Hej,

Jag har en bachelor inom arkitektur från Asien (5 års utbildning). Jobbade både som praktikant och arkitekt i Kina för drygt 2 år. Flyttade till Sverige år 2017 och därefter hade jag gjort en kort praktik inom samhällsbyggnad i ett par månader medan jag läste svenska (pratar flyttande svenska men inte helt felfritt). Hade även hjälpt ett företag i Malmö med ett par ritningar på renoveringsprojekt till en färja (inredning). Började plugga mig till master ifjol inom arkitektur på lth och efter sommar ska jag börja det andra året av utbildningen.

Jag funderar på att starta ett eget och vill förbereda mig inför det under sommaren. Därför behöver jag samla in så många tips och råd som möjligt. Det jag vill göra är att ta det försiktigt från början och försöka börja med ritningar på bygglov och små husprojekt. Därefter kanske påbörja större projekt om man har chans när företaget har vuxit. Så vad tycker ni som har liknande erfarenheter om idén? Isåfall hur ska jag påbörja och nå ut i marknaden?

Håller på att bygga portfolio och här kan du hitta den första version. Vill gärna veta vad ni tycker med.
https://www.behance.net/gallery/93076183/Architectural-Portfolio

Tack så snälla för er tid på mina frågor!
 
Snailman
Hej, använder mobilen just nu, och klickar jag på länken så fastnade jag på att godkänna cookies, backade tillbaka och gick in igen och godkände och då kom jag vidare.

Då ser jag en ganska stor sida som är alldeles suddig, och om jag zoomar in är allt fortfarande lika suddigt?

Ska kolla med datorn senare om det fungerar bättre (för mig)
 
Snailman Snailman skrev:
Hej, använder mobilen just nu, och klickar jag på länken så fastnade jag på att godkänna cookies, backade tillbaka och gick in igen och godkände och då kom jag vidare.

Då ser jag en ganska stor sida som är alldeles suddig, och om jag zoomar in är allt fortfarande lika suddigt?

Ska kolla med datorn senare om det fungerar bättre (för mig)
Okej, jag visste inte att det finns problem när man använder mobilen. Testade länken via linkedin (med datorn) och länken funkade. Men tack för info, ska kolla upp det om det är så att det finns problem med mobilen.
 
Snailman
Har kollat i datorn nu som hastigast (använder Edge), och där blir inte bilderna suddiga, men texten är ibland väldigt liten och går inte att förstora upp så mycket, men ska prova att ladda ner dem och titta på i ett bildprogram. Har laddat ner bild nu, och då går den lättare att läsa.
 
Vill du endast arbeta mot privatpersoner till en början för att sedan försöka ta större uppdrag?

Jag har en bekant som är arkitekt och det var ganska svårt för honom, privatpersoner och små uppdrag jovisst, men större uppdrag gick ofta till firmor. Han är intresserad av byggnadsvård sedan innan och ändrade fokus till arkitektur kring befintliga äldre byggnader, renoveringar med fokus på den äldre stilen, ekologiskt byggande osv. Helt plötsligt har han mer jobb än vad som hinns med, det är väldigt "inne" just nu med byggnadsvård, bygga mer hållbart osv.
 
Jag utgår också från att du kanske har insyn i asiatisk arkitektur? Det kanske är en nisch i sig också, har ingen större koll på hur efterfrågan ser ut i Sverige på sådant.
 
Snailman Snailman skrev:
Har kollat i datorn nu som hastigast (använder Edge), och där blir inte bilderna suddiga, men texten är ibland väldigt liten och går inte att förstora upp så mycket, men ska prova att ladda ner dem och titta på i ett bildprogram. Har laddat ner bild nu, och då går den lättare att läsa.
Det är något nytt eftersom jag använder Chrome och har inte så mycket problem att läsa sidan. Är inte jätte kunnig på hur Edge fungerar. Jag ska nog bäst låna min sambos dator och kolla hur sidan ser ut. Kanske bygga upp en sida är bättre än portfolio?
 
S johd01 skrev:
Jag utgår också från att du kanske har insyn i asiatisk arkitektur? Det kanske är en nisch i sig också, har ingen större koll på hur efterfrågan ser ut i Sverige på sådant.
Det stämmer. Det är också en anledning till jag varför jag pluggar mig till master nu. Dels så vill jag fördjupa mina kunskaper om hur arkitektur är här i Skandinavien, dels så försöker jag skapa kontakt och få reda på saker.
 
Snailman
Z Zhihao skrev:
Det är något nytt eftersom jag använder Chrome och har inte så mycket problem att läsa sidan. Är inte jätte kunnig på hur Edge fungerar. Jag ska nog bäst låna min sambos dator och kolla hur sidan ser ut. Kanske bygga upp en sida är bättre än portfolio?
Jag har Chrome på datorn också, ska kolla hur den ser ut där, när jag kommer hem ikväll.
 
Snailman Snailman skrev:
Jag har Chrome på datorn också, ska kolla hur den ser ut där, när jag kommer hem ikväll.
tack snälla!
 
