Fairlane
Ja, jag har läst och kollat bilderna, men tydligen lite slarvigt. Såg först nu att det var borrat för långt ner..

Såg bland annat
Åka tillbaks till Jula med eländet och fråga "Hur tänkte ni nu?"
och tänkte att det därmed skulle vara fel på Julas kran, inte att man borrat på fel ställe
 
Hör tunna och kran ihop? Hur är det tänkt att man ska använda kranen sen om den står på backen? Är en förhöjningsram inkluderad ? Nog tycker jag det ser ut som kranen hade kunnat sitta lite högre. Hade kanske varit enklare att fila och modifiera lite på den delen som ska sitta fast och då haft bättre utrymme för muttern som ska rotera
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför för hårt? Den sitter bra och håller tätt?
Oj nu blev det fel, det var riktat till TS inte till dig
 
Hej alla och tack för kommentarer!

Svarar på lite olika inpass:

Kranen är inte "original", den saknades så jag fick en annan av Jula vid köpet.

Jag borrade på den plats som såg ut att vara uttänkt, en plan yta med en rundad markering. Långt ner för att få ut allt vatten = bra. Tunnan ska stå på tre halvpallar så jag får lätt in vattenkannan under :)

Men - då kom ju kranen för nära botten ...
Jag inser att jag borrat för långt ner men det medföljde ingen instruktion till tunnan och det verkade logistikt att montera en platt kran på en plan yta. Jag gjorde så gott jag förstod.

Nu har jag hål i tunnan, kan få in kranen i hålet och få på muttern på insidan.
Men det läcker :(

Finns det något sätt att täta/limma fast kranen?
eller
Finns det något sätt att täta/laga hålet (Så jag kan borra ett nytt på annan plats)
 
Tror TS har tunnan för färskvatten, då vill man få ut så mycket som möjligt av volymen och ha kranen lågt.
 
  • Gilla
ajonoh
  • Laddar…
Ska du få det tätt så tror jag du får göra en plåtbit som förstyvning mellan kran och tunna. Då kan hålet i tunnan se ut hur som helst typ......Gör då hålet tajt för kranen i plåten och sätt gärna kranen aningens högre. Då tätar kranen mot plåten med nån packning och sen får du köra silicon mellan plåt och tunna. På insidan behöver det sen inte täta utan det räcker ju att muttern har nåt att dra emot fast å andra sidan gör det ju inget om du får dit en plåt där också som fördelar ut trycket jämnt.
 
  • Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
Borde väl gå att limma fast kranen. Vilket är ju en bra fråga.

Eller går det att fila till muttern lite så den inte är lika tjock och sen dra åt den med en rörtång?
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Skumplastpackningar brukar fungera bra för vatten, det var sådana som följde med min tunna.
 
Jag föreslår att du limmar kranen med ett epoxilim. Rugga upp ytan kring hålet på utsidan och insidan av tunnan och försök "gjuta" fast kranen utan packning. Epoxilim runt kranens gängor. Använd den slipade muttern med. Det blir en bra "armering" och håller allt på plats under härdning.
Tips på lim:
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/epoxy-superstark-2000028570
 
A ajonoh skrev:
Hej alla och tack för kommentarer!

Svarar på lite olika inpass:

Kranen är inte "original", den saknades så jag fick en annan av Jula vid köpet.

Jag borrade på den plats som såg ut att vara uttänkt, en plan yta med en rundad markering. Långt ner för att få ut allt vatten = bra. Tunnan ska stå på tre halvpallar så jag får lätt in vattenkannan under :)

Men - då kom ju kranen för nära botten ...
Jag inser att jag borrat för långt ner men det medföljde ingen instruktion till tunnan och det verkade logistikt att montera en platt kran på en plan yta. Jag gjorde så gott jag förstod.

Nu har jag hål i tunnan, kan få in kranen i hålet och få på muttern på insidan.
Men det läcker :(

Finns det något sätt att täta/limma fast kranen?
eller
Finns det något sätt att täta/laga hålet (Så jag kan borra ett nytt på annan plats)
Ta loss kranen och lägg lite silikontätning i gängerna och sätt dit den men gummipackning på båda sidorna om det går. Dra bara med fingrarna inga verktyg. Torka bort överflödigt silikon innan det stelnar.
En metod, du får säkert fler och bättre tips!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
F
Eller åk tillbaks med skiten och tala om att råden du fick vid köp var dåliga och att du vill ha en ny tumma med rätt kran samt en instruktion.

Det är en PE tunna skulle jag tro och oavsett vad andra säger, det är inte superenkelt att limma.
 
  • Gilla
ajonoh och 1 till
  • Laddar…
K Kronprinsen skrev:
Jag föreslår att du limmar kranen med ett epoxilim. Rugga upp ytan kring hålet på utsidan och insidan av tunnan och försök "gjuta" fast kranen utan packning. Epoxilim runt kranens gängor. Använd den slipade muttern med. Det blir en bra "armering" och håller allt på plats under härdning.
Tips på lim:
[länk]
Epoxi och den här sortens plaster brukar inte fungera. Silikon är nog bättre.
 
  • Gilla
CookieBe och 2 till
  • Laddar…
P O Persson P O Persson skrev:
Epoxi och den här sortens plaster brukar inte fungera. Silikon är nog bättre.
Ja, flexen i plasten är ett problem, det var där jag tänkte att muttern håller ihop det hela. Silicon kan fungera, men även det har svårt att fästa. Ett lim som nästan garanterat fungerar är ju Tec 7,men det limmet är ju nästan dyrare än tunnan, åtminstone till ordinarie pris. Finns bara på patron vad jag vet.Jag
har lyckats limma såna mjuka stosetter med tec7. Annars är det ju aquatät om det finns att få tag på, även det dyrt. https://www.clasohlson.com/se/Fog--och-tätningsmassa-Tec7,-310-ml/p/Pr419019000
 
Har samma tunna och och borrade på exakt samma ställe, fick samma problem
Lyckades få det tätt med en stor mängd silikon både på insidan och utsidan.
men silikonet fäster dåligt, tror att vattentrycket pressar silikoner på insidan mot kraven så det blir tätt
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.