Vilken planlösning?

  • Alternativ 1

    3 Röster 30,0%
  • Alternativ 2

    7 Röster 70,0%
  • Antal röster
    10
Fortsätter skissa på framtida badrummet och väljer nu mellan dessa två planlösningar. :)

Långsidan är 265 cm och kortsidan 170 cm.

Aleternativ 1 - Toalett bredvid handfatet. Sminkbord mot fönstret. (dusch bakom glasdörren).
Skiss av badrum med toalett bredvid handfat, sminkbord vid fönster, och dusch bakom glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2. Toaletten bredvid duschen, sminkbord och handfat i ett.
Skiss över badrumsplanlösning med toalett, handfat, sminkbord, dusch bakom glasdörr och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompax2
P Peter321 skrev:
Fortsätter skissa på framtida badrummet och väljer nu mellan dessa två planlösningar. :)

Långsidan är 265 cm och kortsidan 170 cm.

Aleternativ 1 - Toalett bredvid handfatet. Sminkbord mot fönstret. (dusch bakom glasdörren).
[bild]

Alternativ 2. Toaletten bredvid duschen, sminkbord och handfat i ett.
[bild]
Funderar och funderar... en blandning av dessa två kanske.

Vad sägs om att placera toaletten där toalettborsten är i alt. 2, och vrida den 45-grader, som en hörntoalett?
Sedan tar du hela bänkraden i alt. 2, vrider den 90-grader moturs och ställer mot fönsterväggen, så långt mot högerväggen det går.

På så vis har du vatten nära toaletten, från handfatet, samtidigt som toan inte blir för inklämd.
Du får också ett fritt hörn direkt till höger när du kommer in, där du skulle kunna ha ett hörnskåp där du har handdukar osv.

Något sådant tror jag att jag hade gjort av detta utrymme.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
tompax2
Jag struntade i att göra det till en hörntoa. Det blev rätt ok ändå:

Något sådant här menar jag:

3D-ritning av ett badrum med två handfat, spegel, duschområde, toalett och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom dörren öppnas åt det hållet och med tanke på att det ibland händer att någon glömmer låsa dörren skulle jag undvika att ha toastolen i vänstra övre hörnet eftersom det är just det hörn man ser först när man öppnar dörren.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Tycker alt 1 ser stökigt ut, mycket vinklar och vrår.

Alternativ 2 känns mer luftigt
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på alternativ 2 i det första inlägget. Kändes luftigt och trevligt. Alternativ 1 kändes plottrigt på något sätt.
Gillar också alternativ 2 bättre framför det senare förslaget.
Skeptisk också till sminkbordsvarianten. Vi har ett helt rum vägg i vägg med badrummet. Från början tänkt som kontor eller litet sovrum. Där står idag ett stort sminkbord med spegel och massa förvaring men där är det aldrig någon som sitter. Istället blir det alltid trängsel framför det enda handfatet i badrummet. Förmodligen för att det är överlägset bäst belysning där.

Jag skulle nog ha gått på alternativ 2. Kanske så att ni får dubbla handfat. Det är något som i alla fall jag saknar idag till morgonbestyren
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Toan enligt alternativ 1 men med en möbel längs hela fönsterväggen. Då bör det gå att få in sminkbord och dubbla handfat, eller sminkbord, handfat och högskåp, eller dubbla handfat och högskåp. Nu sminkar ju inte jag mig så ofta så jag vet inte hur stort kravet på sminkbord är... :giggle: men förvaring är aldrig fel.

Jag gillade ju idén med badkar där duschen är nu, fick ni inte ihop det? :)
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
tompax2
T ToRy skrev:
Toan enligt alternativ 1 men med en möbel längs hela fönsterväggen.
Menar du inte så som mitt förslag då ungefär i bilden längst ner i detta inlägg?

Min tanke med toaletten närmast glasdörren till duschen är att en sittande person där är minst i vägen om någon skall in i duschen.
Men om man placerar handfatet, eller ännu värre sminkbordet med stol närmast dörren, så blir det svårt att öppna den utan att den som står vid handfatet eller sitter vid sminkbordet skall behöva flytta sig.

Att man skulle glömma låsa toadörren, som BirgitS tar upp som exempel, ser jag som ett mycket mindre problem, eftersom dels ser detta badrum att finnas under ett yttertak, och därför med stor sannolikhet på övervåningen av ett hus där det är mindre risk för springande gäster, dels, om man nu skulle placera toaletten till höger om dörren, så kommer den som öppnar toadörren ändå att hinna kika in och se den som sitter där, innan det är "för sent".

Man får väl ha lika mycket för vana att låsa toadörren när man här hemma och har gäster, som att man låser toadörren när man är iväg. Och är man så glömsk att man alltid gör det så sker det förmodligen hela tiden även på offentliga toaletter, och då är man van vid att folk öppnar och tittar in.

