J
Hej!

Nu börjar det bli varmt att sova på nätterna, börjar därför fundera på att installera en luftvärmepump/AC. Tänkte beställa från polarpumpen, men vågar inte trycka hem den förrän jag vet om det fungerar att installera där jag vill ha den. Vill installera innedelen i allrummet på övervåningen för att få lite spridning till omkringliggande sovrum och sen dra kablarna genom en innervägg och sen ut och ner till markplan, se bild. Någon som vet om detta är möjligt eller kommer det bli problem?
Tacksam för hjälp!
 
  • Ritning av övervåning med markerad rutt för luftvärmepumpsinstallation från allrum till yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte rätt person till att säga om det går eller inte, det mesta brukar ju kunna gå på ett eller annat vis.

min spontana tanke när jag ser ritningen är att, det brukar krävas en kondensor slang som går från innerdelen till ytterdelen. Dvs det krävs ett visst fall på den slangen vilket kanske påverkar det estetiska ovanför sängen.

Men som sagt, det mesta brukar kunna gå å lösa, här är det kanske mer isf frågan hur mycket man kan tumma på det estetiska.
 

Bästa svaret

Ja det ser ut som det går om väggytan är tillräcklig för innerdelen. Rören kan man dra i en plastkanal i sovrummet. T.ex. först rakt ner sedan med svag lutning (för kondensvattnet) ut mot ytterväggen under sängen. Sedan hål genom ytterväggen och ner till utedelen.
 
J
Tack för hjälpen!! Nu installerat och klart. Blev så bra som det någonsin kunde bli!
 
  • En nyinstallerad affisch med dinosaurier på en ljusblå vägg och ljusslinga runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad AC-enhet över dörrpost, intill konstverk och skrivbord med saker på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.