V mutalisken skrev:
Vi har uppvärmd nedsänkt inomhuspool. 5x3x2. Vi använde den 1 gång per år i ett 40m2 stort roum med fantastisk utsikt. Poolen är murad, armerad och väl dränerad runtekring så den håller mot tjäle även om den är tom.

Det kostade väldigt mkt att hålla den varm året om, även att hålla den på 5-10 grader under vintern kostade mkt då den smygnallade lite av golvvärmen.

Vi tömde den år 3 (efter att ha flyttat hit) och byggde ett trägolv i. Vi har kvar värmecentral och rengöringsfilter m.m.

Nu är det rummet ett av våra mest använda rum. Vi leker där med barnen dagligen. Har fester där m.m. Kanske öppnar vi upp den om 10 år när barnen är stora. Våra vänner gjorde samma sak fast fyllde igen sin för de vet att de inte kommer använda den.

Pooler tar tid och kostar pengar men om det är värt det är subjektivt. Vissa bygger ju liksom märklintågsrum hemma.

Värdeökande - kan vara.
Huvudvärk - för vissa.
Kostar mkt - ja, beroende på din ekonomi.
Tar tid - ja, men det beror på hur mkt tid du har över.
Tar tid är generellt kompetensberoende. Det går att göra så det tar max en timme i månaden utspritt på 3-4 gånger utan problem.
 
K koolla skrev:
Tar tid är generellt kompetensberoende. Det går att göra så det tar max en timme i månaden utspritt på 3-4 gånger utan problem.
Absolut. Vi har också automatiserat så uppvärmning och rengöring sköts av sig självt. Men de ~ 40-50 timmarna det tog mig att lära mig om pooler och de 2h/mån under första åren, konversationerna här hemma om att ha kvar eller golva poolen blir tillsammans ganska många. De lite drygt 100 timmarna över 3 år hade jag gärna lagt på annat.

Sedan har du också effekten av att ha för mkt igång samtidigt och ffa nya saker vilket ökar energiåtgången för tillsynes enkla uppgifter, detta för att basala ganglier i hjärnan ännu inte rutiniserat (bör vara ord) uppgifterna än.
 
V mutalisken skrev:
Absolut. Vi har också automatiserat så uppvärmning och rengöring sköts av sig självt. Men de ~ 40-50 timmarna det tog mig att lära mig om pooler och de 2h/mån under första åren, konversationerna här hemma om att ha kvar eller golva poolen blir tillsammans ganska många. De lite drygt 100 timmarna över 3 år hade jag gärna lagt på annat.

Sedan har du också effekten av att ha för mkt igång samtidigt och ffa nya saker vilket ökar energiåtgången för tillsynes enkla uppgifter, detta för att basala ganglier i hjärnan ännu inte rutiniserat (bör vara ord) uppgifterna än.
Och med ert badande håller jag med dig. Sedan tycker jag det är lite tramsigt att räkna in upplärning som är engångsgrej i underhåll och hur länge diskuterade ni egentligen?

Men jag håller med om att ni gjorde ett felbeslut eftersom den inte användes mer. Sådana gör man då och då.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Jag köper multipuckar på biltema och lägger en puck i breddavloppet 1 gång i veckan samt tömmer silen till breddavloppet då och då.

Gäller en intex 12kubik ovan mark.

Pumpen går på timer och värmepumpen startar när pumpen startar. Hur lätt som helst.
 
K koolla skrev:
Men jag håller med om att ni gjorde ett felbeslut eftersom den inte användes mer. Sådana gör man då och då.
Vi gjorde rätt beslut för vi installerade inte poolen. Vi köpte huset med pool. Vi ville ha huset, inte poolen. Men vi ville inte heller ta bort poolen direkt. Så vi hade kvar den ett tag och såg hur det utvecklade sig. När vi samlat tillräckligt mkt data så blev beslutet lätt.

Du har säkert goda intentioner men du är inte i position att bedöma våra livsval.
 
V mutalisken skrev:
Vi gjorde rätt beslut för vi installerade inte poolen. Vi köpte huset med pool. Vi ville ha huset, inte poolen. Men vi ville inte heller ta bort poolen direkt. Så vi hade kvar den ett tag och såg hur det utvecklade sig. När vi samlat tillräckligt mkt data så blev beslutet lätt.