Snailman
Har tittat på sidan både i Edge och Chrome på dator med windows 10, 64 bitars, på en skärm med upplösning 1920*1200 och det ser ganska likadant ut i båda, och verkar fungera ganska bra, men som sagt i mobilen så gick det ganska dåligt, nu har jag väl nåt hundratal fönster öppna på mobilen, så kan möjligen vara något minnesproblem, använde en androidtelefon med chrome.
 
Snailman Snailman skrev:
Har tittat på sidan både i Edge och Chrome på dator med windows 10, 64 bitars, på en skärm med upplösning 1920*1200 och det ser ganska likadant ut i båda, och verkar fungera ganska bra, men som sagt i mobilen så gick det ganska dåligt, nu har jag väl nåt hundratal fönster öppna på mobilen, så kan möjligen vara något minnesproblem, använde en androidtelefon med chrome.
Det stämmer som du säger. Jag kollade det via mobilen med, och det funkade inte så bra. Vet inte om man kan lösa det på nåt sätt. men tänker också bygga upp en sida istället.
 
S johd01 skrev:
Vill du endast arbeta mot privatpersoner till en början för att sedan försöka ta större uppdrag?

Jag har en bekant som är arkitekt och det var ganska svårt för honom, privatpersoner och små uppdrag jovisst, men större uppdrag gick ofta till firmor. Han är intresserad av byggnadsvård sedan innan och ändrade fokus till arkitektur kring befintliga äldre byggnader, renoveringar med fokus på den äldre stilen, ekologiskt byggande osv. Helt plötsligt har han mer jobb än vad som hinns med, det är väldigt "inne" just nu med byggnadsvård, bygga mer hållbart osv.
Sorry, missade det första svaret. Det är nog så som du säger, de större uppdrag går till stora företag, helst kändis arkitektkontor med. Jag ser det som ett problem i utvecklingen, men inte så mycket att göra åt det. Jag hade redan den känslan när jag praktiserade i kommunen. White, Krook & Tjäder, Liljewall osv....

Med dagens teknik kan man även bygga stora konstruktioner med trä, det är en del av utveckling. Det stämmer också att renovering är väldigt populär. Man fokuserar mer på ett miljövänligt och hållbart sätt, och jag är intresserad av sånt. Men tack för rådet, jag behöver funderar mer på riktningar och vad jag egentligen vill, och funderar mer på hur marknaden ser ut.
 
Hej!

Gud va roligt. Jag är själv arkitekt och startade eget direkt efter examen jag tog för ett år sedan.

Det är inte helt okomplicerat... Men också verkligen möjligt och jag tycker att du absolut ska satsa! Jag har, med lagom mycket ansträngning (var väldigt trött efter skolan med påfrestande exjobb osv), byggt upp mig till att ha 1 till 2 små projekt per månad ungefär.

Om du ska förbereda dig under sommaren, så är mina bästa tips:

1. Prata om det, högt och mycket. Med tutors från skolan, dina kompisar från klassen osv. Detta har genererat den största delen av mina jobb genom att helt enkelt bli vidarebefordrad till de kunder som har mindre projekt som större kontor inte är intresserade av.

2. Bygg en hemsida! Detta är svårt att hinna med senare, så har du möjlighet att göra det redan nu - gör det.

Verkligen all lycka till till dig, och kör hårt. Personligen håller jag med människor ovan och säger satsa stenhårt på att nischa mot hållbarhet (min uppfattning är att kina jobbar mycket med det) och asiatisk stil! Då kommer du bli vald pga det, så länge rätt kunder hittar till dig


Om du vill får du gärna skriva till mig i PM, så kanske vi kan byta kontaktuppgifter!
 
T theresesvensson skrev:
Hej!

Gud va roligt. Jag är själv arkitekt och startade eget direkt efter examen jag tog för ett år sedan.

Det är inte helt okomplicerat... Men också verkligen möjligt och jag tycker att du absolut ska satsa! Jag har, med lagom mycket ansträngning (var väldigt trött efter skolan med påfrestande exjobb osv), byggt upp mig till att ha 1 till 2 små projekt per månad ungefär.

Om du ska förbereda dig under sommaren, så är mina bästa tips:

1. Prata om det, högt och mycket. Med tutors från skolan, dina kompisar från klassen osv. Detta har genererat den största delen av mina jobb genom att helt enkelt bli vidarebefordrad till de kunder som har mindre projekt som större kontor inte är intresserade av.

2. Bygg en hemsida! Detta är svårt att hinna med senare, så har du möjlighet att göra det redan nu - gör det.

Verkligen all lycka till till dig, och kör hårt. Personligen håller jag med människor ovan och säger satsa stenhårt på att nischa mot hållbarhet (min uppfattning är att kina jobbar mycket med det) och asiatisk stil! Då kommer du bli vald pga det, så länge rätt kunder hittar till dig


Om du vill får du gärna skriva till mig i PM, så kanske vi kan byta kontaktuppgifter!
Hej!

Tack så mycket för svaret och tipsen! Jag ska definitivt göra det du säger. Det finns så många frågor som jag undrar över. Men den största hinder jag känner just nu är hur man ska nå ut och få in projekt. Det hade varit kul om man kan komma ut och prata mer om det, men jag bor så himla långt ifrån Göteborg. Jag vill gärna byta kontaktuppgifter med dig och prata mer om det när du har tid. Och det känns bra att veta du har lyckats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.