Startar förresten korttidsmätningen av radon idag. ska bli intressant.

Pratade även med firman angående dokumentation på luftflöden, donbeteckningar m.m. Jag skulle få det snart.
 
poiu skrev:
Det räcker inte med renblåsningszon. Eftersom värmeväxlaren ska kunna rotera kan man inte ha jätte täta packningar. För att då inte få läckage mellan till- och frånluft måste fläktarna placeras "rätt" ur tryck/sug hänsende.

Samma sak gäller till viss del även för plattVX, men där kan man använda bättre tätningslister.
Alla aggregat idag så sitter släktarna "rätt".
Då man även i dom flesta falla (tänker villor nu) har man störra sug vid frånluftsfläkten vilket gör att läckaget går åt "rätt håll".
Men allt är en smaksak, menar dock fortfarande att det läckage du pratar om är helt försumbart i en villa.
Är inte direkt så att frånluften är "giftig".
Därför anser jag att man först och främst skall se till verkningsgraden på värmeväxlaren.

Ständigt får man höra att har man roterande värmreväxlare så har man "massa återluft", tyvärr skrämselsnack. ;)
 
brevik skrev:
En liten reflektion av att nu ha haft FTX systemet inkopplat sen i fredags.




5. En märklig sak som jag inte riktigt förstår är hur det ska fungera när man eldar i kaminen som har kasett. Kasetten har ett utblås av varmluft från brasan som värmer upp rummet men när ventilationen är igång så fick vi inte alls samma värmekänsla. Jag prövade stänga av FTX aggregatet och eldade på ett par timmar och då spred sig värmen som vanligt. Jag fick känslan av att den värme som kom ut genom gallret i spiskåpan ventilerades bort ganska omgående när FTX aggregatet var igång. Nu är detta inget problem för oss eftersom vi i princip aldrig eldar i kaminen (den ligger på nedervåningen) men man undrar ju hur andra gör som eldar ofta??

.
Jag drar spirorör nu till mitt ftx system (korsströms växlare) och vet att jag måste dra ett 100mm rör under braskaminen som går direkt ut till friskluften för att slippa det få ett undertryck i huset när jag tänder brasan.
 
T
Är inte tricket vid FTX-drift att man har en strömbrytare/reglering som sänker fläkthastigheten när man ska "starta upp" kaminen. Man sänker först hastigheten (luftomsättningen) därefter tänder man upp kaminen, när sen kaminen har fått upp temperaturen så att rök/värme går rätt väg, kan man senare gå tillbaka till normaldrift.

 
På vårat system (Ilto) trycker man på plus och minus knappen samtidigt för att aktivera "braständning", frånluftsfläkten stannar i 10 minuter för att sen återgå till normal körning.

Hälsningar
Thord
 
Det finns en sån funktion på vårat aggregat oxå. Min, Normal och Max men vad jag menar är att när brasan väl brinner och FTX aggregatet går på "Normal" så ventileras värmen bort ganska snabbt.

Ingen annan som upplever detta?
 
T
Det brukar vara så att när braskaminen går, ligger det mycket värme invid taket i det rum som kaminen är i vilket man känner av. Men nu när du kör FTX har du enl ritningen 2 utblås vid fönstren i rummet samt 3 angränsande utsug, och då utblåsen skickar in luft efter taket ( den s.k coanda-effekten) får din värme aldrig chansen att vara kvar där utan ventileras ut, däremot värmer då FTX:en genom kaminens hjälp upp inkommade luft för hela huset. Vet inte om du kan finjustera dina takventiler, kan kanske vara att det är för mycket omsättning av luft i detta utrymme, annars får du nog vänja dig vid att sänka FTX-hastigheten om du skall myselda.
 
Tack för svaret. När jag läser ditt svar så känns det precis som det är så detr går till. Nu gör det inget för oss eftersom vi nästan aldrig eldar.

TN-Funkis skrev:
Det brukar vara så att när braskaminen går, ligger det mycket värme invid taket i det rum som kaminen är i vilket man känner av. Men nu när du kör FTX har du enl ritningen 2 utblås vid fönstren i rummet samt 3 angränsande utsug, och då utblåsen skickar in luft efter taket ( den s.k coanda-effekten) får din värme aldrig chansen att vara kvar där utan ventileras ut, däremot värmer då FTX:en genom kaminens hjälp upp inkommade luft för hela huset. Vet inte om du kan finjustera dina takventiler, kan kanske vara att det är för mycket omsättning av luft i detta utrymme, annars får du nog vänja dig vid att sänka FTX-hastigheten om du skall myselda.
 
Att det talas mycket om återluft vid roterandeVX beror ju på att det var mycket ÅL i tidiga dylika. Å andra sidan så används de fläkterna med fulla flöden i stället för att strypas ner och stoppas osv. Så man ska nog inte klaga så mycket, men har man höga radonhalter ska man inte ha lösningar med återluft. Men det är ju en annan fråga.
 
Vi ligger startgropparna för att dra in FTX. Liknande förutsättningar, sutteräng, 2 plan, 180 m2 uppvärmd yta, blåbetong (årsmedel på 540 bq). Skulle vara intressant att höra vad ni fick betala för kalaset. Funderar på att göra hål och dra spiro själv och sedan låta firman ställa in flödet. Vi skulle uppskattningsvis då hamna på ca 40.000:-. Är detta ett ok pris? Aggregatet är ett Enervent pandion.
 
brevik skrev:
En liten reflektion av att nu ha haft FTX systemet inkopplat sen i fredags.

2. Luften inomhus blir helt klart torrare under denna period. Vaknade mitt i natten och var tvungen att gå upp att dricka vatten :) (baksidan med FTX  ;))
Jag skulle inte vara nöjd med ventilationen om jag fick springa upp och dricka vatten varje natt ;D
 
Tänkte bara i all hast meddela att en första korttidsmätning visar godkännda radonvärden med råge :) :) :)

Vi hade 540bq i årsmedelvärde förrut och nu har vi 120bq!!! Iof så kan man inte räkna årsmedelvärde på en korttidsmätning och man kan heller inte garantera att en långtidsmätning ger samma resultat men det ser onekligen bra ut :)

 
Har även fått dokumentation på luftflöden så jag har nu ett dokument som visar vad varje till och frånluftsdon pumpar ut och in.

Totalt tror jag det var ca 85liter/sekund ut och ca 80liter/sekund in. Totalt ca 165liter/sekund. Har inte pappret här just nu. Rent spontant när man hör en sån siffra så låter det som om det skulle vara en storm inomhus men det är det absolut inte. Systemet är nog ruggigt bra ljuddämpad eftersom vi hör det inte alls :)

Aggregatet går på normal läge. Det finns high och low.

Kanonnöjda hittils!
 
Och hur mycket kostade installationen?

Usäkta mig om jag inte hänger med riktigt men är detta ett aggregat med inbyggd luft/luft -värmepump? eller hur tillför ni förlorad värme?, direktel, kamin ...
 
brevik skrev:
Totalt tror jag det var ca 85liter/sekund ut och ca 80liter/sekund in. Totalt ca 165liter/sekund.
*ehh* litet räknefel där.
Du har totalt 85 l/s i ventilationsflöde (frånluft) sedan ersätts den utsugna luften med 80 l/s tilluft från aggregat och 5 l/s genom läckage i huset.
Du kan inte summare till och frånluft.
Bara för att förtydliga lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.