Kan man ha kylen utomhus om man bygger ett regnskydd över? Vad händer på vintern om man inte ha den igång? Någon som provat?
 
Är det en ny kyl så går den sönder. Nya miljövänligare kylmedel smörjer inte lika bra vid låga temperaturer. Ofta är minimitemperaturen +10-14. Är kylen avstängd och sätts på först när det blivit varmt igen bör den klara sig.

Sen är ju inte en kyl rostskyddad för att så ute i fukten utan den kommer gå sönder i förtid. Om det är efter ett eller fem år är svårt att säga.
 
  • Gilla
Oestergaard och 1 till
  • Laddar…
Största risken är väl att det blir kondens som skadar elektroniken. Är den avstängd på vintern så händer inte så mycket.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Jag har en kylfrys kallad "partykylen" stående i vad som nog varit en redskapshörna i ett garage.
Oisolerat såklart och väldigt otät dörr (till redskapshörnan alltså, dörrarna på kylfrysen är bra) står lite småöppen med en hasp för bara.
Har den under tiden vi bygger/renoverar, fylld med bärs, glass och saker som kan grillas inkl tillbehör. smidigt när folk kommer och hälsar på behöver inte gå in i köket eller är man inte hemma kan de alltid äta glass i trädgården medans de väntar.
Nu har vi inte några jättekalla vintrar här men den har stått ute i ett par ordentligt kalla nätter. Har bara haft huset sedan i vintras så ja....
Tänkte som du att det kanske inte funkar, ser man på det krasst så ska det ju plötsligt ibland användas som värmeskåp....!!!??
Men man måste våga chansa, so far so good. Men mitt står ju under tak och näst intill vindfritt så inte helt utsatt för väder och vind.
 
A
S Svanteman skrev:
Jag har en kylfrys kallad "partykylen" stående i vad som nog varit en redskapshörna i ett garage.
Oisolerat såklart och väldigt otät dörr (till redskapshörnan alltså, dörrarna på kylfrysen är bra) står lite småöppen med en hasp för bara.
Har den under tiden vi bygger/renoverar, fylld med bärs, glass och saker som kan grillas inkl tillbehör. smidigt när folk kommer och hälsar på behöver inte gå in i köket eller är man inte hemma kan de alltid äta glass i trädgården medans de väntar.
Nu har vi inte några jättekalla vintrar här men den har stått ute i ett par ordentligt kalla nätter. Har bara haft huset sedan i vintras så ja....
Tänkte som du att det kanske inte funkar, ser man på det krasst så ska det ju plötsligt ibland användas som värmeskåp....!!!??
Men man måste våga chansa, so far so good. Men mitt står ju under tak och näst intill vindfritt så inte helt utsatt för väder och vind.
Glass?
+5celsius?
 
A
största risken är väl rostskador när den står utomhus.
nästa risk är att det blir kallare än kyltemperatur och allt fryser
i övrigt är det skit samma
frysar däremot får det svårt med kondenseringstemperaturen och kommer att stiga i temp.
smörjproblem är drabbel då kompressorn på frysen går konstant när det är under 10C och håller definitivt tempen uppe på oljan som förövrigt klarar -50celsius
 
electroluxaren skrev:
Glass?
+5celsius?
En kylfrys brukar bestå av två delar - En kyl och en frys. Frysdelen brukar vara kallare än +5 grader. ;)
 
useless useless skrev:
En kylfrys brukar bestå av två delar - En kyl och en frys. Frysdelen brukar vara kallare än +5 grader. ;)
Ahh det var så han menade, fattade inte igår kväll och struntade i att svara, men nu är det tydligt.
Ja jag har till och med dragit ner så jag har minusgrader i frysen!

I övrigt till inlägget så ska det ju sägas också att när bygget är klart ska det garaget rivas och kyl/frysen går till närmsta åvc,
Skulle alltså inte ställa ut en ny, men denna 10-15år gamla electroluxen får bo där enligt mentaliteten, går det så går det, och hittills har det gått bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.