Hej!

Vi är nära på att köpa hus i dagarna, men har ett litet problem.
I trappen är taket väldigt lågt, så att är du över 175 cm, så slår du i huvudet.
På uppvägen är det helt ok att tilta lite, men på nervägen slår jag i rakt i ansiktet, och inte uppe på skallen.

Huset är byggt 1899, men renoverat under 10-talet.
Det kanske är omöjligt att svara på, men vad finns det att göra för att lösa detta problemet, om man inte vill byta hela trappan för en väldigt massa pengar?
Om man tar bort innertaket, så sitter det en stor balk som går genom hela huset där, hur löser man det?

Tack på förhand för alla tips.

Lågt tak över trapp i äldre hus med synlig balk, vilket orsakar problem för längre personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa inomhus med lågt tak som resulterar i begränsad huvudhöjd, steg med mörkgråa mattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lågt tak över trappa i hus, med synlig balk som kan vara hinder, och person nära problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
alxjek
  • Laddar…
Du har själv svarat på frågan. Det finns inget att göra om du inte är villig att ändra trappan och/eller balken.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Du har själv svarat på frågan. Det finns inget att göra om du inte är villig att ändra trappan och/eller balken.
Hej!
Självklart är jag villig att göra vad som krävs, men att ändra hela trappan hade säkert kostat 100k och är inget jag gör själv.
OM det är en balk, hur gör man då? Det har jag ingen aning om. Hur stort ingrepp är det?
Är det något som tar 2 dagar för en duktig snickare, eller tar det 2 veckor?
 
Det beror helt på vilken funktion balken har. Om den är bärande finns det ingen gräns uppåt för hur jobbigt och dyrt det är att flytta den så att du får fri ståhöjd i trappan.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Ingen annan som har några bra tankar?

Att byta en trappa.. Kostar runt 50 000 har jag förstått, någon som gjort det och kan dela sina erfarenheter?
 
Att byta trappa hjälper inte om du inte flyttar den bort från balken samtidigt. Finns det utrymme att göra det i övre änden eller kan du acceptera en brantare trappa?
 
Det är väldigt svårt att se vad de gjort, och vad som skulle krävas för att förändra.
Med viss sannolikhet så kanske en byggnadsingenjör räkna på det.

Vad säger säljaren? Mäklaren?
Kanske finns det möjlighet att be en erfaren snickare titta på det på plats?
 
Sannolikt ligger bara bjälklaget på övervåningen på balken. Om utrymmet ovan tillåter kan man exempelvis lägga balken på ovansidan och hänga upp bjälklaget. Dock ser det inte ut som att man tjänar allt för mycket höjd. Trappan ser även brant ut så det är nog svårt att få till ett bra trapphus utan att göra själva trapphålet i bjälklaget större.
 
Grundproblemet är att trapploppet är "felplanerat" i förhållande till dagens förhållanden. Man är för högt upp i trappan när man ska passera den aktuella balken. Lösningen är ofta att man gör om trappan från en rak trappa till en L-formad. Det är svårt att se möjligheterna utan planritningar. Självklart kan man också göra som @bossespecial föreslår, göra om eller ersätta balken. Vad som är mest optimalt är svårbedömt med nuvarande underlag. Det behöver inte kosta 100 K att göra en ny inbyggd trappa. Det är ganska enkelt att bygga trappor på plats med hjälp av lite konstruktionsvirke och golvvirke. Det svåra är att planera dem, men det kan man få hjälp med här på Byggahus forum!
 
  • Gilla
marehr och 2 till
  • Laddar…
Planritning över en våning i ett hus med rum, hall, trappa och notering om möjlig ändring av trappans riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus från 1899 med markerade mått, kök, badrum, vardagsrum, hall och två altaner samt trappor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Grundproblemet är att trapploppet är "felplanerat" i förhållande till dagens förhållanden. Man är för högt upp i trappan när man ska passera den aktuella balken. Lösningen är ofta att man gör om trappan från en rak trappa till en L-formad. Det är svårt att se möjligheterna utan planritningar. Självklart kan man också göra som @bossespecial föreslår, göra om eller ersätta balken. Vad som är mest optimalt är svårbedömt med nuvarande underlag. Det behöver inte kosta 100 K att göra en ny inbyggd trappa. Det är ganska enkelt att bygga trappor på plats med hjälp av lite konstruktionsvirke och golvvirke. Det svåra är att planera dem, men det kan man få hjälp med här på Byggahus forum!
Okej, det låter ändå intressant.
Minns jag rätt bör man nog kunna svänga av trappan lite åt vänster i slutet, det bör det finnas plats för. Kanske tom förlänga rakt fram någon dm.

Bifogar planlösningen.
Precis under trappan går en trappa ner i källaren.
Min gissning är att denna nedgång inte fanns tidigare, men byggdes då huset totalrenoverades för sisådär 10 år sedan.
Huset är förövrigt från 1899.
 
Om källartrappan går under den aktuella trappan så måste i princip alla förändringar göras där också, eller hur?
 
  • Gilla
boyscout
  • Laddar…
G Guson skrev:
Om källartrappan går under den aktuella trappan så måste i princip alla förändringar göras där också, eller hur?
Nja, det tror jag inte.
har inga bilder att visa nu, men man gick under trappan på väg ner i källaren.
Skulle dock inte tro att det påverkas något där om man byter till tex. en brantare trappa.
 
Undersidan på den trappa du flyttar är väl tak i källartrappan? De ser ut att ligga under/ovanför varandra på ritningen.
 
ullet
Det finns ju väggar på båda sidor av trappen - om balken tar upp krafter uppifrån borde en byggnadsingenjör borde kunna räkna på om det är möjligt att ta bort balken rakt över trappan genom att t ex förstärka väggarna eller sätta in pelare nånstans längs balkens sträckning. Beror ju förstås på hur det ser ut i källaren under också.
 
Tittar man på ritningen så ser det ut som att det är sovrumsväggen som vilar på balken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.