Du har säkert goda intentioner men du är inte i position att bedöma våra livsval.
Missuppfattade och trodde ni byggde själva. Då gjorde ni självklart rätt att testa ett tag för att ta rätt beslut. Men om ni byggt själva och bara använt en gång per månad hade väl även du tyckt att det var ett felbeslut i efterhand?
 
K koolla skrev:
Missuppfattade och trodde ni byggde själva. Då gjorde ni självklart rätt att testa ett tag för att ta rätt beslut. Men om ni byggt själva och bara använt en gång per månad hade väl även du tyckt att det var ett felbeslut i efterhand?
Din fråga är uppbyggd på ett sätt som gör att det enda rätta svaret stärker din bedömning.

Vi skulle aldrig byggt en pool på det sättet. Vi skulle haft en jetstream m.m. Haft en barndel där barnen kan leka utan att behöva en vuxen i, haft andra uppvärmningsmöjligheter m.m.

Vi skulle inte heller ha byggt en pool utan att tex ha testat att hyra ett hus med en pool i en vecka. Och läsa på forum.
 
V mutalisken skrev:
Din fråga är uppbyggd på ett sätt som gör att det enda rätta svaret stärker din bedömning.

Vi skulle aldrig byggt en pool på det sättet. Vi skulle haft en jetstream m.m. Haft en barndel där barnen kan leka utan att behöva en vuxen i, haft andra uppvärmningsmöjligheter m.m.

Vi skulle inte heller ha byggt en pool utan att tex ha testat att hyra ett hus med en pool i en vecka. Och läsa på forum.
Det låter smart som test. Hade du haft med den typen av info i första inlägget hade det varit tydligt.
 
I dessa.coronatider och det nya modet #staycation, är det inte helt fel med pool. Trots merjobbet.
 
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Jag håller inte med!
Jag har en ovanmarkspool i aluminium sedan 27 år och jag lägger inte särskilt mycket tid på poolskötseln. Jag startar poolen först i juni, för att slippa få i så mycket pollen och dessutom är nätterna kalla och kyler ner vattnet för mycket. Sedan tömmer jag vinterskyddet med en särskild hålplatta med slang som fungerar som sughävert. Sedan höjer jag vattennivån i poolen med vinterpresenningen fortfarande på som skydd mot skräp och monterar slangkopplingarna, som togs isär vid invintringen. Nu drar jag av vinterskyddet försiktigt och slipper få skräp i vattnet. Nu gäller det att klorera rejält, chockklor och dubbla puckar i bräddavloppet. Sedan lägger jag på bubbelplasten "solar blanket" och den håller mycket av skräpet och särskilt alla insekter borta.

Jag kör cirkulationen 10 timmar om dan eftersom jag har solfångare och poolvärmepump. Jag backspolar då och då eller efter regn och fyller på klorpuckar i bräddavloppet och chockklorerar då och då. Jag kollar aldrig pH eller klorhalt, de brukar alltid vara OK. Någon gång använder jag lövhåven. Pumpen och poolvärmepumpen är kopplade till klockströmbrytare och ett jordat uttag som är kopplat till jordfelsbrytare. Sedan är det bara bromsarna som är besvärliga, så jag badar ofta med T-shirt och fleece-jacka på. Oftast börjar jag med vattenjoggning runt. Jag simmar och gör vattengympa.

På hösten lägger jag på vinterskyddet och kopplar sedan loss kopplingarna och låter vattennivån sjunka. Jag spolar poolvärmepumpen med dricksvatten och torkar rörsystemet med en luftpump och täcker den luftigt. Jag har monterat det mesta själv med lite hjälp och reparerar eller byter ut delar regelbundet, alltefter det behövs (jag är kvinna).
 
