Jag har nyligen satt ut två cordyline australis red i stora krukor på altanen. Nu har jag sett att de nedre bladen blivit gröna och det ser ut som att den yttre spetsen på bladen tokar ut.
Vi har haft ett par kalla nätter och jag gissar att det i samband med stark sol på dagen är orsaken men kommer plantorna att klara sig?
Cordyline australis 'Red Star' med skadade gröna blad i kruka på träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cordyline australis red i kruka med nedre blad som blir gröna och yttre bladspetsar som ser uttorkade ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bladen som ändrat färg är nog döda och kommer att torka så du får klippa bort dem så småningom. Stark sol och vind är förödande för växter som stått inomhus i hela sitt liv.

Om växten kommer att dö går aldrig att svara på, de mittersta bladen ser okej ut tillsvidare i alla fall. Du får vänta och se, om alla blad ändrar färg så minskar nog chansen till överlevnad om det inte kommer nya skott från mitten.
 
  • Gilla
Sussie_b
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Bladen som ändrat färg är nog döda och kommer att torka så du får klippa bort dem så småningom. Stark sol och vind är förödande för växter som stått inomhus i hela sitt liv.

Om växten kommer att dö går aldrig att svara på, de mittersta bladen ser okej ut tillsvidare i alla fall. Du får vänta och se, om alla blad ändrar färg så minskar nog chansen till överlevnad om det inte kommer nya skott från mitten.
Tack för ditt svar. Misstänker att det blir att klippa bort de gröna bladen efterhand. Det verkar som att det kommer röda blad i mitten och jag hoppas att det fortsätter så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.