Det viktigaste som jag ser det är att allt blir bra placerat så det är lätt att använda och är praktiskt.

Att ha et handfat nära toaletten är mycket användbart och rekommenderas starkt av hygieniska skäl.

 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
tompax2
Och det stämmer att alternativ 2 ser mest luftigt ut. Frågan är bara hur praktiskt det är. Sminkbord med stol precis innanför dörren, inget vatten nära toaletten.
Men absolut känns det luftigt.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Svar på inlägg #8:
Nej, jag menar att ha toastolen i nedre högra hörnet, närmast dörren, och en lång bänk längs övre långsidan med sminkbord/handfat/dubbla handfat/högskåp i valfri kombination. Eventuellt högskåp skulle då lämpligen hamna längst upp till höger av två anledningar: Där verkar finnas väggyta bredvid fönstret (om det nu inte är fönster även på högerväggen...?) och ett 40cm djupt skåp skulle gå utmärkt att ha med dörren mot toastolen och fortfarande få plats att öppna dörren.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
tompax2
T ToRy skrev:
Svar på inlägg #8:
Nej, jag menar att ha toastolen i nedre högra hörnet, närmast dörren, och en lång bänk längs övre långsidan med sminkbord/handfat/dubbla handfat/högskåp i valfri kombination. Eventuellt högskåp skulle då lämpligen hamna längst upp till höger av två anledningar: Där verkar finnas väggyta bredvid fönstret (om det nu inte är fönster även på högerväggen...?) och ett 40cm djupt skåp skulle gå utmärkt att ha med dörren mot toastolen och fortfarande få plats att öppna dörren.
Jaså jaja, det var jag som blandade ihop alt. 1 och 2 :) mitt fel. Nu är jag med på vad du menar.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för värdefull input!

Gällande vatten nära toaletten så är det inget som vi saknat så här långt i familjen men är nog inte en dum idé alls om det går att få till.

Stuff ditt påpekande om sminkbordets vara eller inte vara är något vi funderat över tidigare och efter din kommentar lutar nog faktiskt min sambo åt att vi faktiskt skulle ha mer nytta av ett andra handfat. (y)

Vilket minne du har ToRy. :D Det stämmer väl att huvudplanen är att få in både badkar och dusch i det utrymmet. För att få det ljust och ge lite känsla av rymd där under snedtaket har vi funderat på ett högt placerat takfönster över badet enligt nedan. Duschen bredvid blir inte så jättestor men den får fungera. :)
3D-skiss av ett badrum med snedtak, badkar, takfönster, dusch och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer lite mer bilder. Med två fullvuxna på plats för att få känslan av utrymmet. Den första en variant på de föreslagna att ha handfaten vid fönstret.
Översiktsplan på ett badrum med två personer som står och mäter, dubbla handfat mot en vägg och separat toalett och duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av ett badrum med två personer som illustrerar layouten med handfat, badkar och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även med de nya förslagen här i tråden (tack!) så lutar vi åt "alternativ 2". Detta främst av anledningarna att det känns som den lilla golvytan blir mer användbar om den är kvadratisk än avlång för mer än en vuxen (och barn) - dvs. luftigheten.

På en nära andraplats ligger något liknande detta nu efter tipsen i tråden. Justerat så att det blir symmetriskt med skåpen/handfatet nedanför fönstret. I den nuvarande planlösningen med ett handfat är det placerat mot fönstret och vi saknar väggspegeln vid handfatet. Utöver att den fria ytan blir mer rektangulär / korridor så känns toalettens position bättre (mer insynsskyddad och närmare ingången).
101588567_254205659004473_7969879509325316096_n.png

Den stora fördelen som vi såg det med "alternativ 1" är att sminkbordet i den skulle vara en helt fristående möbel som lätt kan bytas ut mot en vilstol, tvättkorg eller skötbord.

Har skissat på detta i närmare två år nu så det börjar kännas dags att välja. :crysmile:
 
BirgitS
Personligen vill jag ju lätt kunna kolla om det finns tandkräm kvar i någon mungipa efter tandborstningen, jag skulle inte gilla att gå en bra bit bort till spegeln och sen gå tillbaks för att tvätta bort resterna.
När man ska föna håret vill man ju stå framför en spegel och lätt kunna lägga ifrån sig fönen och hårborsten.
 
  • Gilla
Peter321 och 2 till
  • Laddar…
tompax2
BirgitS BirgitS skrev:
Personligen vill jag ju lätt kunna kolla om det finns tandkräm kvar i någon mungipa efter tandborstningen, jag skulle inte gilla att gå en bra bit bort till spegeln och sen gå tillbaks för att tvätta bort resterna.
När man ska föna håret vill man ju stå framför en spegel och lätt kunna lägga ifrån sig fönen och hårborsten.
Ja, spegel bör placeras ovanför handfatet. Har haft utan, på motsatt vägg istället och det var rätt jobbigt, även om man vande sig till slut.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.