)
 
  • Gilla
aklimamba och 1 till
  • Laddar…
Narren666 Narren666 skrev:
Jag är ingen expert.
Men jag har gjort ett liknande ingrepp.
Då sågade jag med vinkelslip med diamantskiva.
För att få ett fint snitt utan att behöva byta någon sten.
För att sedan bila bort stenarna, jag gjorde ingen särskild avväxling eller någon förstärkningar.
"Bara" såga :)

Låter som ett bra tips!
Blir det för illa när man sågar får jag kanske göra någon inklädnad i samma stil trappan.
 
Mexi kapar man enkelt med en vanlig vinkelslip och stenskiva. Är som att skära i smör. Diamantklinga behövs inte.
 
Narren666
M mlkjhr skrev:
Mexi kapar man enkelt med en vanlig vinkelslip och stenskiva. Är som att skära i smör. Diamantklinga behövs inte.
Ah, blandade ihop begreppen. Fick för mig det var samma typ av skiva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.