A
M Mickeyswe skrev:
Jojo, körde ett stresstest bara ska inte ha så kallt.
Evaporatorn blev -47 i inftysningsläget.
Jaja, gjorde en chansning..
Skåpet är ju 8 år.
Det funkar väl så länge det funkar..
Men allt låter och funkar bra än så länge.
Ja finns ju tester med mix av r600a och r290.
Ah, fyllde på tills det lät bra och kylde väl.
Risken med att bara fylla på på känn är att du får backfrost på röret till kompressorn med resultat att golvet blir förstört. Är det på tok förmycket då får du vätskeslag i kompressorn med haveri till följd.
Riktvärdet är 5-10% jämfört specen dvs 3-4 gram
 
MultiMan MultiMan skrev:
Lägre temperaturer -> längre hållbarhet -> mindre mat som slängs.
Sant men rekommendationerna säger +4 och -18 grader då dessa temperaturer är rätt i avvägning av kyla och energiåtgång.

Att ha för kallt i kyl är heller inte bra då vissa områden i kylen då kan bli under nollan och saker fryser, inte bra att frysa och tina saker om vart annat.

Temperaturen som står på en kyl gäller inte överallt då den är så där i precision och olika områden som kyls på olika sätt. Läs gärna manualen till just din kyl.
 
A
Electrolux garanterade exakt jämn temperatur i skåpen från Mariestad. Såväl frysar som kylar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har precis ett sådant skåp sedan kanske 7 - 8 år bakåt. Det har krånglat mycket. Utöver olika typer av rena fel, så har frysen krävt täta avfrostningar eftersom den inbyggda fläkten i frysdelen stannat pga för mycket isbildning. Jag har haft servicefolk på plats vid olika tillfällen (pga av andra felorsaker med samma enhet) och jag har över tid stöttat leverantören med inköp av olika reservdelar sim har behövts.
Men nu är det slut med det. Nu denna veckan har kyla till frysen börjat svaja högst betänkligt. Det blev droppen. Nu är jag helt enkelt trött på denna enhet.
Därför beställt en ersättare. Det blev av annat märke. Medvetet beslut att gå till annat märke pga att just denna kyl/frys pga allt strul med den över tid har medfört en total förbrukning förtroendekapital för Electrolux/Husqvarna vitvaror.

Jag tror mig veta att de stora hyreshus-fastighetsägarna räknar med avskrivning för kyl/frys på cirkus 15 år (varierar väl kanske något mellan olika fastighetsägare). Så mina erfarenheter av denna kyl/frys indikerar ju att detta är något som jag som kund inte ska behöva ta med i beräkningarna. Men som privatperson har man inte mycket (inget) att sätta mot när väl garantiperioden är över. Och även om det finns garanti kvar, så vill man ju hur som helst inte hamna i problem med sin produkt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.