Hej, jag och min sambo har precis köpt hus. Vi gillar planlösningen sådär och har lite frågor angående bärande väggar, jag har ringat in de det gäller för se om dessa är bärande då jag själv har ingen aning.
Tacksam för svar!
 
  • Planritning av hus med markerade områden som kan vara bärande väggar i kök och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Totalt omöjligt att svara på med den ritningen som grund, har du några konstruktionsritningar att lägga upp?
 
Hej nej tyvärr. Endast bilder på huset.. vem kontaktar man för ritningar?
 
  • Gult enplanshus med vita knutar och svensk flagga, fråga om ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult enfamiljshus med tegeltak, trädgård och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plantekning av ett hus med markerade områden för kök och braskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant är de bärande med tanke på att de går tvärs takstolarna, men utan mått/dimension samt bilder på takstolarna kan man inte säga mer.
 
Ok tack för svar ändå under omständigheterna!
 
coconut
G Gammeldorf skrev:
Hej nej tyvärr. Endast bilder på huset.. vem kontaktar man för ritningar?
Kolla med din kommun, det bör finnas ritningar på byggnadskontoret. Brukar räcka med ett mail till rätt adress där man frågor efter alla ritningar/handlingar för en viss fastighetsbeteckning.
 
Tack så mycket! Får återkomma med lite ritningar så vi kan lista ut detta.
 
G Gammeldorf skrev:
Hej, jag och min sambo har precis köpt hus. Vi gillar planlösningen sådär och har lite frågor angående bärande väggar, jag har ringat in de det gäller för se om dessa är bärande då jag själv har ingen aning.
Tacksam för svar!
Är det källare under huset?
Finns det väggar eller annan bärande konstruktion under väggarna i källaren så är de med största sannolikhet bärande.
 
Nu vet jag inte hur gammalt det huset är men mitten 80-talet kanske.
Då borde du kunna hitta ritningar på bygglovsavdelningen i din kommun, ta med dig fastighetsbetäckningen bara.
Det är väl lite 50/50 om det är bärande skulle jag säga, iaf den vid köket.
Skulle inte tro den vid hallen är det, men kolla ritningarna så det inte varit en vägg i vardagsrumsdelen förut.

OT så skulle mitt tips vara att inte ta bort väggen vid hallen, skönt med ett vindfång där så det inte blåser rakt in i vardagsrummet var gång man öppnar dörren. Också skönt att inte gå rakt in i vardagsrummet. Vet inte hur ofta det blåser västliga vindar hos er men här gör det ofta det, hade dörren suttit på andra sidan så kanske men nja....

Så nu fick du lite tyckande som du inte frågade efter i bästa forumstil :D
 
S Svanteman skrev:
Nu vet jag inte hur gammalt det huset är men mitten 80-talet kanske.
Då borde du kunna hitta ritningar på bygglovsavdelningen i din kommun, ta med dig fastighetsbetäckningen bara.
Det är väl lite 50/50 om det är bärande skulle jag säga, iaf den vid köket.
Skulle inte tro den vid hallen är det, men kolla ritningarna så det inte varit en vägg i vardagsrumsdelen förut.

OT så skulle mitt tips vara att inte ta bort väggen vid hallen, skönt med ett vindfång där så det inte blåser rakt in i vardagsrummet var gång man öppnar dörren. Också skönt att inte gå rakt in i vardagsrummet. Vet inte hur ofta det blåser västliga vindar hos er men här gör det ofta det, hade dörren suttit på andra sidan så kanske men nja....

Så nu fick du lite tyckande som du inte frågade efter i bästa forumstil :D

Alla svar och tips är välkommna även om det är tyckande :D

tack så mycket återigen för svar, skall kika hos kommun. Huset är byggt 1957 och tillbyggt 1993.
 
Här ser ni hur vi vill göra det kontra det är idag..
 
  • Ritning av husplanlösning med markerade förändringar i tvätt och hallområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planlösning av en bostad med märkta rum och möbleringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är ett enplanshus av inte alltför gammalt snitt, finns det en god chans att takstolarna är av fackverkstyp och ddärför självbärande mellan ytterväggarna. I så fall är inga mellanväggar bärande. För att konstatera hur det förhåller sig behövs antingen ett foto från vinden eller en sektionsritning.
 
Hej tack för svar! :)

här kommer den enda bilden vi har från vinden än sålänge..
 
  • Träbjälkar och isolering synliga på en oinredd vind med synliga elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom man ser delar av ett fackverk talar det mesta för att resten ser ut på samma sätt. Jag tror nog att ni i er planering kan utgå från att det inte finns några bärande mellanväggar. När ni kommer åt att ta några bättre foton från vinden, så lägg ut dessa på Byggahus för en definitiv bekräftelse.
 
Oj vad du just gjorde min dag! Tack återigen för svar :) absolut, lägger in det här så fort jag kommit åt vinden vid nyckelöverlämning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.