B Beemaster skrev:
Ta tillbaks den till Jula, ta igen pengarna och skriv en recension på deras hemsida!
Hur skulle detta kunna vara Julas fel?

TS har köpt en tunna som han borrat i utan anvisning. Saknas information så är reklamationen att få den, inte lämna tillbaka en produkt med åverkan.

TS, ser att du fått mängder med bra tips på åtgärder, använd någon med massa så blir det tätt, helst med stor elasticitet då en kran gärna rör på sig.
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
Tangitlim kanske funkar.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
På vilket sätt hjälper det nu?
Om du hade läst och följt med i tråden så hade du känt till att ts funderar på att sätta kranen på ett annat ställe på kärlet. Då passade jag på att ge ett tips.
På vilket sätt hjälpte ditt inlägg till med något?
 
U Urban R skrev:
Tangitlim kanske funkar.
Nej, det är avsett till PVC. Tunnan och kranen är gjorda i polyolefiner och har fel ytladdning för Tangit.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Okej missade det.
 
Jag föreslår att du försöker lämna tillbaka men ring först Jula och klaga innan så du inte åker dit och de nekar dig. Om de gav dig en annan kran så kan det vara anledningen till att du inte får kranen tät och därmed kan reklamera.

Om du lyckas få en ny tunna, sätt inte dit någon kran!! Förr eller senare kommer den läcka.
Vi har ett flertal vattentunnor i olika storlekar och vi doppar vattenkannorna ner i dem. Går mycket snabbare att fylla kannorna så. Även när vattennivån är låg så går det fortare att hinka upp eller på slutet tömma tunnan genom att hälla ur den till en hink innan man fyller kannan med hinken.
 
  • Gilla
  • Haha
ajonoh och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A ajonoh skrev:
[bild] [bild] Vattentunnan hade en markerad, plan yta att montera vattenkranen på och efter mycket möda och stort besvär fick jag dit den!

Men DÅ inser jag att den stora plastmuttern inte går att skruva på från insidan. Botten tar emot!?!!? Ligger närmast dikt an mot kranen.

Jag hade inte kunnat fästa kranen högre upp pga den plana ytan var så liten.
Så nu har jag en värdelös vattentunna med hål i botten ...... suck och hjälp!

1. Borra fler hål och göra om till Sundsvalls största durkslag?
2. Limma fast kranen på något sätt? Vilket lim är vattenfast och limmar plast??
3. Åka tillbaks till Jula med eländet och fråga "Hur tänkte ni nu?"
4. Någon som har något annat förslag?

Snälla rädda min tisdagskväll. (Och tunnan)
Ett tips från en gammal båtmänniska som är van vid att täta vattenläckage ovan och under vattenytan..

Det är sannolikt svårt att hitta något lim som biter på plasten i tunnan. Då finns det ett knep som alltid funkar.

Köp en tub sikaflex.
Lägg en rejäl sträng med sikaflex på insidan tunnan runt hålet du gjort. Jag uppfattar det som att du redan har en bra packning på utsidan. Därefter sätter du dit kranen, sätter på muttern på insidan, skruvar på kranen tills det är kanske 1-2 mm kvar. Det är mycket viktigt att inte skruva den ända in, det är också viktigt att sikaflexen runt insidan hålet går emot muttern.
Därefter låter du sikaflexen härda.
När sikaflexen härdat så drar du åt kranen så att muttern pressar ihop sikaflexen på insidan.
På detta viset har du gjort en egen packning som kommer att hålla tätt mycket länge. :)
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Hur skulle detta kunna vara Julas fel?

TS har köpt en tunna som han borrat i utan anvisning. Saknas information så är reklamationen att få den, inte lämna tillbaka en produkt med åverkan.

TS, ser att du fått mängder med bra tips på åtgärder, använd någon med massa så blir det tätt, helst med stor elasticitet då en kran gärna rör på sig.

I TS inlägg #20 står det att Jula skickade med en annan kran än den rätta. Alltså är det en reklamation.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Fast oavsett kran så är det ju borrat på fel ställe?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast oavsett kran så är det ju borrat på fel ställe?
Enligt ts fanns det ju en markering där man skulle borra? Om den kranen som skickades med skulle monteras på ett annat ställe borde personalen ha påpekat det, nån typ av servicekänsla måste man väl ha?
 
  • Gilla
ajonoh och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja är det verkligen en tydlig markering att det är där man ska borra så är det ju klart en sak. Om det däremot är en egen (felaktig) tolkning att det är där man ska borra så är det ju annorlunda.

Om det verkligen är borrat på rätt ställe men kranen är fel så borde lösningen vara att man får rätt kran, i te att man byter tunna.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ta och tejpa över med Flex tape.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst och följt med i tråden så hade du känt till att ts funderar på att sätta kranen på ett annat ställe på kärlet. Då passade jag på att ge ett tips.
På vilket sätt hjälpte ditt inlägg till med något?
Du skall se mitt inlägg som ett tips till dig att det redan finns ett hål i tunnan. Det var ju även mer eller mindre konstaterat att det med största sannolikhet inte är direkt enkelt att laga hålet. Jag har följt tråden, tack så mycket.
 
Nissens
Ta det med ts istället, det är han som sagt att han överväger att flytta kranen inte jag...
Och du gav inget tips till mig, du bara mästrade och det visar sig med all önskvärd tydlighet att du inte läst tråden. Till skillnad från dig så har jag gett ts lösningen på problemet.

Men eftersom du läst tråden så har du väl koll på det. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.