Det materialet känner jag inte igen.
Vem är operatören?
 
Om det är så (vilket är i princip omöjligt att se på bilden) att dukten tagit skada, även en liten sådan. Så med tiden kommer det leta sig in vatten och skit i den, vilket gör att det kan bli svårt att blåsa i en ny fiber vid behov.
Och det går inte att laga den där tillräckligt bra utan att kapa, sätta på skarvhylsa och blåsa i ny fiber.
Men du bestämmer såklart vad du anser blir bäst, det är din mark.
Jag hade ju alla dagar om året sagt åt firman som borrade att det där kommer ni få betala för att få det fixat, ringt nätägaren och anmält skadan.
 
A AndersS skrev:
Det materialet känner jag inte igen.
Vem är operatören?
Servanet
 
En äldre Ericsson så kallad ”ribbonett duct”, kallas säkerligen annorlunda på andra ställen i landet.
Fantastiskt bra tomslang/duct för fiber.

Jag skulle råda dig att kontakta din leverantör och få det åtgärdat ordentligt. Och givetvis skall firman som borrar stå för kostnaden.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle har ringt fiberbolaget och berättat vad som hänt så får de komma ut och göra en bedömning istället för att lita på vad som skrivs på ett forum. Sedan skulle jag be stängselföretaget att flytta den stolpen en bit i från kabeln så att det i framtiden går att komma åt den utan att riva stängslet.
 
  • Gilla
MattHH
  • Laddar…
Det man ser i gropen verkar också vara det som kommer in i fastigheten, källare?
Då ska det vara tätningar och ett trasigt hölje kan om man har riktig otur leda in vatten.
 
Är dukten klämd så kan det bli problem med tiden, läcker in vatten / fibern fryser av, vid omblåsning av fibern kan de bli stora problem om de är skadat. Slutar förmodligen med att man måste gräva upp på exakt samma ställe och repa.

ta dit nätägare som klipper vid skadan och skarvar på ny dukt(slang) och blåser in en ny fiber, är egentligen inget stort jobb (om de går bra att blåsa).


Den där dukten är 5/3.5 , brukar skarva på en ny på 7mm, stabil dukt.
 
Hej på er igen och tack för alla inlägg! Slutade med att jag ändå hörde av mig till nätägaren efter era råd nu i morse. Verkligen superbra kundservice från Servanet: två tekniker var här efter lunch och gjorde bedömningen att kabeln bara behövde repareras då den inre dukten såg helt okej ut. Inte skulle de ha något betalt heller utan tackade för anmälan och har nu lagt ner en ”sökboll” utifall problem ändå skulle visa sig längre fram. Jag fick stängselfirman att flytta stolpen från kabeln och smått erkänna att man kanske inte gjort ett toppenjobb med borrningen så nära utsättningen. Slutet gott allting gott (hoppas jag nu på)! Ovärdeligt med forum likt Byggahus där man som novis kan få lite olika inputs i dilemman likt detta ärende. Tack!
 
  • Gilla
HH och 17 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.