Hej,

Jag har bytt drivrem på denna klippare till en tredjepartsprodukt för 169 kr. Den tycks passa som den ska. Allt fungerar också utmärkt när det gäller själva klipparbetet; den kopplar in drivläge som den ska och driver som den ska. När motorn stängs av kopplar den också, rent mekaniskt, ur drivningen som den ska (remmen slackas). Men, med motorn avstängd och drivning urkopplad är framhjulen låsta, men kan motvilligt fås att rulla några cm fram och tillbaks. Enda sättet att rulla maskinen är genom att trycka ner styret så att framhjulen lättar något från marken. Om drivningen däremot kopplas ur med motorn igång, kan maskinen rullas fram och tillbaka som den ska.

Jag har monterat av kåpan över drivmekanismen och kan se att remmen i friläge nyper fast kring drivhjulet när man ruckar på hjulen. Spelet i remmen vid frånkopplad drivmekanism gör att framhjulen kan ruckas lite fram och tillbaka. Det förklarar kanske att frikopplingen fungerar när motorn är i gång och drivhjulet snurrar.

Vad kan detta vara? Är det drivremmen? Kanske borde köpt en orginalrem? För visst ska väl drivaxel med drivhjul vara låsta när motorn är frånslagen?
 
  • Närbild av rött gräsklipparchassi med fokus på drivhjulet och remmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MultiMan
Varför köper man pirat till en så ny Klippo? Jag gjorde inte det till en klippare från 1988.

Hursomhelst, antagligen inte rätt längd, men kan ju vara annat. Blir bara gissningar utan att titta på det. Jämförde du längderna innan du satte på den nya?

Vad orsakade bytet? Remmarna brukar hålla länge om inget särskilt händer.
 
  • Gilla
Smygtittaren
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är troligen rätt längd, men fel profil på remmen så den ”nyper” i drivhjulet.
Lär bli bättre efter några timmars slitage.
Några remmar har jag ännu inte bytt på min Klippo, men börjar bli dags för den från rotoraxeln till växelhuset. Och nya framhjul.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Varför köper man pirat till en så ny Klippo? Jag gjorde inte det till en klippare från 1988.

Hursomhelst, antagligen inte rätt längd, men kan ju vara annat. Blir bara gissningar utan att titta på det. Jämförde du längderna innan du satte på den nya?

Vad orsakade bytet? Remmarna brukar hålla länge om inget särskilt händer.
Tack för synpunkter. Jag har i årtionden köpt slit- och reservdelar till bilar, MC, hushålls-och trädgårdsmaskiner. Min erfarenhet att de i regel är jämförbara i kvalitet, men mycket billigare än originaldelar. Inte sällan är de identiska med original, tillverkade i samma fabrik, osv. Men det finns säkert undantag. Remmen byttes för att den hade djupa sprickor och gick på övertid. Längden jämfördes, men inte bredd och tjocklek.
 
Redigerat:
GoC GoC skrev:
Det är troligen rätt längd, men fel profil på remmen så den ”nyper” i drivhjulet.
Lär bli bättre efter några timmars slitage.
Några remmar har jag ännu inte bytt på min Klippo, men börjar bli dags för den från rotoraxeln till växelhuset. Och nya framhjul.
Jag är inne på din tanke också, att det blir bättre med inslitning. Framhjulen har jag också bytt, som syns på bilden. De är inte heller original. Rekommenderas att lägga dem i riktigt hett vatten en kvart före montering. Då slinker de på lätt och krymper snabbt till att sitta helt fast.
 
Redigerat:
Undrar om det inte är så att den tandade remmen du köpt gör att den inte glider så lätt i drivhjulen då den inte är spänd. För inte är väl originalremmen tandad?
 
GoC GoC skrev:
Undrar om det inte är så att den tandade remmen du köpt gör att den inte glider så lätt i drivhjulen då den inte är spänd. För inte är väl originalremmen tandad?
Även originalremmen, som satt i maskinen när den var ny, är tandad. Visst ser den bytesfärdig ut?
Gamla tandade remmen från maskin mot grå bakgrund, visar slitage och behov av utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min Comet S är från 2006. Har haft isär drivningen men kom inte ihåg att den var tandad.
Men enda remmen som är sliten är den under klipparen. Förövrigt har vajern till reglaget för driften rostar sönder så nu sitter i stället en ståltråd som håller fast driften så den är omöjlig att skjuva då driften alltid ligger i.
Men det går fint att stegra klipparen lite.
Men åter till grundproblemet så är troligen utbytesremmen lite grövre och problemet borde avta allt efter som remmen slits. Annars så får du väl olja in den :)
 
GoC GoC skrev:
Min Comet S är från 2006. Har haft isär drivningen men kom inte ihåg att den var tandad.
Men enda remmen som är sliten är den under klipparen. Förövrigt har vajern till reglaget för driften rostar sönder så nu sitter i stället en ståltråd som håller fast driften så den är omöjlig att skjuva då driften alltid ligger i.
Men det går fint att stegra klipparen lite.
Men åter till grundproblemet så är troligen utbytesremmen lite grövre och problemet borde avta allt efter som remmen slits. Annars så får du väl olja in den :)
Jo, som sagt, jag tror också att grundproblemet är att den nya remmen, genom sin form och tjocklek, ger för stor friktion. Däremot tror jag inte på olja. Fett och gummi är ingen bra kombination. Något vattenbaserat glidmedel kan däremot funka. ;)
 
Eller enklast är ju att köra klipparn hela tiden. Jag kör min in i skjulet med motorn igång.
Men kanske får investera i en ny vajer och nya gummin till framhjulen.
Kostade på ett nytt luftfilter och ett tändstift för första gången sedan den var ny 2006.
Båda skulle helt klart varit bytta för bra många år sedan.
Får väl bli remmar också så blir den som ny.
 
