Jag har en Mitsubishi luftvärmepump i källaren. Den sitter under fönstret eftersom den inte fick plats ovanför.
Den har funkat perfekt sen 2012 så jag har varit helt nöjd med den.
Men när jag sist kom ner i källaren så hängde den ut från väggen, plasten som håller den på plats mot fäst plåten
hade spruckit nästan överallt. Stora bitar hade lossnat.
Retfullt eftersom den fortfarande fungerar, fast nu uppallad med en bräda från golvet.
Garantin har naturligtvis gått ut men man tycker ju att om plasten åldras på det viset så borde Mitsubishi ta ett visst ansvar. Men Mitsubishi bryr sig inte ens om att svara på mail.
Undrar om det är fler som haft en liknande erfarenhet?
Jä-----igt tråkigt när jag vart helt nöjd med den rent tekniskt men nu måste byta pga. dålig kvalitet på plasten.
Inga fler Mitsubishi hos mig.
Sprucken plast på en Mitsubishi luftvärmepump som hänger löst från väggfästet i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken plast på en Mitsubishi luftvärmepump som hänger under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte sett detta hända faktiskt. Kan den ha suttit i spänn på något sätt? Ifall väggen är ojämn t ex.

Filtren borde rengjorts för länge sedan, men det är off topic
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
Det är ingen som klättrat/hängt på pumpen,verkar konstigt att det spricker så totalt :thinking:
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nej på båda ovan svar, jag bor själv i huset så inga ungar har härjat i källarn. :D
ps.skäms för filtren.
 
R romarillo skrev:
Nej på båda ovan svar, jag bor själv i huset så inga ungar har härjat i källarn. :D
ps.skäms för filtren.
Den är monterad av "fackman" från Elon där pumpen är köpt.
 
Aldrig sett en Mitsubishi eller något annat märke vi sålt för den delen se ut så där !!!!

Vad är det för modellbeteckning på den ?
 
MSZ-FD25VAS eller MSZ-FD35VAS inte säker. (Läser på instruktionsboken.)
Stör mig på att dom inte ens behagar svara på mail.
Blir nog ingen mer Mitsubishi hos mig.
 
Har svarat dig i det andra forumet .
Lite märklig modellbeteckning då innerdelen borde heta VA och utedelen VAH som ändelser.
FD modellerna är det sålda galet många av men aldrig sett eller hört något liknande, inte på något märke eller modell har jag sett något liknande där det ser ut att ha slagit ner en bomb i innerdelen mellan gångerna du gjort rent filterna med intervall på 1 till 2 månader !!!!

Ett mailsvar borde dom kunna fixa tycker jag vart du nu har mailat.

Då den är inköpt via Elon så är det troligen Canvac som sålde den till Elon.
Canvac köpte aggregat från Mitsubishi utan garanti och höll sedan själv med garanti och support .
 
C Comfort Thomas skrev:
Har svarat dig i det andra forumet .
Lite märklig modellbeteckning då innerdelen borde heta VA och utedelen VAH som ändelser.
FD modellerna är det sålda galet många av men aldrig sett eller hört något liknande, inte på något märke eller modell har jag sett något liknande där det ser ut att ha slagit ner en bomb i innerdelen mellan gångerna du gjort rent filterna med intervall på 1 till 2 månader !!!!

Ett mailsvar borde dom kunna fixa tycker jag vart du nu har mailat.

Då den är inköpt via Elon så är det troligen Canvac som sålde den till Elon.
Canvac köpte aggregat från Mitsubishi utan garanti och höll sedan själv med garanti och support .
C Comfort Thomas skrev:
Har svarat dig i det andra forumet .
Lite märklig modellbeteckning då innerdelen borde heta VA och utedelen VAH som ändelser.
FD modellerna är det sålda galet många av men aldrig sett eller hört något liknande, inte på något märke eller modell har jag sett något liknande där det ser ut att ha slagit ner en bomb i innerdelen mellan gångerna du gjort rent filterna med intervall på 1 till 2 månader !!!!

Ett mailsvar borde dom kunna fixa tycker jag vart du nu har mailat.

Då den är inköpt via Elon så är det troligen Canvac som sålde den till Elon.
Canvac köpte aggregat från Mitsubishi utan garanti och höll sedan själv med garanti och support .
Du har nog rätt om beteckningen, jag läste på utsidan av instruktionsboken där står några olika.
Jag har registrerat den hos Canvac 2012, kanske man bör vända sig till dom?
Men dom hänvisar naturligtvis till den 5 åriga garantin.
Jag tycker att Mitsubishi borde ta ansvar för materialet i sina grejer lite längre.
Lite surt när den hänger och surrar på en bräda nu och fungerar fast jag får väl slå av den nu.
modify_inline.gif

Anm
 
R romarillo skrev:
Du har nog rätt om beteckningen, jag läste på utsidan av instruktionsboken där står några olika.
Jag har registrerat den hos Canvac 2012, kanske man bör vända sig till dom?
Men dom hänvisar naturligtvis till den 5 åriga garantin.
Jag tycker att Mitsubishi borde ta ansvar för materialet i sina grejer lite längre.
Lite surt när den hänger och surrar på en bräda nu och fungerar fast jag får väl slå av den nu.
[bild]

Anm
Ja dom borde vara lite nyfikna på hur den kan ha raserat så totalt efter nästan 10 års drift och allt har skett mellan perioden av rengöring av filter .
Det är som sagt väldigt många av FD modellen som snurrar där ute, var idag och servade en likadan men lite äldre än din och det var inga konstigheter med den plasten så det stora mysteriet är hur den plötsligt kan falla ihop som ett korthus ???
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Med tanke på att den sitter under ett fönster,säker på att inte någon klivit in genom ett öppet fönster på pumpen?
Du har inte ozonbehandlat utrymmet?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nej det är ett litet källarfönster som sitter rätt högt, ingen åverkan på fönstret. Så inte inbrott.
Nej jag har inte ozonbehandlat.
Jag är lika förvånad själv, men det måste vara materialet som gett upp.
 
Ja helt klart är materialet påverkat men stora gåtan är av vad och hur kan det komma så plötsligt på både skalet och luckan ???

Dina filter ser inte ut att ha varit rengjorda på väldigt länge ser jag nu, frågan är om innerdelen blivit lite väl varm då den inte får luftgenomströmning och därav har plasten tagit stryk under en längre tid.
Har du inte lyft på frontluckan på väldigt länge så kanske det inte hänt så ”plötsligt” ??

Filtren brukar man behöva ta ut och rengöra med intervall på 1-2 månader och dina filter ser inte ut att vara i närheten av den intervallen om jag ser rätt
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det kan nog ha gått en del över tiden sista gångerna, men ska det verkligen få så extrema konsekvenser?
Jag kan knappast vara den enda som missat det någon gång.
Bla. därför jag undrade om fler råkat ut för samma fenomen.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
MultiMan
Jag har en likadan och för mig ser det ut som att det gått år mellan rengöringarna. Det är totalt tvärstopp i filterna, utan någon luftflöde alls. Färgen på och ihopkakningen av luddet tyder på mycket lång tid mellan underhållstillfällena.

Man inte helt strunta i att underhålla saker och sedan tro det ska fungera.

Tyvärr gör det också att jag får svårt att lita på trådskaparens ord att absolut inget annat kan ha hänt, som att någon ställt sig på den.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.