Hej

Jag tänkte bygga en altantrappa. Just nu har jag tre st vangstycken från Byggmax:
https://www.byggmax.se/vangstycke-5-stegs-plus-tryckimpregnerad-p6835107

Steghöjd: 17 cm
Stegdjup: 25 cm

Men frågan är, vad skall jag ha ha för virke till planstegen och sättstegen för att få rätt överlapp osv? Finns det något att rekommendera här för att få det att matcha rätt?
Samtidigt, skall man sätta sättsteget hela vägen ned mot vangstyckets plansteg, om det går att förstå vad jag menar? Eller skall plansteget gå hela vägen in mot sättsteget på vangstycket, så sättsteget står på plansteget?

Altanen har 28x120 mm trall. Så hur bör jag kombinera detta för att få helt rätt mått? Man skall ju ha 1,5-3 cm överhäng på plansteget om inte jag läst fel. Som ni ser så är stegdjupet på vangstycket 25 cm, så två st 28x120 kommer ju inte passa. Borde jag använda tre st 28x120 och långkapa den längst in, mot sättsteget? Sedan använda 28x120 trall även till sättsteget? Samtidigt vill jag nog inte ha 1 cm mellanrum mellan trallen på trappan, utan så tätt som möjligt då det krymper och blir mest enhetligt med själva altanen. Rätta mig om jag har fel.

Som sagt, jag är ingen snickare så tar gärna emot information få ganska grundläggande nivå :D

Tack på förhand.
 
Avståndet du vill ha mellan vangstyckena spelar in vid valet av dimension på virke.
Har du tillgång till klyvsåg/bordssåg så du kan klyva virket så det passar?

Jag tycker 28x120 skulle funka, skruva sättsteget först och sen planstegen med litet mellanrum så kan du få till överhänget på ca 20mm.
Till sättsteget behöver du då antingen klyva en bräda till eller så tar du en 28x120 + 28x45
 
maah maah skrev:
Avståndet du vill ha mellan vangstyckena spelar in vid valet av dimension på virke.
Har du tillgång till klyvsåg/bordssåg så du kan klyva virket så det passar?

Jag tycker 28x120 skulle funka, skruva sättsteget först och sen planstegen med litet mellanrum så kan du få till överhänget på ca 20mm.
Till sättsteget behöver du då antingen klyva en bräda till eller så tar du en 28x120 + 28x45
Jag har tillgång till bordssåg så där är inget problem vid långkap. Men vad menar du med "Avståndet du vill ha mellan vangstyckena spelar in"?

Men om jag skall använda 28x120 till plansteget så tänker du att jag skall ha tre brädor på varje steg, varan den längst in mot sättsteget långkapas med bordssåg?

Att använda 28x120 + 28x45 är nog en bra idé till sättstegen, tack :D
 
Q Qxlkdr skrev:
Jag har tillgång till bordssåg så där är inget problem vid långkap. Men vad menar du med "Avståndet du vill ha mellan vangstyckena spelar in"?

Men om jag skall använda 28x120 till plansteget så tänker du att jag skall ha tre brädor på varje steg, varan den längst in mot sättsteget långkapas med bordssåg?

Att använda 28x120 + 28x45 är nog en bra idé till sättstegen, tack :D
Ok, men om jag skall ha två st 28x120 så måste jag ha ca 1 cm mellanrum mellan plansteget och sättsteget, samt 1 cm mellan de båda planstegen. Kan det bli snyggt? Ett annat alternativ är ju att köra en 28x120 samt en 28x140 så får jag helt ok överlapp. För jag vill ju inte ha 2 cm mellan båda planstegen.
 
Om du skruvar sättsteget först så får du 28+120+120mm = 268mm. Det blir 18mm överhäng.

Vilket avstånd ska du ha mellan vangstyckena? Med 28mm trall kan du max ha 600mm, annars måste du gå upp i dimension.
 
maah maah skrev:
Om du skruvar sättsteget först så får du 28+120+120mm = 268mm. Det blir 18mm överhäng.

Vilket avstånd ska du ha mellan vangstyckena? Med 28mm trall kan du max ha 600mm, annars måste du gå upp i dimension.
Jo, men på nästa steg kommer det ju ett till sättsteg och som kommer "äta upp" överhänget. Så då kan jag ju inte räkna med 28mm, utan det blir ju bara 120+120, vilket inte ger något överhäng alls, kommer saknas en bit istället då. Är det jag menar med att jag isf kommer behöva gå upp och köra 120+140 eller tag tre st 120 varav en kapas på längden.

Hela trappan skall var en meter bred och jag har tre st vangstycken, så det blir en på varje sida och en på 50 cm i mitten. Borde hålla bra. :)
 

Bästa svaret

Det har du ju rätt i, tänkte inte på det! :)
Kör 140+120, annars får du onödigt spill om du ska klyva.

Kapa på längden = klyva ;)
 
  • Gilla
Qxlkdr
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det har du ju rätt i, tänkte inte på det! :)
Kör 140+120, annars får du onödigt spill om du ska klyva.

Kapa på längden = klyva ;)
Tack för hjälpen :D
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.