Mikael_L
Jag undrar vad det kan tänkas kosta, lite sådär mellan tummen och pekfingret, att fixa till en väg i skogen.
Om vägen nu är ibland nätt och jämt skönjbar, på andra ställen har djupa leriga fåror, och hela tiden farbar med personbil bara man kör ytterst försiktigt och kryssar sig fram, och underredet skrapar ändå i lite här och där.
Jag lägger in en bild på ungefär hur det kan se ut när det inte är värst.

Vad kan det tänkas kosta att få upp standarden lite på några hundra meter väg, vi kan för enkelhetens skull säga kronor per 100 meter.
Vägens längd är väl något mellan 3 och 5 hundra meter. Det finns ett stenbrott 15 km därifrån. Vi behöver inte räkna in etableringskostnader för lastbil och grävmaskin, det kan jag uppskatta någorlunda själv.

Vägen behöver inte vara bred, räcker med för en personbil, men kanske lika bra att räkna på 2.6. Jag tänker fortfarande någon väldigt ruff yta kanske bestående av 100mm kross eller 65mm kross, det behöver inte gå att köra fort där, att slippa skrapa underedet på bilen hela tiden är målet.
Jag har inte någon vidare koll på markförhållande, men jag tror att det mest är grov moränmark, med sand/grus/block, det verkar inte vara någon lera, jord eller silt i alla fall. Det borde innebära att ett ganska tunt bärlager kan fungera.
skogstigen.JPG
 
Mikael_L
Det finns alltså en befintlig väg, så det behöver inte fällas träd och sånt.
Men den är nätt och jämt körbar med personbil i dagsläget.
 
Om du kan höja vägen så är det smidigast att rulla ut fiberduk modell tjock och sen på med 2-300mm 0-40. Går snabbast att dra ut det med lastare. Ett lager med 0-16 på det sen så blir det en bra väg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Dikning och tilljämning av gammal väg 4 tkr/100 m?
Fiberduk 4 tkr/100 m.
Grus, 50 ton, 5 tkr/100 m.

Det ger väl kanske lite bättre standard än du tänkt dig, men kan du göra det ordentligt håller det förstås längre. Jag har nog kompispris på grävjobb då det är en annan delägare i min väg som gjort det när jag varit inblandad, så jag har räknat upp lite, men det går rätt fort att dika om det inte är för stenigt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Är detta + moms?

(Kanske inte spelar roll, jag skrev ju i början, "mellan tummen och pekfingret", vilket antagligen slår mer än momsen ...) ;)

Men 50 ton grus är ca 30m3, vilket blir 1dm tjockt för 100 meter och vägbredd på 3 meter. Känns som att det kan gå något mer då.
Frakt av grus har du inte med (tycker jag det verkar). Men får han köra totalt 3 mil per lass och lite tid för lass och lossning så hinner han max 2 lass i timmen, så det blir väl ca 800kr per 24 ton, eller något sådant, så ett par tusenlappar till per hundra meter borde det bli.

Här är det säkert lönsamt att ta lastbil med släp, men jag tvivlar på att någon kommer fram med släp hit där funderingen är, det känns tillräckligt osäkert att ens en lastbil (åtminstone fullastad) kommer fram. Men jag tänkte först reda ut vad själva vägen kan på ett ungefär kosta innan jag ens börjar rota i den frågan (medveten om att det då kan bli ännu dyrare).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är detta + moms?
Blandat. :crysmile: Gruset är nog inte säkert att man får för en hundring per ton ens ex. moms, markduken går nog att få billigare. Osv. Det är inte konstigt att mina privata projekt brukar dra över budget tror jag... :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det kan vara ide att ta dit en traktorgävare för att jämna till vägen och rensa lite innan påfyllnad av massor.
 
Jag och bror min förstärkte en 150 meters sträcka med en traktorvagn singel...

Kör 1 m, fös av lite singel och jämna till.
Kör 1 m till osv

Det gick på nån timme eller två och vägen blev klart lättare att köra på.

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det kan vara ide att ta dit en traktorgävare för att jämna till vägen och rensa lite innan påfyllnad av massor.
Om man tänkt ta dit en grävmaskin, är det inte bättre att låta den göra allt. Det brukar väl inte vara så effektiv med traktorgrävare?
 
Traktorgrävare för att rensa diken och väg blir ineffektivt nå fruktansvärt.

En typ 8tons grävare med schaktblad kan både rensa diken och dra av vägen innan duk och grus.

