Smart och snyggt! Tack!!
 
Om man vill göra det lite enklare. Stående panel av tryckimpregnerat.
 
  • Trädäck av tryckimpregnerat trä med en rund pool och delvis påsatt täckning, intill en häck och studsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
J JohanFrick skrev:
Om man vill göra det lite enklare. Stående panel av tryckimpregnerat.
Vad är det för pooltak du har?
 
TeroM TeroM skrev:
Jag byggde in våran med en bänk runtom. Uppsticket genom däcket måttades så att det blev en bekväm sitthöjd på ramen.

[bild]
Hej hut byggde du in den så att det blev stabilt :)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Finns lite här,

Bygga in en rund pool!
[länk]
Tack :)
 
Skea80 Skea80 skrev:
Tack :)
riktigt snyggt
 
A Atom skrev:
Fördelen med denna pool är att det är bara kasta det gamla och ersätta med nytt. Några tusenlappar var 5:e eller 10:e år spelar ingen roll.
Alla pooler med liner åldras. Det är något vi har räknat med.
Jag har en liner-pool från 1993 och den håller än, efter 27 år. Amerikansk aluminiumpool. Inga skador på aluminiumväggen, heller. Bara pump och sandfilter har bytts ut, allt annat är original.
 
  • Gilla
Annjoh007
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Det här är spännande, vad kostar ( och var köper man ) en dylik pool ?
- Totalkostnad , typ ?
Mina ungar tjatar " Pappa vi måste skaffa pool!",
mellan raderna läser jag att denna variant är väsentligt billigare än en "permanent" pool.

Åter till frågan,
någon tipsar ovan om att isolera, Om du köper tunna isolerskivor ( typ "frigolit") så är de relativt böjbara, kanske 20 mm tjocka, så borde du kunna lägga lager på lager utanpå poolen. troligen kan man limma ihop dem med nåt lim som inte smälter skivan. ( -och som är vattentåligt... :) det blir ett visst pill at få ihop dessa men att slutligen dra ett snöre ett par varv lär hålla dem på plats , innan du klär med trallvirke.
Jag har en poolfirma i grannskapet, han rekommenderade mig att isolera min runda 5.5 m diameter-pool. Hans kompis använde billig frigolit och metallband, men skivorna gick sönder på några ställen, de var inte så böjbara. Jag köpte därför dyr Ecoprim, extruderad cellplast, som jag ska skära skåror i med ett verktyg, så att det blir lättare att böja skivorna. Nu har jag inte kommit till skott ännu, efter tre år, men jag tänkte lägga billig Platon-matta närmast poolväggen, för att få en bra luftning och slippa få korrosionsskador av klor. Ytterst en blå presenning och billiga lastband runtom som håller ihop allt.
 
TeroM TeroM skrev:
Ett annat tips innan du bygger in alla slangar ...

Antar att du fått med veckade 38 mm slangar till poolen? Dessa har en ovana att efter några år se ut som vattenspridare, mina hade många små hål på långa sträckor under trädäcket. Hittade en 38 mm (innerdia) slang som håller och kostar inte mycket mer, [länk]. Inga problem med läckage eller annat. Denna slang kräver trådslangklämmor men de från Dammbutiken var inte bra. Beställde istället (svindyra men bra) från Esska, 38-43 mm modellen.
Bra tips! Är denna slang ett mellanting mellan PEM och PVC eller hur ska man tänka? Funkar denna med såna PEM kopplingar?
 
E EasyCash skrev:
Bra tips! Är denna slang ett mellanting mellan PEM och PVC eller hur ska man tänka? Funkar denna med såna PEM kopplingar?
som med veckade slangar, med slangklämmor.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.