Hej!

Tänkte sätta in nya strömbrytare i ett rum i vår gamla lägenhet. Som ni kan se på bilden kommer det både kablar nerifrån och ovanifrån (all el är utanpåliggande). Det som sitter där idag är en vanlig enkel strömbrytare med en knapp, vilket även är det jag ska byta till. I rummet finns även en till enkel strömbrytare, som bara har el från ett håll.

Kablarna nerifrån går till vänster B (blå) och till pil upp (svart). Resterande går uppåt. Hur ska jag koppla med mitt nya uttag?
 
  • Enkel strömbrytare med utanpåliggande kablar och synlig koppling i äldre lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en ny strömbrytare med tydliga skruvanslutningar och tekniska markeringar, redo för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mod får gärna justera rubrik.
 
"Pil in" på gammal brytare=L på på ny
B på gammal brytare=X på ny
Pil ut på gammal brytare=pil ut på ny
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
O
Det var ju ingen vidare bild. I vilket fall så ser brytarna ut att vara identiska. Skillnaden är att på den gamla står det "Pil In" och på den nya står det "L". I båda fallen så är det där spänningsförande fas skall anslutas.

På din bild ser det ut som det är dit den bruna ledaren är kopplad. I så fall stämmer det för brun är standardfärg för fasledaren.

Den svarta ledaren sitter på ena "Pil ut" och den är då troligtvis "tändtråd". Det en vad man kallar en den spänningsförande ledaren som bryts i brytaren.

De blå ledarna används inte i en brytare så de är "parkerade" på blindplinten. På den gamla brytaren står det "B" och på den nya står det "X". En blind blindplint leder ingenstans ut finns bara för att man inte oanvända ledare skall spreta i fritt i dosan. Det går lika bra att inte ansluta något där och istället isolera ledarna själv, men finns den så är det smidigt att använda blindplinten istället.

Dock är det lite konstigt att du har två blåa och bara en kabel. Nu ser det i och för sig ut som det finns en kabel upp och en ned på väggen, men då får jag inte ihop de andra ledarna så fler och bättre bilder är nog på sin plats om vi skall kunna hjälpa till mer.
 
  • Gilla
fruktanki
  • Laddar…
Tack för era svar och ber om ursäkt för den usla bilden. Den bruna och svarta som kommer ovanifrån sitter båda på ovansidan av brytaren, "pil upp". Den bruna är alltså inte fasledare då..

Det som känns lite konstigt är att det kommer en svart kabel till ovanifrån, den och den andra svarta som kommer nedifrån ska gå in där "L" är markerat på den nya brytaren då, om det ska kopplas på samma sätt.
 
  • Elektrisk brytare med svarta och bruna kablar inkopplade, vit och blå kabel samt vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar och en brytare med bruna och svarta kablar kopplade, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om grejorna fungerar korrekt idag, så varför börja spekulera omkring kopplingen?
Prylarna har en tydlig märkning, följd den och det ska fungera. Att sedan brytarna inte har exakt samma plintkonfiguration beror på hur tillverkarna har valt att konstruera grejorna.
 
  • Gilla
fruktanki
  • Laddar…
har du inte en trappkoppling - att du kan tända och släcka lampan från två olika strömbrytare? Kjell&Co:
Schematisk illustration av trappkopplare i en trappkoppling med ledningar och anslutningspunkter markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och ett ojordat vägguttag under brytaren vi ser i bilderna?

då borde du koppla över som etompau beskrev ovanför, se till att båda blå hamnar på samma X
 
  • Gilla
fruktanki och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer, har en till brytare i samma rum och ett ojordat uttag under.

Tänker inte koppla på något annat sätt än det är idag, bara fundersam över varför det såg ut som det gör. Tack för era svar, då vet jag läget!
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Kopplade in strömbrytarna precis som ni rekommenderade, funkade fint. Dock får jag inget liv i mina uttag, trots att jag följt rådet och kopplat precis som det var tidigare. Bild 1 är hur de gamla uttagen såg ut. Någon som har någon aning varför det inte fungerar? Samma sak på alla tre uttagen.
 
  • Ett öppet eluttag i en vägg där kablar är inkopplade men uttaget har inget strömflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på öppet eluttag med kopplade blå och svarta kablar och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i strömbrytaren du grejat, då måste ju felet vara där, inte i uttagen.

De blå i strömbrytare sitter de i samma X plint, gamla brytare hade bara en B plint men den nya har 2 X plintar. B och X är bara för att koppla ihop två trådar med varandra.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är i strömbrytaren du grejat, då måste ju felet vara där, inte i uttagen.

De blå i strömbrytare sitter de i samma X plint, gamla brytare hade bara en B plint men den nya har 2 X plintar. B och X är bara för att koppla ihop två trådar med varandra.

Protte
Precis så var det. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.