Jag har förodlat mängder med tomater och nu helt tappat kontrollen på vilka som är vilka... Två sorter är högväxande som ska tjuvas och en är en busktomat som ju inte behöver tjuvas. Dock har busktomaterna växt lite för varmt och inte tillräckligt ljust så de har dragit iväg i höjd. Om en tomatplanta har tjuvar som dessa, betyder det att det är en högväxande sort? Eller får även busktomater dessa? Och då ska de vara kvar så den blir buskigare?

Tycker att de kraftigare plantorna som jag trodde var busktomater är de som fått tjuvar. Se första två bilderna. De taniga plantorna som dock är väldigt höga verkar inte få tjuvar. Känns bakvänt.
Tomatplanta med tjuvar och gröna blad nära fönster, unsäker sortbestämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomatplanta med tjuvar mot ett fönster, fråga om det är högväxande sort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långa tomatskott stöttade av pinnar, möjligen högväxande sort, med tjuvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inomhus kan de bli väldigt långa i sökandet efter ljus.
Det spelar inte så stor roll om du tjuvar eller ej. Så gör det som du gillar. Dvs hur du vill ha plantorna. De kommer ge tomater ändå
 
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
Är annars en tjuv inte den som växer direkt ovan en annan gren? Dvs som sitter i vinkeln?
 
  • Gilla
vyv
  • Laddar…
Det som ska tjuvas är det som sitter i "vinkeln" och det kan vara bra att tjuva busktomater också.. gör ingen skada. :) Men tjuvar du inte så är oftast resultatet att du får mycket färre tomater än om du hade tjuvat...
Lycka till! :D
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blir förodlade inomhus för långa är det bara att klippa dem. Det som står i krukan klipper du t.ex. ovanför 2-3 blad så kommer det troligtvis 2-3 nya stammar. Toppen tar du bara sedan och klipper av i lämplig längd t.ex. 20 cm rensar nederdelen på blad och sticker ned 10 cm i en kruka med jord, efter en vecka så har den börjat växa på nytt.
Det här gör du när det är dags att sätta ut dem så att de får dagsljuset i sådan mängd att de inte längre "ranglar" iväg.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju ett bra sätt för de som dragit iväg i höjd. Men blir det bra även på de klättrande sorterna?
 
Z Zahara skrev:
Det som ska tjuvas är det som sitter i "vinkeln" och det kan vara bra att tjuva busktomater också.. gör ingen skada. :) Men tjuvar du inte så är oftast resultatet att du får mycket färre tomater än om du hade tjuvat...
Lycka till! :D
Jag trodde jag förstörde för busktomaterna om jag tjuvade dem, eftersom de inte ska tjuvas?
 
Du kan även ta sticklingar av tjuvarna. Den är bara att ta en tjuv och sticka ner i en kruka. Ofta kommer de igång snabbare än att odla nya från frö. Mina tomatplantor ser för bedrövliga ut men jag använder dem just nu som "tjuvfabrik" för att få många nya fina plantor.
 
  • Gilla
Jessixa
  • Laddar…
Ja det är ju så smart! Jag har ett gäng tjuvar och några toppar i vatten som väntar på att få rötter Vill bara inte ta fel på sorterna och ta tjuvar från busktomaterna
 
A AndersS skrev:
Här har du ett exempel
[länk]
Ja den är så bra! Har läst den flera ggr Men trodde inte man ville göra det med högväxande/klättrande. Men kanske går det också?
 
Har klippt några av mina plantor 2 ggr i år då våren blev lång och kall vilket innebar att de fick vara inomhus längre period än tänkt. Nu står de ute sedan två veckor och istället för att dra iväg på längden sån växer de till och blir kraftigare.
Brukar aldrig låta de högväxande gå över 2 m och istället låta det bli 2-3 stammar från den avklippta plantan, det brukar skjuta ett nytt skott vid de blad som du lämnar. Så klipper du så tre blad blir kvar så får du garanterat två nya skott, kanske tre som du kan låta växa om du vill det. Annars klipper du bort dem bara och låter det bli en stam.
Bara att testa och prova sig fram, gör det inte krångligare än vad det är. Du kan ju prova dig fram med några olika alternativ så vet du mera till nästa år. Jag brukar ge bort och de sämsta plantor kastas.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.