Hej.
Jag har fått möjlighet att få ett fritidshus om jag ombesörjer flytten av det.
Måtten är 6.2 x 5,6 m.
Jag undrar om någon här har erfarenhet eller kunskap om vem i göteborgsområdet som utför sådant och vad ett sådant projekt ev skulle kunna kosta ( mellan tummen o pekfingret såklart)
 
Hur långt ska det flyttas?
 
Du kommer inte få dispens att flytta det på trafikverkets vägar, du får dela det på mitten..
 
D Melb skrev:
Hur långt ska det flyttas?
Det ska flyttas 4 mil.
Båda ställena är lätt att komma intill med kranbil.
 
F faf skrev:
Du kommer inte få dispens att flytta det på trafikverkets vägar, du får dela det på mitten..
Ok. Jag förstår. Vet du maxbredden som tillåts?
 
Är det bara nåt enklare hus så tror jag ärligt talat det blir dyrare med flytten än att bygga nytt..........
 
  • Gilla
Henrikalling
  • Laddar…
Vad har du för höjd på huset?
 
G Gallianoman skrev:
Dispens kan man få, men det krävs lite av organisation runt om:
Det där brukar transportfirman ordna...

261 cm - 310 cm utmärkning
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil
Bredare än 450 cm utmärkning, varningsbil och eskort

Här kan du läsa mer:
[länk]
Toppen, stort tack.
 
Det hjälper inte med dispens om 5,6m är för brett för färdvägen. Blir höjden dessutom ett problem måste du ha en mobilkran på avhämtningsplatsen och en för lossningen samt en bil med maskintrailer.

Om det ens går kommer det bli väldigt dyrt,
har t.ex. en faktura på 1 mil transport med kranbil , följebil och tillstånd som landade på 8k som referens. Plus vår gubbe.

Dessutom lär inte konstruktionen vara fribärande på ett lastbilsflak vilket innebär ytterligare problem och kostnader.
 
Tack för era synpunkter och engagemang.
Jag pratade med en entreprenör som förklarade att huset måste delas av som många av er påpekat. Man får bygga dubbla bärande väggar inne i huset med 5 cm mellanrum där det ska delas.
sedan sätter man motorsågen där och lyfter upp delarna på lastbil.
Hela projektet visar sig nog bli lite för stort så troligtvis så släpper vi idén och bygger ett nytt den dagen det verkligen behövs.
Tack igen för er input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.