Behöver hjälp av kunniga massan på BH då jag kört fast på "hur" jag skall kapa/klyva laminatgolv på längden. Håller på att renovera gillestugan och snart dags att lägga in golvet. Gick och investerade i en cirkelsåg då jag tror det är det bästa/snabbaste verktyget för att kapa laminat. Men nu när den är inköpt sitter jag och funderar på hur jag skall göra för att kapa. Jag fattar att jag skall dra cirkelsågen över laminatskivan för att kapa men hur och vad skall jag fästa laminatskivan på när jag kapar på bästa sätt? Har inget bra arbetsbord för ändamålet. Bästa hade ju varit om man slapp att sikta själv, dvs att man har en sarg/kant som cirkelsågen kunde följa för raka snabba skär, bara lägga dit skivan och kapa.
Ett alternativ kan vara att köpa ett arbetsbord typ denna
https://www.bauhaus.se/arbetsbank-v...H-uRFJvUapgkydSfj79aLMlxTiwyg0CsaAvk6EALw_wcB
och sedan anpassa så såglinjen hamnar i glipan men då måste jag sikta själv.
Tacksam för bra tips.
 
Har lite svårt att förstå om du menar att kapning eller klyvning är problemet, men utgår ifrån att det är klyv.

Jag hoppas att det medföljt att anhåll till sågen. I så fall ska du använda det.

Något form av bord, eller två bockar med ett par plankor på duger fint, krävs.

Jag brukar ställa in sågdjupet på någon millimeter mer är golvets tjocklek och ha en offerbräda under.
 
  • Gilla
Cricka60
  • Laddar…
1005740.jpg

På denna bilden (hoppas den blir bra) så har du ett anhåll som nimhed prata om (Den svarta delen som är närmst i bild)
Väldigt smidigt att ställa in och låsa fast på den bredden du vill ha den.
 
Tack för svar.
Har köpt denna så anhåll finns
Batteridriven Makita cirkelsåg liggande på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också varit inne på en offerbräda/skiva. Men hur håller jag fast laminatskivan på bästa sätt. Tvingar är ju ett alternativ men tänk om jag behöver kapa skivan mitt i tu. Skivan är ca 19cm bred. Drar jag tvingar på ena sidan av skivan kommer dessa vara i vägen när jag kommer med cirkelsågen.
 
D Denaxe skrev:
Tack för svar.
Har köpt denna så anhåll finns
[bild]
Har också varit inne på en offerbräda/skiva. Men hur håller jag fast laminatskivan på bästa sätt. Tvingar är ju ett alternativ men tänk om jag behöver kapa skivan mitt i tu. Skivan är ca 19cm bred. Drar jag tvingar på ena sidan av skivan kommer dessa vara i vägen när jag kommer med cirkelsågen.
Klyv fram till tvingen, stanna, flytta tvingen, såga klart.
 
D Denaxe skrev:
Tack för svar.
Har köpt denna så anhåll finns
[bild]
Har också varit inne på en offerbräda/skiva. Men hur håller jag fast laminatskivan på bästa sätt. Tvingar är ju ett alternativ men tänk om jag behöver kapa skivan mitt i tu. Skivan är ca 19cm bred. Drar jag tvingar på ena sidan av skivan kommer dessa vara i vägen när jag kommer med cirkelsågen.
jag la golv för någon månad sen, och började som du med tvingar och grejer, men mot slutet så insåg jag att sågen skär tillräckligt rak att man kör med båda händerna första decimetern sen kör du bara på, snittet blir rakt. Och jag använde arbetsbord och drog klingan i skåran på mitten. Tror man gör det mer komplicerat än vad det är! Dvs du kör kapen med en hand och håller laminaten med andra.
 
Ok, låter som det bara är att köra på. Aldrig hållit i en cirkelsåg så jag vet inte hur den uppför sig, så därav alla frågor :)
Nu skall jag bara leta upp en lite mer fintandad klinga sedan hoppas på det bästa.
 
  • Gilla
Chrillls
  • Laddar…
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tillägg. Beror ju mycket på om dina väggar är spikraka eller inte. I mitt gamla hus är ingenting rakt varför man alltid fick figursåga laminaten utmed väggarna, urtag för elementrör o.s.v. Då var cirkelsågen helt kass för mig som är ovan. Ska du bara klyva helt rakt är det säkert smidigast med cirkel och anhåll.
 
jag har alltid använt sticksåg till laminat och parkett golv
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Om det är Pergo med oxidskikt alltid sticksåg. Jag knäckte klingan i både ger och bordsågen med det laminatgolvet.
Tar längre tid att fundera på val än att bara ta sticksågen och köra, använd ett blad för laminat. ;)
 
  • Gilla
Cordim
  • Laddar…
Är kanske stor skillnad på olika golv. De jag har haft att göra med har varit väldigt enkla att klyva. Kapa har varit mycket hårdare, beror väl på fiberriktningen (om man nu kan säga det om laminat..). För att kapa införskaffades en billig laminatskärare för att slippa dammsuga så mycket. Fungerade över förväntan.
 
Cheesen
Som underlag rekommenderar jag en bit cellplast typ markisolering eller liknande.
 
nikasp
Du kanske komplicerar det lite i onödan. Snitten kommer ju att ligga mot vägg och under list så de syns inte. Och sedan som någon skriver kan ju väggen kräva viss figursågning så skulle köra på sticksåg istället. Men en bra handcirkel är väldigt användbar.
 
  • Gilla
Henkepenke2
  • Laddar…
När jag hjälpte syrran lägga golv för några år sedan var det klickgolv. Så vi klickade helt enkelt ihop biten som skulle kapas med en annan bit så hade vi tillräckligt med yta så att vi kunde lägga upp allt på bockar och såga med cirkelsågen. Höll emot med handen bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.