Sen kan den även blada ut gruset om lastbilsföraren inte bara dumpar det på hög.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag och bror min förstärkte en 150 meters sträcka med en traktorvagn singel...

Kör 1 m, fös av lite singel och jämna till.
Kör 1 m till osv

Det gick på nån timme eller två och vägen blev klart lättare att köra på.

/ATW
Den här modellen ska inte underskattas. Man kan göra mycket småfix innan man är i närheten av några 15 tkr/100 m.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man tänkt ta dit en grävmaskin, är det inte bättre att låta den göra allt. Det brukar väl inte vara så effektiv med traktorgrävare?
Allt beror på.
Vägen såg så smal ut så jag hade nog inte kört in med lastbil där och spridit ut beläggning.
Då jag äger en grävmaskin och kört "många" lass så var det en bästa gissning, men som sagt, det beror på.

En grävmaskin med gallerskopa kanske kan återställa vägen utan att köpa material.
Beroende på skicket på vägen, (som avgörs bäst på plats) så kanske 10k för 4 lass 0-18?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag måste upprepa, lite tydligare, att bilden är inte på aktuell väg, jag glömde helt att fota, så jag letade lite på nätet efter något som liknade skicket lite.

Men jag börjar få lite koll på omfattningen. En bra markduk, minst N3, i alla fall på en del ställen, och sen få ut bärlager på något vis. Ev kan man klara sig utan grävare ... Men ärligt talat, jag tycker alltid grävmaskiner är grymt prisvärda, för den tid de sparar åt mig kan jag själv jobba och tjäna mer pengar än vad maskinen kostar.
 
AXS
Med dina krav hade jag bara lagt ut markduk och låtit lastbil sprida grus. Låter det göras på våra vägar och det är grym precision, dock bra grund där vilket du inte verkar ha.
Typ såhär.
Vill du jämna ut det lagom kör du lastpall efter valfritt motorfordon.

Det drar annars lätt iväg i kostnad. Skulle inte förvåna mig om det blir över 50 000:-.

Men är du beredd att slanta upp så blir grävare perfekt, då han dom gräva för rör med, för höjer du vägbanan kommer det garanterat samlas vatten där du inte vill ha det.
 
Vad har vägen använts till?
Är det en gammal skogsväg som det gått virkestransporter på?
Eller är det bara en stig genom skogen som någon börjat köra bil på när det varit torrt och fint?

Ju bättre underlag ju mindre behöver du göra ju, ett bra tips är att hugga rent utmed vägen, typ två meter ( minst en) från vägkanten, eller så att dikena är helt fria från träd buskar och sly... Hjälper till att hålla vägen torr och fin...

Grävmaskin eller ej, svårt att svara på, behövs dikena rensas så är ju grävmaskin bra, eller om man behöver ösa bort massa skit som ligger på vägen, jag skulle föredra lite större än de 8 T som tipsats om innan, typ 14T har han som hjälper mig, och det funkar bra till väg. En bra grävmaskinist fixar detta snabbt och det behöver inte dra iväg så mycket i kostnad.
om det inte är stora jobb som behövs räcker det med två dagar, han som hjälper mig hade fakturerat typ 16000 för två dagar.

Om grävaren ändå är där så kan man samordna så att grus kommer dit när han är där och kan hjälpa till att fördela ut och jämna till.

Om du har tur så behövs ingen grävare och grusbilen kan sprida direkt, jag hade valt grovt grus, 0-35 har funkat bra till mina skogsvägar, om det inte är bra underlag eller lite blött visa partier så är det inte fel att lägga ännu grövre i botten för att toppa med 0-35 bergskross..
Jag är dålig på att beräkna åtgång av grus, men hit har det kostat typ 5000 kr för ett bil och släp, gissar på att det kan gå åt typ 2- 5 bil å släp.för 500 m

Kan hända att man sen skall skrapa vägen för att få den riktigt bra, kostar kanske 1 - 4000 kr om du hittar en lokal bonde som kan hjälpa dig...

Om du tar dit en grävmaskin, se till att lägga ner vägtrummor där det behövs, ingen stor kostnad men gör stor nytta för att hålla vägen torr, bör inte kosta mer än 3 - 5000 / trumma ink. arbete.

Markduk ser jag som onödigt om det inte är riktigt dålig bärighet, men det vet ju i så fall grävaren när det behövs...
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.