Har klippt gräs idag i en knapp timme och kan meddela att drivhjulen efter klippningen (den tredje efter rembytet) börjat lossna. Det går nu att skjuta maskinen framför sig i frikopplat läge även om det ännu är lite trögt, och att trögheten varierar lite upp och ned.

Det är alltså tydligt att GoC var på helt rätt spår med tanken att den nya remmen behöver slitas in några timmar innan den börjar fungera som den ska. Min gissning är att det även gäller originalremmar från Klippo/Husqvarna, som monteras på en gammal insliten drivmekanism, som på denna 18 år gamla Klippo Comet.

När det gäller nya gummidäck till denna och många andra Klippomaskiner så köpte jag dessa enligt länk. De har fungerat utmärkt från första början och var lätta att montera.
https://www.reservdelaronline.se/so...lect=0&search_query=5029451-01&submit_search=

Vill gärna inflika att detta är en fantastisk slitvarg till gräsklippare, som med normal service bara går och går, år ut och år in, i årtionden.

Hoppas min frågeställning, och era kloka svar, kan hjälpa andra i samma situation; det är ju det fina med detta forum.

Stort tack för svar och synpunkter!
 
GoC GoC skrev:
Eller enklast är ju att köra klipparn hela tiden. Jag kör min in i skjulet med motorn igång.
Men kanske får investera i en ny vajer och nya gummin till framhjulen.
Kostade på ett nytt luftfilter och ett tändstift för första gången sedan den var ny 2006.
Båda skulle helt klart varit bytta för bra många år sedan.
Får väl bli remmar också så blir den som ny.
Det där med vajern låter trist. Tyvärr, har jag läst, att Klippo/Husqvarna slutat sälja bara själva vajern. Istället erbjuds ett dyrt reservdelspaket.

Jag har, liksom du, kört Klippon varje sommar i många år med (nästan) bara årliga oljebyten samt nytt luftfilter kanske vart femte år. Men gamla maskiner, som denna, är som dito makar. De går och går, år ut och och år in, men till slut behöver de lite extra kärlek. Det fick min Klippo i år.

Förutom oljebyte har den fått nya knivar, ny drivrem, nya däck på drivhjulen, nytt tändstift och nytt luftfilter. Det två år gamla filtret var rejält svart och smutsigt. Knivarna, som är Klippo-original, behövde slipas lätt på bänkslipen för att bli optimalt vassa. Var noga med balansering efter slipning. Totalkostnad utom frakter: ca 1000 kr, varav knivarna kostade 450 kr.

Maskinen är nu märkbart piggare och går mycket jämnare och bättre än förut. Jag tycker du ska ge din maskin samma omsorg. Det har den säkert förtjänat. Tveka inte att köpa reservdelar på eftermarknad om det går, de är i regel lika bra som original, men betydligt billigare. Hoppas också att vajerproblemet kan lösas långsiktigt och praktiskt, utan dyra reservdelspaket.
 
Redigerat:
Jag har Honda motor på min, en pärla till motor som bara körts med alkylatbensin, provade i höstas med vanlig bensin men den trivdes den inte med.
Kniven har jag slipat på plats med en vinkelslip.
Driften kan kvitta då jag ändå alltid lyfter upp framhjulen för att manövrera runt klipparen.
Men ett par nya hjul skulle vara bra. Original luftfilter kostade 90kr och skulle troligen bytts efter 10 år och inte 14, tändstiftet det samma 14 År och ett nytt från Biltema för en 50-lapp.
 
GoC GoC skrev:
Jag har Honda motor på min, en pärla till motor som bara körts med alkylatbensin, provade i höstas med vanlig bensin men den trivdes den inte med.
Kniven har jag slipat på plats med en vinkelslip.
Driften kan kvitta då jag ändå alltid lyfter upp framhjulen för att manövrera runt klipparen.
Men ett par nya hjul skulle vara bra. Original luftfilter kostade 90kr och skulle troligen bytts efter 10 år och inte 14, tändstiftet det samma 14 År och ett nytt från Biltema för en 50-lapp.
Låter gött med Honda. Utmärkta motorer enligt min erfarenhet. Problemet, med en Klippo, är då möjligen att du har två remmar och dessutom en trixig växellåda mellan primär drivning från utgående axel (med kniven) och sekundär drivning, efter växellådan, med ny rem, som driver hjulen. Det är en onödigt komplicerad konstruktion.

Den har tillkommit genom att varken Briggs eller Honda anser sig kunna tillverka motorer med en tvärställd drivaxel utan mellanliggande växellåda inom de kostnadsramar Husqvarna, som numera äger varumärket Klippo, har angivit.

Det är synd, eftersom den gamla konstruktionen, med tvärställd utgående drivaxel och en enda drivrem är så mycket enklare och lättare att serva och underhålla än de senare modellerna, oavsett motorfabrikat.

Husqvarna envisas med att ta mer betalt för den nya, sämre konstruktionen av Klippos drivmekanism, än för den gamla, enklare och mer pålitliga. De kan, på min fråga, inte förklara varför.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.