Har en fundering, jag äger ett 70tals hus med Mexi tegel och träfasad.

nu till min fundering idag är all panel stående, och kommer byta all panel då det är dags o byta kulör. Men nu vill vi ju byta den stående panelen på framsidan till liggande och behåll den stående på gavelspetsarna. Kan man ha en o samma typ av panel till både liggande och stående?
läst att viss panel är mer anpassad för vissa typer av montering.
Vill inte ha lockpanel.

sen nästa fundering är vilken bredd ska man välja. Är fördelen var med bredare att monteringen går snabbare? Skulle helst vilja ha 145mm bredd.


Har totalt ca 95m2 panel inkl garage.
 
Nej, det brukar inte vara samma panel. Den liggande kallas "enkelfas" och den stående "dubbelfas"
Kolla hos virkesleverantörerna så ser du. Det är en fasning mindre på den liggande för att vatten ska droppa av
 
Okay, låter vettigt antar man inte kommer se någon skillnad på dom när dom är uppsatta
 
W Woodi skrev:
Okay, låter vettigt antar man inte kommer se någon skillnad på dom när dom är uppsatta
Nej. Den "ofasade" sidan är neråt så att det blir som en droppnäsa för vatten. Man ser tydligt skillnaden på de större leverantörernas sidor.
 
Hej! Vi har kört stående på gavlarna o liggande på sidorna. 145mm dubbelfas. Enkelfas ser nog lite lustigt ut ståendes men ganska lika annars
/Kim Hus med stående svarta träpaneler på gaveln och byggnadsställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P petererlandsson1194 skrev:
Nej. Den "ofasade" sidan är neråt så att det blir som en droppnäsa för vatten. Man ser tydligt skillnaden på de större leverantörernas sidor.
okay så om skulle köpa dom enkelfas till liggande o dubbel till stående blir det bra alltså
 
  • Två olika profiler av träpaneler, en enkelfas och en dubbelfas, från Moelven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lizzardo
Jag körde samma dubbelfaspanel både stående och liggande på stallet.

Röd träfasad på stall med stående och liggande dubbelfaspanel, svart dörr och två runda fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lizzardo Lizzardo skrev:
Jag körde samma dubbelfaspanel både stående och liggande på stallet.

[bild]
okay, hur gjorde du på den understa liggande?
 
Lizzardo
W Woodi skrev:
okay, hur gjorde du på den understa liggande?
Gjorde med vad?
Den är ditspikad som den är, en bit över droppblecket bara
 
Lizzardo Lizzardo skrev:
Gjorde med vad?
Den är ditspikad som den är, en bit över droppblecket bara
Tanke vurpa från min sida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.