Nissens
Nicro Nicro skrev:
Bank-id?

[bild]
Det där är inte bankdosan jag pratar om...
Så här ser den ut:
 
  • SEB bankdosa med knappsats och skärm, visad på en smartphone-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Man använder ju inte bank-id i dosorna....
Har du inte internetbank?
jo det har jag men de äldre "bankdosorna" du pratar om försvinner ju mer och mer och dosor för bank-id används istället. Det är ju dit utvecklingen går......
 
Nissens
S Stefan1972 skrev:
jo det har jag men de äldre "bankdosorna" du pratar om försvinner ju mer och mer och dosor för bank-id används istället. Det är ju dit utvecklingen går......
Nej, bankdosorna behövs. Bank-id är bara ett komplement. Du kan inte ens skaffa bank-id utan att ha en bankdosa... finns ingen bank i Sverige som ens funderar på att sluta med bankdosan. Det behövs hårdvarukod, vilket du aldrig kan få med bank-id. Så det där något du hittat på själv.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, bankdosorna behövs. Bank-id är bara ett komplement. Du kan inte ens skaffa bank-id utan att ha en bankdosa... finns ingen bank i Sverige som ens funderar på att sluta med bankdosan. Det behövs hårdvarukod, vilket du aldrig kan få med bank-id. Så det där något du hittat på själv.
Du blandar ihop mobilt bank-id och bank-id. Bilden jag la upp visar väl tydligt att det är ett bank-id som stoppas i dosan från Handelsbanken. Bank-id på fil kallas det
 
Det finns flera olika sorters BankID.

Det finns Mobilt BankID som du har på din telefon eller surfplatta, det finns BankID på fil vilket är ett speciellt program som du har på datorn och det finns BankID på kort vilket kräver en speciell läsare. BankID på kort kan antingen finnas på ett speciellt inloggningskort eller på ditt vanliga betal eller kreditkort.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
Nicro Nicro skrev:
Du blandar ihop mobilt bank-id och bank-id. Bilden jag la upp visar väl tydligt att det är ett bank-id som stoppas i dosan från Handelsbanken. Bank-id på fil kallas det
Suck... SEB har också den gamla varianten med kort i dosan, men den tror jag fasas ut. De använder dosan utan kort numera, och de kallar den digipass, Swedbank har likadant. Och den har INGENTING med bank-id att göra... Jag menar inte den dosan du skriver om, jag menar de som ser ut så här och ingen annan:
 
  • En SEB-digipass med knappsats och skärm, nyckelringsfäste, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett vad du tycker så är väl ett bank-id, eller har de skrivit fel på kortet?
 
Det där set ut som en e-legitimation som företaget BankID ligger bakom. Sen vet jag att Telia AB och AB Svenska Pass också utger e-legitimationer.

Sen vet jag inte ifall det finns andra inloggningslösningar hos internetbanker som inte bygger på e-legitimationer.
 
Humlo Humlo skrev:
Vad är skillnaden på att min mor har ett konto som jag blir medkontohavare till, och att hon har ett konto och så skaffar vi en fullmakt med lika dispositionsrätt?

Det jag vill göra med detta är att hjälpa henne med räkningar via internet, kunna ta ut pengar och ge henne kontanter att ha hemma och allmänt vara behjälplig när åldern och Corona begränsar hennes vardag. Jag vill inte att något ska stå på mig så det dyker upp på mitt årsbesked för detta är fortfarande hennes ekonomi.

Kan man ens sköta hennes bankärenden hemifrån mig med mitt bank-id om jag är medkontohavare eller har fullmakt? Vilket är bäst?
Jag har genom en bankfullmakt fått tillgång till förälders konto på internetbank med syftet att betala räkningar. Föräldern är kan inte sköta detta pga sjukdom. Tyvärr löste det bara en del av problemet för det visade sig svårt att få räkningarna digitalt som efaktura. För ett fåtal är det möjligt, kommunen, elbolaget och någon till, men inte för övriga typ Telia. Nuvarande upplägg är att jag får räkningarna fotade på sms av en granne, men det är ju ingen långsiktig lösning. Har någon tips på hur detta kan lösas tas det tacksamt emot!
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, bankdosorna behövs. Bank-id är bara ett komplement. Du kan inte ens skaffa bank-id utan att ha en bankdosa... finns ingen bank i Sverige som ens funderar på att sluta med bankdosan. Det behövs hårdvarukod, vilket du aldrig kan få med bank-id. Så det där något du hittat på själv.
Nä det har jag inte. Har handelsbanken själv och jag har bara dosa för bank-id. Den dosan aktiveras med en engångskod man får när man beställer utrustningen. Sen är man igång och kan aktivera mobilt bank-id om man känner för det.
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Varför tänker folk automatiskt pedofil för att de filmar grannens pool? Det är större chans att det är någon som gillar personer som vuxit upp och har en ålder som är minst 2 siffrig där första siffran är minst 2.
 
