Hej.

Vår granne byggde nytt för ett par år sedan och eftersom deras hus ligger aningen lägre än vårt så sitter deras frånluftsfläkt på taket perfekt så att vi får allt oljud till vår uteplats. De har varit och justerat den så att det är aningen dämpat. Dock tycker jag att det låter för mycket fortfarande och undrar om det går att bygga in den på något sätt med någon huva eller liknande så att man kan rikta om oljudet?

Anar att det är under gränsvärdet men kan tänka mig att betala själv för att ta dit någon som fixar det.

peter
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Har du bara en bra relation med din granne och ni t ex kan dela på kostnaden så måste det där vara en baggis!
Lycka till!
 
P Peter Tiedje skrev:
Hej.

Vår granne byggde nytt för ett par år sedan och eftersom deras hus ligger aningen lägre än vårt så sitter deras frånluftsfläkt på taket perfekt så att vi får allt oljud till vår uteplats. De har varit och justerat den så att det är aningen dämpat. Dock tycker jag att det låter för mycket fortfarande och undrar om det går att bygga in den på något sätt med någon huva eller liknande så att man kan rikta om oljudet?

Anar att det är under gränsvärdet men kan tänka mig att betala själv för att ta dit någon som fixar det.

peter
Det borde inte vara så svårt att sätta en ljuddämpare på fläkten. En händig ventilationsplåtslagare bygger något anpassat för en hyfsad peng.
Vi har gjort så med flera fläktar på vårt företag.

[QUOTE="Peter Tiedje, post: 3718710, member: 162671"
Vår granne byggde nytt för ett par år sedan och eftersom deras hus ligger aningen lägre än vårt så sitter deras frånluftsfläkt på taket perfekt så att vi får allt oljud till vår uteplats. De har varit och justerat den så att det är aningen dämpat. Dock tycker jag att det låter för mycket fortfarande och undrar om det går att bygga in den på något sätt med någon huva eller liknande så att man kan rikta om oljudet?

Anar att det är under gränsvärdet men kan tänka mig att betala själv för att ta dit någon som fixar det.

peter[/QUOTE]
 
Win-win: föreslå din granna att dra ned ventilationen till nära noll de timmarna ni sitter ute. Det är inget lag på att ventilationen måste gå dygnet runt med full fart. Det rekommenderade värdet är säker tagit i med jättemarginal. Kräver dock en reglerbar ventilator, om man inte vill stänga av helt några timmar om dagen (vilket jag skulle göra).
Han vinner på elräkningen och ni på tystheten.
 
Installerade just en 10-volt styrning (Qubino Flush Dimmer 0-10V + Homey) för reglering av ventilationen. Så när vi sitter ute kan jag lätt ändra varvtalet så det inte stör via telefonen(lätt och schemalägga också). Dock så bör man vara lite intresserad av tanken på "smarta hem".
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter Tiedje
  • Laddar…
Utan bild är det lite svårt att ge en bra rekommendation.
Men sätt upp en skiva (typ 22mm) som är minst 50cm större åt alla håll än fläkten/utblåset. Så nära som möjligt men typ 30cm framför. Om du vill ha guldstjärna så sätt 50mm mineralull på insidan och hönsnät eller sträckmetallnät för att hålla kvar det.
Är det öppet runt om så får ni inga problem med flöden.
 
  • Gilla
Peter Tiedje
  • Laddar…
pdov
Förslagen från både @Thomas_Blekinge och @gthulin förutsätter att det är en ren fläktmotor som låter. Det handlar om ett nybyggt hus och då förutsätter jag nästan att det handlar om en frånluftsvärmepump vilket inte är något man stänger av ett par timmar eller modifierar med en Z-wave-puck.
Tycker det verkar lite magstart att kräva att grannen ska vara utan varmvatten den tid som TS sitter på sin uteplats om det nu är en FLVP det handlar om.

Modifiering av takhuven är nog det man bör kolla på i så fall.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Hej,

tack för alla svar. Det är typ en sådan här burk som sitter på taket.

Med vänlig hälsning, Peter
 
  • Svart takventilationsburk mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
pdov
Det ser ut som en Salda takfläkt så då var det ingen frånluftsvärmepump som jag gissade på.

Om det är en takfläkt så borde det finnas andra varianter som dämpar mer men det blir säkert en större låda. Beroende på vart den sitter och vad det är för tak så kanske det är lika lät att flytta fläkten på vinden och ha utblåset på andra sidan nock.
 
  • Gilla
Peter Tiedje och 1 till
  • Laddar…
Hursomhelst så går det såklart lösa. Fläktljud är jobbiga. Nån isolerad plåthuv med öppning åt lämpligt håll.
En del bryr sig inte lika mycket men man måste kunna visa hänsyn till sina grannar.
Särskilt om de är beredda att hjälpa till både praktiskt och ekonomiskt.
 
  • Gilla
Peter Tiedje och 1 till
  • Laddar…
Jag hade försökt övertala grannen att iinstallera en sådan här behovsstyrd frånluftsfläkt istället:
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0

Sen placera den i huset eller på vinden. Du kan alltid motivera grannen med att den är helt behovsstyrd utifrån aktuell luftkvalite, den mäter halten CO2(närvaro), fukt och lukt i luften. Dvs den används bara när den behövs, annars går den automatiskt ner på minimiflöde. Vilket betyder energibesparingar jmf med en fläkt som går på samma flöde dygnet runt.

Ja, den är tyst också.

Lycka till!
 
  • Gilla
Peter Tiedje
  • Laddar…
Vi har en identisk takfläkt som den på bilden.
Styr grannen varvtalet på något sätt?
Sitter den på imkanalen?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vi har en identisk takfläkt som den på bilden.
Styr grannen varvtalet på något sätt?
Sitter den på imkanalen?
han kan styra varvtalet på nåt sätt då vi märker att ljudet är olika olika dagar. Och det beror inte bara på väder och vind. Hur den sitter Har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
ramon
  • Laddar…
Har en kanalfläkt som jag först styrde med tyristorstyrning, den väsnades mer ju saktare den gick. Bytte till transformatorstyrning har inte hört den sedan dess.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Mats-S
M Mazdarune skrev:
Det borde inte vara så svårt att sätta en ljuddämpare på fläkten. En händig ventilationsplåtslagare bygger något anpassat för en hyfsad peng.
Vi har gjort så med flera fläktar på vårt företag.
Instämmer, enda lösningen är att skräddarsy en "ljudhuv" till ventilationen om du vill få slut på det eländiga malande fläktljudet.
Ett riktigt elände med alla bullrande fläktar som dyker upp överallt. Helt klart alldeles för låga krav på ljuddämpningen av dom, rimligen ska dom inte höras till granntomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.