Hej! Vi ska (äntligen) låta måla om vårt trähus från 2001 (som vi köpte 2008). Tre olika målare har varit här för inspektion och offert. Två av de tre konstaterade att originalfärgen är linolja men sen skiljer det sig. Den första målaren talade med Flügger som bestämt hävdar att man därför måste fortsätta med linjeoljefärg. Den andra målaren (som enbart med spott och tummen kunde bestämma att det var linoljefärg) tyckte det var onödigt och dyrt och att vi skulle byta till emulsionsfärg (akrylat) eller Demidekk. Den tredje målaren snackade slamfärg.

Vi har ingen estetiskt behov att det måste vara linolja men man har ju hört att man ogärna ska byta färgtyp. Någon annan med f d linoljefärg som bytt och vad är er erfarenhet?
 
Ett hus från 2001 som är målat med linoljefärg? Låter väldigt konstigt............Det ska dessutom målas på hyvlat virke.
 
Yep lite konstigt men så är det (se bilaga) och nu har tre målarfirmor konstaterat att det är linoljefärg. De som byggde (som vi köpte av) hade lite drömmar om "nyfunkis" (därav mitt användarnamn) och "Södra Ängby" (Bromma). De flyttade också mkt riktigt dit när de sålde till oss.
 
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnads fasader med detaljer angående utvändig färgsättning och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

MultiMan
Hade jag haft ett hus med linoljefärg från början skulle jag aldrig bytt till något annat. Bäst för träet, snyggast och miljövänligast.
 
  • Gilla
Broker och 5 till
  • Laddar…
sunnis
Är huset målat med linoljefärg så skulle jag aldrig våga att måla med något annat oavsett vad färgtillverkarna säger! Finns otaliga exempel när det inte har fungerat bra och det ser minst sagt fördjävligt ut efteråt med bubblor, färgsläpp m.m.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Linoljefärgen är inte heller dyrare per m2 eftersom den är så dryg, möjligen blir det dyrare med arbetet eftersom torktider blir längre (och tyngre att måla).

Ex.
Flugger ute akryl: 10L 2500kr, täcker 8m2 per L --> 31kr per m2
Engwall och Claesson linoljefärg: 10L 3200kr, täcker 12-15 m2 per L --> 21-27 kr per m2.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Frågan är om det är riktig linoljefärg eller nån modern "förstärkt" färg.........En riktig linoljefärg torde inte ens vara så dålig att den behöver målas om så tidigt?
 
S Stefan1972 skrev:
Frågan är om det är riktig linoljefärg eller nån modern "förstärkt" färg.........En riktig linoljefärg torde inte ens vara så dålig att den behöver målas om så tidigt?
20 år är väl ganska normalt?
 
Skulle som sagt aldrig byta från oljefärg när ni nu har det. Om det inte är dåligt gjort från början lär det heller inte vara något större underhållsjobb som krävs, utan ren ommålning.

Inget ont om leverantörer som Engwall&Claesson (använder själv deras färg inomhus) - men när det gäller utomhusmålning med linolja skulle jag vilja tipsa om Wibo. Finns mycket information, arbetsbeskrivningar etc. där. Mitt intryck är att de fokuserar mycket på det funktionella, inte bara det estetiska: http://www.wibofarg.se/index.html.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Stort tack för alla kloka kommentarer.
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Frågan är om det är riktig linoljefärg eller nån modern "förstärkt" färg.........En riktig linoljefärg torde inte ens vara så dålig att den behöver målas om så tidigt?
Är det solexponerat så är väl en typisk situation att traditionell linoljefärg (kokt linolja+pigment) börjar krita vid kanske 12 år. Är det en baserad på standolja och linoljemixer så kan man få ett antal år till ur den. Att måla med linolja är att välja mycket underhåll men det är enkelt underhåll. Till skillnad mot akrylaterna, lite underhåll men sen är det ett rejält jobb med ommålningen när lagret väl fallerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi saknar överhäng på nordost och sydväst fasaden så de är rätt utsatta. Som sagt, det har gått 20 år så målarna är inte å förvånade att den börjat krita.
 
N
Finns bara en möjlighet: Linoljefärg, allt annat är s—t.
 
Tack. Det är bestämt nu. Valde även målaren som ville fortsätta med linoljefärg.
 
  • Gilla
spirou197 och 1 till
  • Laddar…
N
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.