Jag har problem att hitta fint planhyvlat virke till fönstersmygar. Nästan samtliga stycken jag har tittat på har haft en liten kupning eller vridning.

Undrar om det skulle fungera att ta en elhyvel att plana till det så kallade planhyvlade furut? Bredden jag utgår ifrån är 118mm. Längderna är maximalt 1450mm.

Bäst hade såklart varit att köpa en ordentlig plan- och rikthyvel. En sån stor och tung pjäs som man nästan får diskbråck av att bara snegla lite lätt på:sweat:
 
J JohanN03 skrev:
Jag har problem att hitta fint planhyvlat virke till fönstersmygar. Nästan samtliga stycken jag har tittat på har haft en liten kupning eller vridning.

Undrar om det skulle fungera att ta en elhyvel att plana till det så kallade planhyvlade furut? Bredden jag utgår ifrån är 118mm. Längderna är maximalt 1450mm.

Bäst hade såklart varit att köpa en ordentlig plan- och rikthyvel. En sån stor och tung pjäs som man nästan får diskbråck av att bara snegla lite lätt på:sweat:
Var har du tittat på virket. De planhyvlade på min brädgård är inte snickeri torrt och brädor jag har köpt har rättat till sig när de fått ligga inne i värmen ett tag.
 
Det går förstås att planhyvla med en handhållen elhyvel. Men jag tror att det kräver en del av utföraren. En rikt- och planhyvel är mycket bättre. Jag har gjort mina fönstersmygar i limträskiva. De är plana och slår sig inte. Jag har skaffat hyllplan på biltema och kluvit till önskad bredd.
 
T topmount skrev:
Var har du tittat på virket. De planhyvlade på min brädgård är inte snickeri torrt och brädor jag har köpt har rättat till sig när de fått ligga inne i värmen ett tag.
Jag har kikat hos Karl Hedin, Byggmax och Bauhaus. Stämmer som du skriver att det inte är snickeritorkat. Gäller det även kupigheten, att det går tillbaka när virket torkar?
 
A Avemo skrev:
Det går förstås att planhyvla med en handhållen elhyvel. Men jag tror att det kräver en del av utföraren. En rikt- och planhyvel är mycket bättre. Jag har gjort mina fönstersmygar i limträskiva. De är plana och slår sig inte. Jag har skaffat hyllplan på biltema och kluvit till önskad bredd.
Bra ide!

Limträskivor brukar väl ha en hel del kvist mer än planhyvlat? Hur är det efter målning? Slår limfogarna igenom, att man ser trästavarnas konturer? Ska använda linoljefärg som blir tunt skikt.

Om man skulle ge sig på att elhyvla en planhyvlad bräda måste hyvelbredden vara minst lika med eller större än brädans bredd?
 
Jag har använt kvistlack och därefter akrylat. Visst går det att se var limfogarna är om man tittar nära. Det stör inte mig. På de tidigare smygarna jag gjorde var det ingen kvistlack. Där blöder kvistarna igenom. Det stör mig däremot.

Jag vet mig inte ha sett en handhållen elhyvel med så bred trumma som 118 mm. Men det kanske finns. Jag tror att tekniken man har med elhyveln är mycket viktigare än bredden på hyveln. En planhyvel passar bra till uppgiften. Jag är tveksam till om en handhållen elhyvel gör det.
 
De mindre planhyvlarna tex Makita 2012NB https://www.makita.se/product/2012nb.html är de funktionsdugliga? Ju mer jag tänker på det desto fler projekt dyker upp som behöver planing. Priset avskräcker inte och med lite kreativitet skulle det nog kunna gå att smussla in den i frugans trädgårdsbudget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.