Snailman
Den ska sitta i garaget, och det finns både varm och kallvatten, ett problem är att mina pexrör är för korta, så jag får gå ut med dem från väggen någonstans ganska långt ner.

Jag har uponor rör så det blir sådana här i väggen

Svart Uponor väggbox för PEX-rörinstallation i garage, för synlig montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad ska jag sätta på rören? Hade det varit i ett skåp så hade jag bara satt ett par vinkelkopplingar, men nu blir det ju synligt.



Och var på väggen ska jag dra ut dem?
Är kanske bäst till höger om utslagshon, horisontellt eller vertikalt, och hur ska rören bockas snyggast?


Funderar lite mera nu, och pexrören är bara några meter långa med två bockfixturer på vägen, skulle det vara svårt att dra i nya längre pexrör, och skarva ytterröret?

Får man skarva ytterröret inne i väggen, eller måste man ha inspektionslucka?

Kan jag skarva alltihop inne i väggen, i nått plåtskåp avsett för ändamålet? Kostar väl ett antal tusenlappar och finns väl bara avsett för många rör?
 
Redigerat:
I princip får man inte dra rör i väggen, (dold montering) - försäkringsfrågor. Men så finns det PEX-rör i rör (dubbelrör) som är godkända för dold montering. Idén med dessa rör är att vid en läcka (kanske någon drar en skruv genom slangen) skall vattnet rinna ut i rummet / på golvet. Måste man skarva är det ett inspektionsskåp som gäller (vattentät låda - men inte lucka) vattnet rinner ut i rummet.
När slanganslutningen mellan vägg och rum är utförd, se till att inte ev. kondensvatten kan rinna efter rören i rummet och in i väggen. Vilka rör som ska användas i rummet (garaget) upptill dig. (jag kanske inte skulle välja kopparrör isolerade med plast) - kanske lättare drar åt sig smuts - men det är helt beroende på dina önskemål - koppar / kromade / vita eller...

Hur rören sedan dras till krananslutningen är upp till dig. har du verktyg att böja - välj en sådan lösning annars måste du kanske använda rakarör och vinkelskarvar. (svårt att avgöra utan bilder eller förutsättningar).

Fungerar inte anslutning till kran underifrån , dra runt rören och anslut uppifrån - vill du ha böj - gör en böj, vill du hellre ha en vinkel skarv sätt dit en sådan. Men glöm inte att sätta en kran på själva rören. (lättare att byta armatur eller fixa packning eller..)
Pexrören kan förmodligen avslutas i ett (infällt?) kopplingsskåp och övergå till kopparrör.

Om rören kan bytas till längre är svårt att avgöra. Hur är de dragna i väggen? Går dessa genom någon gjutning? Är de fästa med klammer eller …
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Jag kommer att försöka byta till ett längre rör, och förlänga skyddsröret med en skarvkoppling.
De är dragna först rakt ner och sen en plåtbockfixtrur rakt åt sidan i gjuten platta sedan plåtbockfixtrur rakt uppåt och upp i väggen bakom blandaren, alla väggar är ännu öppna.

Skarvkoppling i metall för rör, visar gängade ändar och flexibel mittdel. '
En skarvkoppling i svart plast avsedd för att förlänga rör inom VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Jag kunde med handkraft dra röret så det rörde sig en cm i andra änden, gick även att dra tillbaka centimetern från motsatt håll (för båda ledningarna) så kommer skaffa verktygen från förra inlägget och skarvarna för ytterröret.
 
Krilleman
Det kommer bli prima!

Men skarva skyddsröret är inte 100% korrekt så du är medveten om det. Men jag anser också att det är bästa alternativet för att få till en bra installation.

Beträffande blandarens höjd så är standard att pipen ska vara 100cm ovan golv. Blandaren hamnar således på ca 107,5 med blandaren jag länkade till.
Tanken med det är att man ska få in en hink mellan utslagsbacken och pipen.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Testade att skruva upp den

Bild på en husgrund med rörinstallation, vita och gråa rörkomponenter och en upptill roterbar föreminskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vita upptill går ju att rotera 360 ° runtom om man vill, 70 till 50 förminskningen i golvet går också att rotera runtom.

