Hej alla händiga!

I huset vi köpt sitter det i ett rum ett "icke öppningsbart" Pvc-fönster. Går det på något sätt göra det öppningsbart, vad kostar det? Eller är det billigare att byta ut hela fönstret?

Är ett sovrum så känns väldigt instängt utan möjlighet att vädra då luftspalten idag fungerar som enda ventilation.

Tack på förhand

Se bifogad bild
 
  • Stängt PVC-fönster i ett sovrum med bordslampa och gardiner vid nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att tänka mig att man som glad amatör över huvud taget alls skulle kounna bygga om ett sådant fönster.
Så köp ett nytt med samma yttermått i stället är mitt råd.

Betr. ventilationen: Hur är det med frånluften? Frisk luft skall ju inte bara komma in i rummet, utan den "använda" luften skall ju också ut därifrån, oftast via utsug i våtrum och kök.
Hur fungerar det?
 
Tack för tipset, får nog bli att byta hela fönstret.
Angående luftspalten finns ventil i både närliggande sovrum/wc. Men då krävs ju att dörrar står öppe mellan rummen. Sovrummet ligger på övervåningen, hade tänkt borra och sätta in en Fresch ventilation, men fick rådet att det gör varken eller med ventil på övervåningen. Nu när det på slutet varit varma dagar så känns ju övervåningen generellt som en bastu. Eller ska man sätta dit en ventil med?
 
Du har inget PVC fönster. Det är ett fast SP fönster eller mockfjärdsfönster skull jag vilja säga. (samma fönster)
Nej det går inte att bygga om. Man får byta till ett öppningsbart.
 
Vad är skillnaden mellan ett Pvc och ett Sp fönster?
 
Det är väl ett träfönster och inte plast.
 
Oskar Olsson Oskar Olsson skrev:
Vad är skillnaden mellan ett Pvc och ett Sp fönster?
Luddigt svar av mig kanske... PVC fönster är i materialet PVC även kallat plastfönster.
Du har ett klassiskt träfönster. Du kanske har en aluminium utsida som du tror är i PVC.
Du har iallafall ett kvalitetsfönster som inte går att bygga om till ett öppningsbart.
 
V verktygsgurun skrev:
Luddigt svar av mig kanske... PVC fönster är i materialet PVC även kallat plastfönster.
Du har ett klassiskt träfönster. Du kanske har en aluminium utsida som du tror är i PVC.
Du har iallafall ett kvalitetsfönster som inte går att bygga om till ett öppningsbart.
Aha, tack verktygsgurun, det finns alltid mycket nytt att lära som man inte känner till.

Då får det bli att överlägga att byta hela fönstret.
Tack alla för tips och ideèr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.