H Harrison skrev:
Jag håller inte med!
Jag har en ovanmarkspool i aluminium sedan 27 år och jag lägger inte särskilt mycket tid på poolskötseln. Jag startar poolen först i juni, för att slippa få i så mycket pollen och dessutom är nätterna kalla och kyler ner vattnet för mycket. Sedan tömmer jag vinterskyddet med en särskild hålplatta med slang som fungerar som sughävert. Sedan höjer jag vattennivån i poolen med vinterpresenningen fortfarande på som skydd mot skräp och monterar slangkopplingarna, som togs isär vid invintringen. Nu drar jag av vinterskyddet försiktigt och slipper få skräp i vattnet. Nu gäller det att klorera rejält, chockklor och dubbla puckar i bräddavloppet. Sedan lägger jag på bubbelplasten "solar blanket" och den håller mycket av skräpet och särskilt alla insekter borta.

Jag kör cirkulationen 10 timmar om dan eftersom jag har solfångare och poolvärmepump. Jag backspolar då och då eller efter regn och fyller på klorpuckar i bräddavloppet och chockklorerar då och då. Jag kollar aldrig pH eller klorhalt, de brukar alltid vara OK. Någon gång använder jag lövhåven. Pumpen och poolvärmepumpen är kopplade till klockströmbrytare och ett jordat uttag som är kopplat till jordfelsbrytare. Sedan är det bara bromsarna som är besvärliga, så jag badar ofta med T-shirt och fleece-jacka på. Oftast börjar jag med vattenjoggning runt. Jag simmar och gör vattengympa.

På hösten lägger jag på vinterskyddet och kopplar sedan loss kopplingarna och låter vattennivån sjunka. Jag spolar poolvärmepumpen med dricksvatten och torkar rörsystemet med en luftpump och täcker den luftigt. Jag har monterat det mesta själv med lite hjälp och reparerar eller byter ut delar regelbundet, alltefter det behövs (jag är kvinna).
har haft pool sedan 11 år och tack vare pooltak behöver jag inte rengöra den så ofta. Sätter igång den i mitten av maj och stänger av i slutet av september. Så själva skötsel är inget betungande. Det jag har problem med är att alla maskiner och vissa delar är från det engelska märket Cerikin. De säljer inte reservdelar till privatpersoner så varje gång jag behöver en reservdel måste jag gå igenom Nordiska kvalitetspooler AB som sålde poolen inklusive maskiner till oss. Sedan februari väntar jag på nya inloppsventiler. Dessa kan jag inte erhålla eftersom den som sköter reservdelsadministration var sjuk. Man tar sig för pannan ett så stort företag med ett flertal återförsäljare kan inte leverera reservdel eftersom ne person är sjuk.
Mitt råd till er som funderar att skaffa pool anlita poolfirman som har svenska maskiner och tillbehör. då slipper ni mycket problem. Och till alla poolägare trevlig sommar med mycket bad.
 
Skulle aldrig göra misstaget att inte. Skaffa pool!
 
  • Trädäck leder upp till en inbjudande blå pool vid ett modernt hus omgivet av gröna träd under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
För mig är poolen ett viktigt motionsredskap under de heta sommardagarna. När vädret är kallt, blir det ofta flera timmars vattenjoggning per dag, med en T-shirt och dubbla fleece-jackor på samtidigt (vattendjupet är bara 1.1 m).
 
Pellegnillot71
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Det var det dummaste jag hört. Vi stoppar i en klorpuck i veckan i breddavloppet och dammsuger och backspolar som oftast varannan vecka men oftast mer sällan. Vi har lett in vattnet till vår bergvärmepump vilket gör att uppvärmningskostnaden är liten och vi har en UV-lampa vilket gör att vi inte behöver så mycket klor.
Vi kan stanna hemma i trädgården hur mycket vi vill, blir vi för varma tar vi ett dopp. På kvällarna ligger vi och tittar på stjärnorma och tackar oss själva för att vi investerade i en pool, och förundrar oss över att inte fler gör samma sak.
Det absolut bästa vi gjort!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Ett dopp? Jag BOR i min pool under två månader varje sommar. Jag joggar, simmar och vattengympar som mest 10 timmar per dag. Mina föräldrar gav mig ovanmarkpoolen + en bastu, och poolen har jag haft mycket nytta under nästan tre decennier. Jag köpte solfångare och poolvärmepump till den, eftersom man behöver ha minst 25 C för pooljoggning och lite mer för simning och vattengympa. Bastun har tyvärr varit fullproppad av en kompis grejer, så den har vi inte kunnat använda på 20 år.
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.