Hej!

Vi ska byta ut alla fönster och fönsterdörrar i huset och vi har haft en säljare från Mockfjärdsfönster och en säljare från Fönsterinstallatören.

Fönsterinstallatören säger att om vi väljer fönster med u-värde på 1,2 så finns risken för kondens/is på fönstrens insida på vintern. Han rekommenderar fönster med u värde på 1,7. Säljaren från Mockfjärdsfönster nämner inte ens något om kondensproblem med deras 1,2 fönster.

Eftersom jag anser att energibidraget på 10.000kr från staten verkar helt värdelöst och vi kommer inte utnyttja det så undrar jag vad ni tycker att man borde välja för fönster? 1,2 eller 1,7?

Jag har fördelen att jag har radiatorer under varje fönster men enligt Fönsterinstallatörs säljaren så sticker mina fönsterbrädor ut lite för mycket så värmen från radiatorerna kommer inte träffa fönstret förrens på mitten ungefär. Pga detta så finns risken för kondens/is på fönstrets nedre del enligt honom.

Det skulle på nåt vis kännas bättre att köpa ett fönster med så lågt u-värde som möjlig men man vill ju inte gärna ha kondens/is problem. Är det nån som har fönster med u-värden neråt 1,2-1,3? Hur fungerar det för er?
 
brevik skrev:
Eftersom jag anser att energibidraget på 10.000kr från staten verkar helt värdelöst och vi kommer inte utnyttja det så undrar jag vad ni tycker att man borde välja för fönster? 1,2 eller 1,7?
Varför är det värdelöst?
 
Det är bara vad jag anser vill jag påpeka.

Vad tror du händer med taxeringsvärdet på huset när skatteverket får veta att man har sprillans nya 3-glas fönster i hela kåken?

Det är inte bara energibidraget på 10.000kr som äts upp 10ggr om utan även värdet på huset kommer sjunka pga att taxeringsvärdet höjs.

Svenska staten i ett nötskal :)
 
brevik skrev:
Det är bara vad jag anser vill jag påpeka.

Vad tror du händer med taxeringsvärdet på huset när skatteverket får veta att man har sprillans nya 3-glas fönster i hela kåken?

Det är inte bara energibidraget på 10.000kr som äts upp 10ggr om utan även värdet på huset kommer sjunka pga att taxeringsvärdet höjs.

Svenska staten i ett nötskal :)
Ja, taxeringsvärdet går nog upp. Men det går det väl ändå eftersom du i alla fall skall ange att du har bytt fönster... ;)

Där jag bor så innebär inte ett höjt taxeringsvärde att värdet på huset sjunker utan tvärtom.
 
brevik skrev:
Fönsterinstallatören säger att om vi väljer fönster med u-värde på 1,2 så finns risken för kondens/is på fönstrens insida på vintern. Han rekommenderar fönster med u värde på 1,7. Säljaren från Mockfjärdsfönster nämner inte ens något om kondensproblem med deras 1,2 fönster.
:surprised: Märkligt, för Fönsterinstallatören köper fönsterna från Mockfjärdsfönster! ::)
 
Immobil skrev:
:surprised: Märkligt, för Fönsterinstallatören köper fönsterna från Mockfjärdsfönster! ::)
Det här är taget från deras hemsida: Vi tillverkar alla
fönster själva och så har vi gjort i 100 år.


hur ska man tolka det om det du säger stämmer? :)
 
Grunt skrev:
Ja, taxeringsvärdet går nog upp. Men det går det väl ändå eftersom du i alla fall skall ange att du har bytt fönster... ;)

Där jag bor så innebär inte ett höjt taxeringsvärde att värdet på huset sjunker utan tvärtom.
Jag bor på fastlandet i Stockholm men 5 minuters promenad till havet/skärgården. Här ute är taxvärdena inte roliga :)
 
brevik skrev:
Jag bor på fastlandet i Stockholm men 5 minuters promenad till havet/skärgården. Här ute är taxvärdena inte roliga :)
Ok, det kan jag tänka mig. Men vad blir skillnaden efter ett fönsterbyte? Dvs hur mycket stiger taxeringsvärdet?
 
brevik skrev:
Det här är taget från deras hemsida: Vi tillverkar alla
fönster själva och så har vi gjort i 100 år.


hur ska man tolka det om det du säger stämmer? :)
Deras representant som besökte mig, sa att de köpte bl.a. från Mockfjärdsfönster. :surprised: Det kan ju vara som så att de olika tillverkarna handlar med varandra. Såg i ett annat inlägg något om detta. Då gällde det ett par andra leverantörer. ;)
 
Fönsterinstallatören säger att om vi väljer fönster med u-värde på 1,2 så finns risken för kondens/is på fönstrens insida på vintern. Han rekommenderar fönster med u värde på 1,7. Säljaren från Mockfjärdsfönster nämner inte ens något om kondensproblem med deras 1,2 fönster
Det måste ha blivit något missförstånd. Ju lägre U-värde på fönstret desto mindre risk för kondens på insidan. Med U-värde på 1,2 är risken väldigt liten, förekommer inte vid normala luftfuktigheter, inte ens vid den kallaste dagen.
Däremot är det ett välkänt fenomen vid fönster med låga u-värden att man får kondens på utsidan, kan uppträda företrädesvis nattetid. Fönstret läcker ut så lite värme att i kombination med strålning mot himlen blir glasrutan så kall (kallare än uteluften, jämför bilrutan på morgnarna) att kondens kan uppstå på utsidan. Den försvinner dock med morgonsolen och är ju egentligen inte något problem. Vad kan den göra för skada på utsidan? Värre då med kondens på insidan eller mellan glasen som du får på gamla fönster.
Nej , köp du fönster med låga u-värden när du ändå skall byta.
 
Tillägg:
Har sett rekommendationer att man inte bör gå alltför lågt med u-värden, inte under ca 1,0. På energimyndighetens hemsida stem.se finns information om fönster i form av pdf-filer att ladda hem.
 
Jag igen...
hittade energimyndighetens skrift "Välj rätt fönster".
Där ger man råden:
Vid nybyggnad och större ombyggnad välj U-värde 1,0 W/m2K.

Högsta rekommenderade U-värde på fönster för alla uppvärmda byggnader är 1,3 W/m2K.


vidare angående utvändig kondens:

För att minska risken för kondens, undvik lägre U-värde på glasdelen än 0,8 W/m2K. Vid ogynnsamma klimatförhållanden, kan kondens bildas även på glas med högre U-värden.

Observera att man ibland pratar om glasdelens U-värde, det intressanta för energibesparing är förstås hela fönsterkonstruktionens U-värde inkluderat båge, karmar mm.
De 2 första råden avser hela fönsterkonstruktionen.

När slutar det stå nykomling där uppe till vänster?


 
Hej igen!

Jag kommer att välja fönste som har u-värde på 1,2 för hela konstruktionen och fönsterdörrar som har ett u-värde på 1,15 för hela konstruktionen. Jag pratade med en kunnig kille på Elitfönster som verkade veta en hel del om utvändiga kondens problem (invändig kondens är jag inte orolig för eftersom jag har en radiator under varje fönster.

Hoppas det blir bra :)
 
Greger skrev:
När slutar det stå nykomling där uppe till vänster?
När du har postat 50 inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.