Min gamla automower ACX230 har slutta följa guiden hem, den följer guiden ut som den ska men när den ska hem så åker den fram och tillbaka över guiden utan att haka på den.

Tidigare så kunde den ibland stannat till på guiden, snurra ett varv och sedan fortsätta åt ett helt annat håll men även det har den slutat med nu.

Någon annan som haft liknande fel och vet vad det beror på?
 
Säkerställ att guiden är hel genom ohmmätning.
Avläs signalvärde från guide via quick check-menyn (långt tryck på 0) i område där det inte fungerar.
 
När jag lyfter klipparen över tråden så går den från - till + i sifforna. Finns det något man kan utgå ifrån för att kolla hur bra signalen är? Till exempel två meter från slingan få bör siffran vara +XXX eller och är den lägre än så är signalen dålig?
 
Skärmdump av en handbok om loop-signalsvärden och kvalitetsmätningar för Automower, med exempel på signalvärden och riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där siffrorna är jag inte ens i närheten av och då drog jag ändå en helt ny guidekabel för att undvika avbrott.
 
Vid den nydragna guideslingan, ca 20 meter lång så är signalen 55.
 
Att öka korridorbredden gjorde att den blev känsligare och fick lättare att hitta slingan.
Nivåerna är fortfarande på tok för låga men nu hittar den i alla fall hem.

Så även om inte problemet är löst så har jag en workaround tills vidare.

Någon som har en aning om varför mina signalnivåer är så låga?
 
Från att ha legat på runt en timmes söktid så är den nu nere igen på de mer normala söktider runt en minut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.