Har rensat taket från mossa och nu sprutat den ena sidan av taket med Biltemas taktvätt. När vet jag att koncentratet är slut? Efter att jag sprutat är dunken (försedd med injektor) fortfarande full med vätska. Är det bara vatten kvar i dunken? Snälla, kan någon förklara.
 
Dunken skall väl tömmas om den fungerar korrekt?
Det sticker en slang ner i dunken, och genom det undertryck som bildas i själva munstycket sugs vätskan i dunken upp och blandas i vattnet när du sprutar. Det går alltså aldrig något vatten ner i dunken till vätskan, utan den är alltid lika koncentrerad (men med minskande mängd).

Så jag gissar att du bara sprutat vatten på taket.
 
Shit! Det såg ut som ett medel som jag sprutade på taket. Kollade dunken, det sitter ett rör inne i den. Tack för upplysningen. Jag får väl göra ett nytt försök. Men det är lite lurigt det här, för man ska ju inte spruta så flödigt att det rinner ner i hängrännorna.
Ska kanske blanda själv och köra med en mindre handspruta. Man ska blanda 1 till 5 enligt Biltema. Fördelen med vattenslangen är att man når långt.
 
Det enda jag kan komma på som kan ha stört undertrycket är att korken till flaskan skruvade upp sig vid flera tillfällen.
 
  • Plastflaska märkt "ROOF CLEANER" med sprutmunstycke, stående utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska inte vara undertryck i dunken.
 
D Daniel 109 skrev:
Det ska inte vara undertryck i dunken.
Det blir det per automatik väl? Vad jag vet fungerar sådana dunkar genom att nyttja venturieffekten för att med hjälp av vattentrycket suga upp vätskan från dunken.
Ett exempel på hur det fungerar är här på tuben där en snubbe byggt en dammsugare som fungerar med tryckluft. Ersätt tryckluften med vattenslangen och sätt en dunk där själva uppsugningen sker, så blir det samma sak.
 
Ja, om man inte släpper in luft när vätskan förbrukas blir det ju undertryck. Men det är inget som det behöver vara.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, om man inte släpper in luft när vätskan förbrukas blir det ju undertryck. Men det är inget som det behöver vara.
Det har ingen påstått heller?
 
  • Gilla
MatsHmr
  • Laddar…
Läs inlägg 4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.