Helt novis på detta så frågar er om hjälp :)
Har hittat en mindre låda fastsatt på fasaden som tillhör Telia.
Har idag fiber och är inte i behov av ADSL.
Vill få bort lådan och ledningen in till huset..
Som dessutom har kabeltåtar utstickandes och trasigt skydd..
Har försökt få hjälp av Telia som skickade mig vidare till Skanova som äger nätet här ute..
På Skanova kan jag inte få hjälp via telefon utan måste felanmäla eller be om offert för att få bort grejerna via deras app.
Har både felanmält och bett om offert för borttagning.
Telia hävdade att jag eventuellt inte fick ta bort den.
Min fråga är således (eftersom jag inte kan få någon hjälp från Skanova).. kan jag ge mig på det själv och få bort det?
På hemsidan (skanovas)står det att man kan ta bort den och lämna den vid närmaste stolpe
Ledningen är nergrävd under hela tomten och väg från stolpen.
Husets fasad ska renoveras nu om några veckor och jag kan inte ha det kvar eller vill ha kvar lådan och ledningen efter renoveringen.
Inväntar någon form av tekniker men det kunde ta tid enligt kundtjänst.
 
  • Gamla Telia-anslutningslåda med lösa kablar på en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig grå låda fastsatt på husfasad med utstickande kablar för ADSL, bredvid grön räfsa och spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är panik, så skulle jag skruvat loss grejorna från väggen och grävt upp kabeln en bit så ni få bort den från huset och gaveln. Sedan kan ni fortsätta diskussion med Skanov och vad som ska ske med kablaget.
 
Vill de inte komma ut och demontera sin utrustning så hade jag tagit loss den och lagt allt på backen så inte fasadrenoveringen hade blivit "lidande". Sedan kan teknikerna få komma när de har tid.
 
Är det bara dina tåtar så spelar det ju ingen roll. Då hade jag demonterat och grävt ner det i backen en bit ut från huset.
Själv har jag en rejälare burk på en fastighet jag har. Där har jag 30-40 par skarvade och den vet jag inte om jag vill peta så mycket i ..........
 
Är det ett föredetta flerbostadshus? Det där är en gammal plint för fördelning till flera kunder. Risken är minimal att den skulle användas till någon annan än till ditt hus men den risken finns. Och då märkskylten är så ny att det står Teila på den säger ju att någon de senaste åren har gjort något där.
Då denna är grymt gammal med blymantlad kabel kan den lätt bli skadad om man börjar flytta på den så själv skulle jag nog inte röra den. Troligen finns inget avtal om att de får ha den där då den säkert satts upp med dåvarande husägares muntliga godkännande för att kunna få telefon.
Jag skulle ringa igen och påpeka att de inte har avtal för att få ha saker på din fasad och vill att de flyttar den snarast då den stoppar din fasad renovering.
 
Håller med snuttjulle, det här är inte installation typ 1A. I "normala" fall sitter märkplåten på stolpen där ett eller flera hushåll kopplades in så den gängse rekommendationen att "ta bort den och lämna den vid närmaste stolpe" gäller nog inte här.
 
Tack för snabba svar.
Ja, det här är ett f.d flerfamiljshus.
Skrev dock till Skanova per mejl att det bedrivs barnomsorg här så de får komma och fixa till sina grejer så inte tredje man kan bli skadad.
Eftersom jag inte är kunnig i frågan är jag rädd för att teknikern som kommer ut ska köra över mig.
Kan jag kräva att de får fästa den anordningen på något annat ställe? Utan att jag ska bli drabbad ekonomiskt?
Finns inger servitut ang. detta heller.
Huset är inte i behov av den och fasaden ska fixas.
 
Inget på den bilden visar att detta kan vara en fara för 3dje man här.
 
Har svårt att se hur någon skulle bli skadad av dessa grejor, som det nu sitter monterat.
Den enda part som kan ge ett korrekt svar på dina frågor är nätägaren.

Som sagt, en försiktigt flytt av prylarna bort från fasaden bör inte vara något problem. Därefter får ni invänta besked från Skanova.
Utgår att fastigheten idag inte har någon fast telefoni öht.
 
Nej ingen fast telefoni här.
Locket på plåtlådan är öppet och trasigt.
Så om barnfingrar skuller ner dit är det ingen fara?
Ser ut ha suttit någon låsanordning tidigare.

Tack för all hjälp!
 
J
Är det inget aktivt där så finns det ingen ström alls, och även om det var det så är det inte direkt farligt. Ligger på 48 volt, om man inte håller med fingrarna precis när nån skulle ha ringt, då det är mellan 70-110 volt AC.
 
  • Gilla
Tronk
  • Laddar…
Står KK 56-60 på skylten vilket indikerar att man kopplade ut till lägenheterna här.
 
Större risk att någon skadar sig på spaden eller eternitfasaden eller någon av skruvarna som håller i detta än själva kablen då tele inte innehåller några farliga spänningar eller strömmar. Om man sedan jämför med spaden ser det ut som att denna plint sitter lite högre än att ett barn skulle få dit några fingrar.
 
J
snuttjulle snuttjulle skrev:
Större risk att någon skadar sig på spaden eller eternitfasaden eller någon av skruvarna som håller i detta än själva kablen då tele inte innehåller några farliga spänningar eller strömmar. Om man sedan jämför med spaden ser det ut som att denna plint sitter lite högre än att ett barn skulle få dit några fingrar.
Hon kanske tänker sig efter att man slitit ner den ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.