Har jag uppfattat det rätt att det inte finns jordade eller ojordade dimmer?
Att en dimmer alltid endast har två sladdar som den ansluts med?
 
BirgitS
Nog kan en del ha 3 anslutningar, nolla, fas och tändtråd. Däremot brukar de ju inte vara utförda i metall så att de behöver jordas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har bytt ganska många dimrar, aldrig råkat ut för en som ska anslutas till jord. Det viktiga att tänka på är vad dimmern ska reglera. Typ av ljuskälla och antal watt?
 
Jag har ändrat mig nu, jag vill installera en vanlig lysknapp: en enpolig trappomkopplare.

När jag tittar på den nuvarande dimmern så finns det en svart sladd till symbolen "Vågig kryss" och en grön sladd till symbolen "Pilen uppåt".

Jag skulle då anta att den svarta sladden är tändtråden och den gröna sladden är fasledaren.
Men uppe i taket där lampan skall sitta finns endast en grön och blå sladd, alltså ingen svart sladd som skall vara tändtråden.
Detta gör mig fundersam eftersom tändtråden skall ju återfinnas upp vid taket, och dessutom borde fasledaren vara svart (före år 1995)
 
Svart är väl fas och grön tändtråd? Mät så vet du...
 
useless useless skrev:
Svart är väl fas och grön tändtråd? Mät så vet du...
Har inget att mäta med. Om fas är svart så sitter det väl fel idag, inte omöjligt då jag haft hantverkare hemma som kanske rört till det.
 
På en simpel tyristordimmer spelar det ingen roll. Inte heller på en simpel enpolig strömbrytare.
 
useless useless skrev:
På en simpel tyristordimmer spelar det ingen roll. Inte heller på en simpel enpolig strömbrytare.
Så dimmern funkar hur sladdarna än sitter? Jag kanske ändå skall utgå ifrån att svarta sladden är fasledaren.
 
Ja för funktionens skulle spelar fas och nolla ingen roll. Och om du vill byta en dimmer mot en strömbrytare så är det ju en no-brainer, bara flytta över de två trådarna till strömbrytaren. Det är inte superkritiskt att fasen hamnar på "L" och tändtråden på "pil ut". Men som du märker blir man lätt förvirrad om det inte stämmer med märkningen. För dimmers med trappkoppling går det inte att koppla enligt märkningen på terminalerna. Så som alltid måste man titta i kopplingsdosor mm för att reda ut vad som är fas, tändtråd, mellantrådar, nolla och skyddsjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.