Hade en liknande pool för några år sedan som också skulle placeras på mark som inte var i våg. Lättast är att bestämma poolhöjden i mitten som referens. För att sedan gräva bort där det är för högt och placera dessa massorna där det är för lågt. Men först bör grässvålen tas bort, eftersom den står för en del av den "sättning" som poolen får när gräset dör. Glöm inte att komprimera det material som hamnar i den låga delen annars blir det ojämnt när det komprimeras av vattentyngden.
 
  • Gilla
Thunejocke
  • Laddar…
R roli skrev:
Hade en liknande pool för några år sedan som också skulle placeras på mark som inte var i våg. Lättast är att bestämma poolhöjden i mitten som referens. För att sedan gräva bort där det är för högt och placera dessa massorna där det är för lågt. Men först bör grässvålen tas bort, eftersom den står för en del av den "sättning" som poolen får när gräset dör. Glöm inte att komprimera det material som hamnar i den låga delen annars blir det ojämnt när det komprimeras av vattentyngden.
Har faktiskt läst på flertal ställen just avrådan mot att gräva på den höga sidan och flytta till drn lägre, just pga att den underliggande jorden är bäst packad nu? De står att man istället ska utgå ftpn den lägsta sidan och gräva sig mot den höga så den blir i samma nivå... Hmm
 
J joksi skrev:
Ja jag känner också lite så och det lutar åt det (rent spontant verkar också det vara mycket vanligare lösning än trädäck)

Så, har du några praktiska tips och konkreta handfasta råd hur jag ska bära mig åt?
Generellt gräv så lite som möjligt eftersom jag antar att marken är skapligt packad om det legat några år.

Ta bort gräset på hela ytan. Jag hade grävt bort mest i ovankant istället för att fylla ut.

Packa så bra du kan, typ stampa, väg av med vattenpass.

Klart!
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
J joksi skrev:
Har faktiskt läst på flertal ställen just avrådan mot att gräva på den höga sidan och flytta till drn lägre, just pga att den underliggande jorden är bäst packad nu? De står att man istället ska utgå ftpn den lägsta sidan och gräva sig mot den höga så den blir i samma nivå... Hmm
Kan så vara, men jag hade inga problem med min uppfyllnad på ca 6-7 cm, samt ned schaktning motsvarande i pollens andra sida. Hade poolen på samma plats i tre år. Tror jag fick fylla upp lite sista året.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
M
En blå ovanmarkspool på en nybyggd, oavslutad trätrall bredvid ett vitt hus med öppna kartonger runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
samma här, vart inte så jätte vacker, men får fixa till den lite
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Hej igen,

Efter några dagars grävning (!) så har jag lyckats få bort 4x4m. Rent spo tant, när jag jämför med plintar a och brädorna på planket, så tycker jag att den största lutningen bör vara borta, men det har istället blivit gropigt på sina håll (röret i mitten ska försöka illustrera detta lite).

Hur föreslår ni att jag går vidare? Underlaget är jag i övrigt nöjd med, har kommit ner till en yta dom är väldigt hård och har krattat bort det mesta av grus och stenar.

Har kvar säckar med lös jord frpn de jag grävt, tänker så att jag fyller upp de största ojämnhetetna så gott det går och sen får det vara? Med en bottenmatta under så kanske man kommer känna lite ojämnheter när man går, men det viktigaste jämfört med innan bör väl ändå vara att ha fått bort sluttningen, eller? Samt ha en hård packad yta.
 
  • Uppgrävt område med ojämnheter och rör i mitten för att demonstrera lutningen, omgiven av staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joksi skrev:
Hej igen,

Efter några dagars grävning (!) så har jag lyckats få bort 4x4m. Rent spo tant, när jag jämför med plintar a och brädorna på planket, så tycker jag att den största lutningen bör vara borta, men det har istället blivit gropigt på sina håll (röret i mitten ska försöka illustrera detta lite).

Hur föreslår ni att jag går vidare? Underlaget är jag i övrigt nöjd med, har kommit ner till en yta dom är väldigt hård och har krattat bort det mesta av grus och stenar.

Har kvar säckar med lös jord frpn de jag grävt, tänker så att jag fyller upp de största ojämnhetetna så gott det går och sen får det vara? Med en bottenmatta under så kanske man kommer känna lite ojämnheter när man går, men det viktigaste jämfört med innan bör väl ändå vara att ha fått bort sluttningen, eller? Samt ha en hård packad yta.
Vad vill du göra?
 
Vad menar du?
Vill ha förslag om det duger med att tagit bort lutningen, men med lite gropar, eller om jag fylla upp groparna så gott det går.
 
Ojämnheterna kommer att kännas i botten på poolen så ju planare/slätare ytan är desto bättre men är du bara av med eventuella vassa stenar eller annat skarpt så fungerar det. Återstår bara hur du själv kommer att uppleva bottens "släthet" när vattnet är påfyllt i poolen.
 
Jag kör med två släpkärror fin sand, och en träkloss under varje ben. Funkar fint. Behaglig botten att gå.
 
J joksi skrev:
Vad menar du?
Vill ha förslag om det duger med att tagit bort lutningen, men med lite gropar, eller om jag fylla upp groparna så gott det går.
Ja men beslutade du dig för att bara gräva eller att bygga trädäck?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja men beslutade du dig för att bara gräva eller att bygga trädäck?
Jaha, så menar du. Nej inget trädäck.

Så här blev resultatet efter att ha grävt bort allt gräs och fyllt de flesta gropar med utgrävda jordrester. Jorden under gräsmattan känns väldigt hård och denstora lutningen har till synes försvunnit.

De små gropar som är kvar kunde inte jag känna tydligt i botten, och nu varierar vattennivån fortfarande men bara ca 0,5-1cm upp eller ner beroende på var man mäter.

Jag tror detta får klassas som fullt godkänt, tack för allas tips och förslag!
 
  • Nylagd gräsmatta med mindre gropar och en uppsatt blå pool i en solig trädgård, med en stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Ni som har samma eller liknande pool, hur gör ni med flytande partiklar på vattenytan (typ insekter)?

Undrar också om någon har erfarenhet av hur länge/ofta som det är tänkt att filterpumpen behöver/ska vara igång?
I manualen står det inte.
Det står bara att rekommenderas att spola av filtret dagligen, och att byta det till ett nytt varannan vecka. Hur gör ni som har såna här pooler? Känns lite väl att behöva plocka ut filtret varje dag...

Tack för alla råd.
 
M
J joksi skrev:
Ni som har samma eller liknande pool, hur gör ni med flytande partiklar på vattenytan (typ insekter)?

Undrar också om någon har erfarenhet av hur länge/ofta som det är tänkt att filterpumpen behöver/ska vara igång?
I manualen står det inte.
Det står bara att rekommenderas att spola av filtret dagligen, och att byta det till ett nytt varannan vecka. Hur gör ni som har såna här pooler? Känns lite väl att behöva plocka ut filtret varje dag...

Tack för alla råd.
Plocka upp skräp med en håv, och byt filter när du märker att den inte gör rent tillräckligt
 
Undrar också om jag kan få tips hur jag kan snygga till lite runt poolen (utgrävningen).
 
  • Blå ovanjordspool med gräsmatta och synlig utgrävning samt blå presenning på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emilmans och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.