Hej på er! Jag har anlitat en firma som ska hjälpa oss att sätta upp stängsel runt tomten. Då grannen talade om för mig på ett ungefär var det fanns fiber dragen till villan insåg jag att det hela skulle kunna sluta med olycka och jag skapade därför ett ärende på Ledningskollen och fick fibern utmärkt innan det att man började jobba med stängslet. Tyvärr sket det sig nu ändå, för idag när jag kom hem från jobbet möttes jag av detta (se bild): Tydligen hade man stött på kabeln då man borrade stolphåll och hade lyckas skada ytterhöljet (det orangea i bilden). Utmärkningen var inte helt hundraprocentig då kabeln tydligen låg utanför själva markeringsnätet just här och enligt han som fixar med stängslet är det markeringsnätet och inte kabeln som man hittar igen vid en kabelutsättning. Inte första gången han hittar kabel utanför markeringen påstår han... Hur som helst fungerar allt som vanligt med uppkopplingen och den svarta kabeln som återfinns innanför det orangea höljet ser helt oskadad ut. Stängselfirman säger att jag inte behöver oroa mig utan att de ska isolera kabeln så gott det går (antar tejpa) och sedan se till att man inte gjuter fast den i stolpen genom att skydda med plast. Kontaktar jag nätägaren kommer de troligtvis att vilja åtgärda det hela vilket skulle dra ut på tiden och kostar mig från 5000 kr beroende på vad som måste göras. Hur hade ni tänkt/gjort här? Finns det någon fara med skadat ytterhölje eller är det lika bra att avvakta och se vad som händer och åtgärda i efterhand om det skulle bli problem? Mvh // Erik
 
  • Skadat orange ytterhölje på fiberkabel synligt i grävd hålighet vid markering med röd sprayfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat ytterhölje på fiberkabel exponerat i ett stolphål med jord och små rötter runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De gröna markeringarna är alltså vad som var utmärkt. Det röda har stängselkillarna nu sprejat dit... för den intresserade .
 
C
Wieslander84 Wieslander84 skrev:
Utmärkningen var inte helt hundraprocentig då kabeln tydligen låg utanför själva markeringsnätet just här och enligt han som fixar med stängslet är det markeringsnätet och inte kabeln som man hittar igen vid en kabelutsättning.
Utsättningen är aldrig hundraprocentig, och det beror inte bara på att kabeln kanske ligger lite utanför söknätet, utan inte minst på att utrustningen inte har någon superprecision. Håller man på med sånt här professionellt skulle jag vilja påstå att man är en idiot om man tror att det är OK att borra 10 cm från utsättningen.
 
  • Gilla
toolman77 och 11 till
  • Laddar…
Det gröna markeringsbandet har en mätslinga i sig, vart bandet hamnar beror på hur bred schakten/skopan är när man lägger kabeln.
Att man ens är 10cm utsättning är galet nära, garanterar att ledningsägaren anvisar försiktig schaktning minst 1m kanske uppåt 3m från utsättningen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Att bara tejpa igen är ingen bra lösning utifrån hur det ser ut. Risken med att bara tejpa igen är om något annat fel uppstår och man behöver blåsa om fiber så är risken stor att det här blir ett blåsstopp.
Jag skulle nog kravställa på stängselfirman att man tar dit en firma som vet hur man lagar och skarvar ihop en skadad fiberslang/duct med rätt material.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med övriga om att det var klantigt av stängselfirman att borra så nära markering, men nu har de fått lära sig något nytt.
Gjorde en snabbsökning och hitta denna från EON för el men liknande brukar det vara för mycket av det nedgrävda.
Kan vara karta som nedan i texten eller utsatt på mark.
"Tänk på att ledningarnas verkliga placering kan avvika mot anvisningen i kartan. Därför ska grävning för hand, med exempelvis spade eller skyffel, göras inom 1 meter på vardera hållet från anvisningen. Tryckluftsspett eller liknande verktyg får inte användas. Observera att förläggningsdjupet kan variera (läs mer under punkten Förläggningsdjup nedan)."
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snailman
Jag har inget orange rör, utan jag har lagt den svarta pen slangen som den är. Vet att en del grannar har valt att lägga orange rör. (Frågade förstås bredbandsföretaget om det behövdes något oranget rör eller ej, när jag hämtade pen slangen hos dem och skarvkopplingen) fick även låna en rulle grönt märkband, som jag la exakt ovanpå det svarta röret.

