Hej
Vi ska bygga ett nytt Enplans hus, 200+garage50m2 . Och vi undrar om vi ska välja 300mm eller 350mm isolerblock ifrån Finja?
Huset kommer placeras i södra hallands kust.
Lönar det sig att ta 350mm blocken med tanken på dom mildra vintrar vi har?
Med vänlig hälsning,
Arvid.
 
110grader 110grader skrev:
Hej
Vi ska bygga ett nytt Enplans hus, 200+garage50m2 . Och vi undrar om vi ska välja 300mm eller 350mm isolerblock ifrån Finja?
Huset kommer placeras i södra hallands kust.
Lönar det sig att ta 350mm blocken med tanken på dom mildra vintrar vi har?
Med vänlig hälsning,
Arvid.
Vad menar du med isolerblock? Själv har jag använt 365mm block från Bauroc. Mycket nöjd med det.
 
110grader 110grader skrev:
Hej
Vi ska bygga ett nytt Enplans hus, 200+garage50m2 . Och vi undrar om vi ska välja 300mm eller 350mm isolerblock ifrån Finja?
Huset kommer placeras i södra hallands kust.
Lönar det sig att ta 350mm blocken med tanken på dom mildra vintrar vi har?
Med vänlig hälsning,
Arvid.
Antar hus 10*20m, takhöjd 2,4 => 150m2 i vägg yta.(grovt förenklat)
Då blir skillnaden vid 0 grader ute och 20 inne ca: 135 kWh i månaden.

Anta att det gäller för 10 månader om året, då har du 135*10*2=2700 kr i driftkostnad per år, 27 000 på 10 år.

vad är prisskillnaden?
om du kan tjäna in den på 10 år så är det bra.


Sedan finns de andra parametrar så som jämnare inomhusklimat, värmekällan kanske blir mindre och billigare.

Går det att mixa, om du bygger garaget mot huset så behöver du inte ha lika tjocka block där. Antar att du inte tänkt ha lika varmt i garaget som inne, då skulle du kunna köra med de tunnare blocken där.
 
Jag vet svaret då jag för ca 2 år sedan byggde ett 225 kvm enplans hus i Göteborgstrakten. Medelhöjden på väggarna är 3,2 m, väggarea ca 150 kvm och fönsterarea ca 100 kvm.

Jag hade beställt 350 mm block men muraren hade beställt 300 block. Vi upptäckte inte det innan vi hade kommit halvvägs så det var bara att gilla läget. Som tur var hade jag gjort energiberäkningen själv så det var enkelt att beräkna skillnaden. Satte in värdet för 300 block och fick samma värde som för de tjockare. Fattade först ingenting men insåg snart att programmet avrundar svaret till heltal därför fick jag samma svar. Det skiljer alltså bara några tiondelar kWh/kvm i mitt fall (väggarean är ganska liten jämfört med bottenplatta,tak och fönster så något sämre värde på den påverkar inte totalvärdet) så att välja de tjockare hade varit helt bortkastat för mig.

Nu har jag bott snart 2 år i huset och är mycket nöjd med energiförbrukningen. Visserligen milda vintrar men årsförbrukningen för värme och varmvatten är lite under 6000 kWh/år och då har jag bara frånluftsventilation inte FTX. Gillar inte FTX och min energiförbrukning visar att man klarar sig bra utan det. Det goda resultatet beror ju på bergvärme med COP på ca 4,5.

Mattoys beräkning är inte rättvisande då han glömmer att du med största sannolikhet kommer att ha en effektiv värmepump du med. Hans besparing blir då 2700/4,5 = 600 kr/år. Det tar många årtionden innan de dyra tjocka blocken är betalda.

Rekommenderar helt klart 300 block och med det jag vet idag skulle jag aldrig slösa pengar på de tjockare. Har du tänkt att ha FTX? I så fall skulle jag rekommendera dig att överväga att enbart ha enkel frånluft. FTX kostar en del, kan ge oljud, dyra filter måste bytas regelbundet. Med dagens effektiva bergvärmepumpar är det mycket tveksamt om man sparar tillräcklig för att motivera en FTX installation.
 
  • Gilla
O_Andersson
  • Laddar…
Hej Diamant

Jag har inte gjort några grundliga uträkningar som ni. men min känsla säger att det kan inte spela någon större roll om vi väljer 300 eller 350 block. Då vi bor i så pass milt klimat.
Vi kommer antagligen endast använda oss av jordvärme eller luft vatten pump.
Vi kommer bygga innerväggar i trä. Garaget är inbyggt i huset.
 
Varför innerväggar i trä?

Kan rekommendera lecablock även för innerväggar. Byggde mina med 150 block. Blev stabilt och mycket bra. Känns gediget.

PS Jag byggde med Webers leca isoblock men Finjas är nog nuförtiden helt ok
 
@Diamant vet du vad kvm priset på Weber blocken blev? Kan även tillägga att webers isoleca har bättre isolervärde än finnas block i samma tjocklek (y)
 
Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Är kompis med byggaren som hjälpte mig att bygga och jag fick hans nettopris på blocken. Så vad det egentligen skall kosta vet jag inte. P.g.a. kompis förhållandet har jag inte heller gjort någon efter kalkyl av vad det faktiska kvm priset blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.