Humlo
Jag måste vara extremt trögfattad för jag förstår ingenting av det ni snackar om. :-/

Jag har SEB med digipass och en kod jag knappt minns..
Men oftast använder jag mobilt bank-ID när jag sköter mina bankaffärer hemifrån. Då skriver jag in mitt personnummer och min 6-siffriga mobila bank-ID kod. Den som jag använder till i princip alla saker överallt i samband med mitt personnummer. Man kan ju inte ens snacka med ett försäkringsbolag i telefon utan att de ber en logga in med mobilt bank-id.

Hur kan man ha två mobila bank-ID på telefonen som någon skrev här?
Är inte varje mobilt bank-ID kopplat till min mobil och mitt personnummer? Det går väl inte att ha två? Eller loggar jag bara in med mammas personnummer och hennes kod på min mobil??

Jag har inga syskon och min mamma har bara mig. Dör hon så är det jag som "ärver" så inget komplicerat dödsbo att snacka om vi nu ska hårdra det. Däremot är det ju också jag som får sköta räkningar och allt annat som har med hennes ekonomi att göra nu när hon själv inte kan röra sig fritt.

Men det räcker med en fullmakt vi bägge skriver under så kan jag logga in på hennes bank och betala räkningar? Kanske föra över nån 1000-lapp till mig när jag handlat åt henne?

Jag förstår verkligen inte hur det ska gå till på ett enkelt sätt.
 
Humlo Humlo skrev:
Jag måste vara extremt trögfattad för jag förstår ingenting av det ni snackar om. :-/

Jag har SEB med digipass och en kod jag knappt minns..
Men oftast använder jag mobilt bank-ID när jag sköter mina bankaffärer hemifrån. Då skriver jag in mitt personnummer och min 6-siffriga mobila bank-ID kod. Den som jag använder till i princip alla saker överallt i samband med mitt personnummer. Man kan ju inte ens snacka med ett försäkringsbolag i telefon utan att de ber en logga in med mobilt bank-id.

Hur kan man ha två mobila bank-ID på telefonen som någon skrev här?
Är inte varje mobilt bank-ID kopplat till min mobil och mitt personnummer? Det går väl inte att ha två? Eller loggar jag bara in med mammas personnummer och hennes kod på min mobil??

Jag har inga syskon och min mamma har bara mig. Dör hon så är det jag som "ärver" så inget komplicerat dödsbo att snacka om vi nu ska hårdra det. Däremot är det ju också jag som får sköta räkningar och allt annat som har med hennes ekonomi att göra nu när hon själv inte kan röra sig fritt.

Men det räcker med en fullmakt vi bägge skriver under så kan jag logga in på hennes bank och betala räkningar? Kanske föra över nån 1000-lapp till mig när jag handlat åt henne?

Jag förstår verkligen inte hur det ska gå till på ett enkelt sätt.
Du har inte en en gammal telefon som du bytt till en nyare? Om du har det kan du ladda ner mammas BankID på den för att sköta hennes ärenden den vägen. Min bank tillåter inte två olika BankID på samma enhet. Jag kan däremot ha BankID på tre olika enheter. Jag och mina föräldrar klurar på hur vi ska göra detta smidigt. För tillfället har jag deras bankdosor och de skickar till mig (vi bor en bit ifrån varandra). Vad jag förstår är det egentligen helt korrekt att göra. Mina föräldrar har bra koll på sin ekonomi i övrigt men behöver hjälp med det som sköts via internet. För att underlätta har vi autogiro på så många ställen det går.
 
Humlo Humlo skrev:
Jag har inga syskon och min mamma har bara mig. Dör hon så är det jag som "ärver" så inget komplicerat dödsbo att snacka om vi nu ska hårdra det.
Då tycker jag inte att du ska komplicera det. Använd du hennes bankgrejer på ett praktiskt enkelt sätt.

Fastna inte i navelskåderiet om vad som är ett bank-id och vad som är annan bankinloggning, det är som gjort för missförstånd.

Med det sagt är det dumt att ha ett för gammalt system, för tas det bort är det nog inte helt lätt att byta utan mammans aktiva medgivande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.