Den gröna märkfärgen som de markerade visar ju en skarp ganska stor vinkel, varken det orangea röret eller den svarta slangen går att göra en så skarp böj på (tror de sa att en fotboll var minsta radien, men kan minnas fel) så de borde begripit att slangen inte skulle följa markeringen just där!

Så är inte det svarta röret skadat (är väl några mm godsstocklek på det) så lär det inte vara några problem, om det skulle behöva blåsas ny fiber någon gång.
 
Redigerat:
Jag kan hålla med om att man skall vara försiktig med att gå för nära den markering som gjorts, men jag funderar på om ni kanske haft tur i oturen här. Kan det möjligen vara så att det man stött på är en ledning för fast telefoni och inte fibern? Skalan framgår inte riktigt, hur grovt är det orange skyddsröret?
 
Snailman Snailman skrev:
Så är inte det svarta röret skadat (är väl några mm godsstocklek på det) så lär det inte vara några problem, om det skulle behöva blåsas ny fiber någon gång.
En knäck på en hel duct kan vara tillräckligt för att det inte ska gå att blåsa om, sedan har jag bara sett det vid blåsning av nyförlagd fiber, t.ex. fusk vid igenläggning en sten som tryckt till fiberslang/ducten. Eller att en borrutrustning tryck till ducten.
;)
Sedan verkar det finnas flera tankar om vad som finns i kanalisationen, därför är det alltid bra att låta någon sakkunnig på plats avgöra innan man lägger igen.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jag jobbar med detta dagligen. Utsättningen ser ut att vara riktigt bra(man ska handgräva 1m från utsättningen) Du ska ringa din operatör/nätägaren och säga som det är att dukten till fibern är skadad och att det behöver lagas. Eftersom du varit ordentlig och begärt utsättning och den stämmer så kommer firman som grävde åka på att betala. Om det inte lagas så kommer det bli problem i framtiden, dels lär fibern till slut gå av och då måste man gräva upp och laga, gör man det vid ett senare tillfälle så kommer det garanterat bli dyrare att laga och du lär inte få några pengar från firman som grävde.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle det bli problem? Är inte dukten hel? Fibern är ju definitivt inte påverkad.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det bli problem? Är inte dukten hel? Fibern är ju definitivt inte påverkad.
Kollade lite närmare på bilden nu, svårt att se skalan. Vad är det orange? är det dukten eller en skyddsslang? Är det dukten så måste det lagas, men är det bara en skyddslang så räcker det att tejpa ihop den.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det bli problem? Är inte dukten hel? Fibern är ju definitivt inte påverkad.
Se mitt inlägg tidigare varför man bör åtgärda fiberslang/duct.
 
Persson88 Persson88 skrev:
Kollade lite närmare på bilden nu, svårt att se skalan. Vad är det orange? är det dukten eller en skyddsslang? Är det dukten så måste det lagas, men är det bara en skyddslang så räcker det att tejpa ihop den.
Hej och tack för era inlägg! Det är först ett ganska hårt orange hölje, och innanför höljet är det ett mer gummiartad svart skikt. När jag kollat upp fiberkablars uppbyggnad på nätet tolkar det orangea som det man kallar ”mantel” och det svarta vad som kallas ”primär skydd”. Att det är fiberkabel råder det knappast någon tvekan om då det är samma kabel som kommer in i huset och går fram till fiberboxen. Jag har nu köpt grejer för att själv laga/täta höljet. Vill inte att stängselfirman bara ska tejpa, känner mig som sagt lite tvekis till hur bra det skulle bli? Men samtidigt kanske jag är dum som inte anmäler skadan och kräver att stängselfirman står för fiolerna... Samtidigt vill jag ha upp stängslet snarast och kan inte vänta flera veckor på att servanet kommer ut och tittar på skadan... Att det alltid ska jävlas när man tänker att man ska göra det enkelt för sig och ta hjälp istället för att göra allt själv!
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Jag tycker dock allt verkar vara i samma kabel men i olika skikt. Men ni kanske förstår bättre vad jag menar utifrån denna bild av samma kabel som går in i boxen?

En kabel går in i en box genom en skyddande hylsa mot en vägg med några borrade hål och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flerskiktskabel med orange och vit isolering som går in i en vit anslutningsbox mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.