Jag har betonggolv i källaren. Oisolerad platta men torrt verkar det vara.
Färgen är lite dålig på olika ställen i källaren och jag skulle vilja slipa och måla eller kakla golvet.

Jag tänkte slipa bort färgen med en giraff-maskin först. Sen kanske det finns sprickor eller andra skador i betongen (ser ganska bra ut spontant). Men hur kan jag i så fall jämna till dessa skador innan jag målar eller kaklar efteråt?
 
  • Flagnande färg på ett betonggolv i en källare med väggen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått betonggolv med flagande färg och synliga slitage i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv i källare med flagnande blå färg och synliga sprickor och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0524.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet grönt betonggolv i källare med sprickor och flagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt betonggolv i källare med slitage och fläckar, delvis synliga möbler och skor vid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett grönt betonggolv i källare med slitage och en vit radiator ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipar gör du inte med en giraff utan med en diamantslipmaskin till ca 120-150grit sen måla med en vattenburen epoxy
 
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
Sittställning
Jag hade målat golv i min källare dock inga sprickor alls. Men du säger det är torrt så det är inga bekymmer med sprickorna skulle jag tro.

Jag köpte en sån där diamant skiva till vinkelslipen och tog en plast låda och lite tejp och en dammsugare sen slipade jag golvet. Tog bort bort ca 80% av färgen.
Prima och klinkra, inga bekymmer !

Hur ojämnt är golvet ? Ska du klinkra så behöver det inte vara allt för jämt. Kan gömma rätt många milimeter med fix. Annars får du flyta golvet innan klinker.

Lycka till !
 
  • Diamantskiva för vinkelslip använd för att slipa golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
Om man bara lägger en heltäckningsmatta som andas, behöver man måla under eller räcker det med att slipa då?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag hade målat golv i min källare dock inga sprickor alls. Men du säger det är torrt så det är inga bekymmer med sprickorna skulle jag tro.

Jag köpte en sån där diamant skiva till vinkelslipen och tog en plast låda och lite tejp och en dammsugare sen slipade jag golvet. Tog bort bort ca 80% av färgen.
Prima och klinkra, inga bekymmer !

Hur ojämnt är golvet ? Ska du klinkra så behöver det inte vara allt för jämt. Kan gömma rätt många milimeter med fix. Annars får du flyta golvet innan klinker.

Lycka till !
Golvet är nog rätt jämt, har inte hunnit kolla så noggrannt. Är mest att färgen lossnat på ett fåtal ställen och att det ser gammalt ut. Så en uppfräshning behövs.
 
Sittställning
L LarsAgerstrand skrev:
Om man bara lägger en heltäckningsmatta som andas, behöver man måla under eller räcker det med att slipa då?
Ska du täcka golvet hade jag bara lagt den rakt på som det är nu.

Jag föredrar klinker alla dagar i veckan.. skulle det bli en vatten läcka av något slag är klinker underbart.
Lite kallt att gå på visst men man kan lägga matta ovanpå det sen
 
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
Vinkelkapmaskin och diamantskiva i förpackningar på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L LarsAgerstrand skrev:
Jag har betonggolv i källaren..Färgen..i källaren..tänkte slipa bort färgen med en giraff-maskin först. Sen kanske det finns sprickor eller andra skador i betongen
Inför liknande projekt dock ej identiskt. Alla har olika förutsättningar; golv, färg, slitage.

Använd slip som roterar 8.500rpm och skiva med dia.125 (enligt tidigare tips på någon tråd).

Mindre slipar roterar ex (+/-) 12.500rpm vilket har upplevts för okontrollerbart, snabbt, dammigt, hektiskt.

Ifall man har stora utrymmen kan en riktigt stor, tung, rejäl hyrd golvslip behövas som för ex garage. Men allt kostar.

(Ej expert på golvfärg så ta in andras råd).

https://www.biltema.se/en-se/tools/electric-tools/angle-grinders/angle-grinder-ag-180c-2000041629

https://www.biltema.se/verktyg/kapning/diamantklingor/diamantslipskiva-2000019635
 
  • Gilla
LarsAgerstrand och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Jag körde Biltema slip med julas diamant 125mm, lekande lätt.
Jag tog bort 80% .. det räcker gott och väl för att få fix att fästa
 
  • Gilla
LarsAgerstrand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.