Det är utvändig gänga på röret i vita grejen, och den är 40 mm invändigt, 50 mm utvändigt.

Vilket/vilka vattenlås skulle vara lämpligt att montera? Det behövs väl nån gummiutfyllnad som tätar i 50 muffen också?

Finns det bara i vitt? Eller finns de i grått också?
 
Snyggt jobbat!
Vattenlås - nja - jo - Kommer du med en full hink vatten, vill du inte att vattenlåset inte ska bromsa flödet.
I vattnet kan det följa med både det ena och andra (vilket du inte heller vill ska lägga sig i vatten låset.)
Biltema har sitt vattenlås (kan inte svara för funktion) verkar dock enkelt att rensa - alla fall.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/diskbankar/utslagsback-2000033619

Vet inte om du brukar tvätta / skölja saker - du har inte funderat på en utloppsventil / kran för att kunna stoppa vattnet i baljan?
(Jag skulle nog fundera på en kulventil - )
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/kulventil-2000034402
Utloppsventiler är nog ganska dyra, men då kommer handtaget på kranen trevligare till.

Annars finns det trevliga vatten lås (alla fall att rensa)
https://www.jabs.se/webshop/index.php?route=product/product&product_id=6015

Hur hög "kroken"/låset bör vara beror dels på hur ofta vattenlåset fylls på (vattnet dunstar) samt vilket "flöde önskas"
Högre - fylls inte så ofta - Lägre bättre flöde....

Avloppet du visar på bild har inget vattenlås lägre bort? Du har inte tänkt sätta dit en golvbrunn (med vatten lås)?

Tror att jag endast skulle göra böjar med avlopps rör - helst inte för tvära böjar heller...
(det är rensningen som är knepigast med en sådan lösning)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Glömde säga att använder du bara backen ibland / sällan och har en kulventil - behövs inget vattenlås alls..
(inte säkert att det kommer någon odör alls - även om du skulle glömma stänga kranen.)
(allt detta - förutom ev. golvbrunn) kan du göra i efterhand. Hur svårt det är, beror på hur mycket du kommer att bygga in utslagsbacken.

Hur högt upp kom själva backen (40cm eller...) ? (Finns det någon "regel" för även den höjden?)
 
Snailman
Jag har läst att kranen ska sitta på 100-110cm från golv och utslagsbacken 60cm över golv, och det är säkert bra i en städskrubb, så jag lutar åt att ha lite mindre än 40 cm mellan back och kran (en hink är ca 30cm) och flytta upp båda två en bit.

Har inget vattenlås eller någon golvbrunn på vägen.

Jag funderar på en sån där flexibel avloppsslang för 95kr från Biltema, åtminstone till en början, den får bilda ett S på vägen.
 
Snailman
Har nu testat att flytta upp utslagsbacken 20 cm, och så får det nog bli, då blir den 80cm från golv och blandaren sitter på 127,5 cm (pipen hamnar på 120 cm)

Ska försöka beställa grejerna ikväll så jag får dem någon gång och kommer vidare.
 
Ganska tungt att lyfta ned en full hink med vatten från 80cm...
(Även att tömma en hink med vatten)
 
Nej båda dessa du länkar till har G40 - Spontant tänkte jag att det skulle vara G40 (men nu blir jag osäker)
- Du behöver nog G50 till utslagsbacken? (men satsa på slang som du var inne på - det blir jätte bra)
 
Snailman
A Albireo skrev:
Nej båda dessa du länkar till har G40 - Spontant tänkte jag att det skulle vara G40 (men nu blir jag osäker)
- Du behöver nog G50 till utslagsbacken? (men satsa på slang som du var inne på - det blir jätte bra)
gängade rörstumpen i utslagsbacken är 40mm invändigt och ungefär 50mm utvändigt (mått på gängan)

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

enligt denna tabell så borde den kallas 40
 
Snailman
Testat vattenlåset nu, och det räcker till att få hon på 60cm höjd.

Anslutning av vattenlås till diskbänk, fråga om gummibricka mellan rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser anslutningsstället ut, ska det vara en gummibricka emellan där?

Översiktsbild av ett vattenlås anslutet till ett avloppsrör med undring om det behövs gummibricka för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.