H Hacke1984 skrev:
En överklagan behöver inte innehålla nåt vettigt och det kostar ingenting, Om en symbolisk avgift infördes skulle en massa okynnes överklaganden inte komma in. Ofta avslås överklaganden i alla instanser med kvarnarna mal långsamt och det är det den klagande räknar med. Kan ta ett par år tills bygglovet vinner laga kraft.
Avråder från att sätta ingång och bygga förrån bygglovet vunnit laga kraft och startbesked erhållits.
Att ta betalt för ett överklagande är inte lätt när det kommer till kritan. Dock så kan jag hålla med om avgift.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
hyra ut mitt hemmakontor...
Hahaha vem skulle vilja hyra ut sitt hemmakontor???

Trist när folk klagar bara för att de kan. Avundsjukan är en allvarlig folksjukdom.
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
MrJay
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hahaha vem skulle vilja hyra ut sitt hemmakontor???

Trist när folk klagar bara för att de kan. Avundsjukan är en allvarlig folksjukdom.
Ingen jag känner. Grannen i fråga anser att den kan användas till kommersiell verksamhet då den ligger ovanför garaget. Absolut, ren avundsjuka.

Vi kommer inte att påbörja bygget förrän hela denna cirkus är klar men jag kommer likförbannat se till att allt står på tomten och redo att köra den dagen han insett han inte kommer vidare. Göra iordning tomten och dra fram rör för platta kan jag göra trots situation?
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte göra några markarbeten eftersom det kräver starttillstånd. Överklagande hela vägen ända till Markochmiljö överdomstolen kan ta upp till ett år. Nåt prövningstillstånd får man inte för ett sånt här fall, Det kräver att det är prejudicerande. Det är bara att luta sig tillbaka och låta ärendet ha sin gång. Det går bara åt onödig energi att hetsa upp sig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Alla förberedelser är dumma att göra tycker jag. Han kanske lyckas få Er att inte bygga erat hus, men han ska inte få glädjen i att ni förlorat massa pengar i olika förberedelser.

Kanske ska börja skissa på ett hus som följer dp?
 
MrJay
B Byggdjuret skrev:
Alla förberedelser är dumma att göra tycker jag. Han kanske lyckas få Er att inte bygga erat hus, men han ska inte få glädjen i att ni förlorat massa pengar i olika förberedelser.

Kanske ska börja skissa på ett hus som följer dp?
Vi väntar då. Huset följer detaljplan i alla avseenden förutom lite större yta, avvikelsen avser 5% större bruttoarea då detaljplan tillåter lika stort hus oavsett om tomten är 1000kvm eller 4000kvm. Grannarna 4 hus bort byggde större än oss trots mindre tomt, detta var dock 2009 om jag minns rätt. Att plocka bort dessa 5% är inga problem och justeringen görs på 3min, tyvärr har grannen hängt upp sig på allt annat han inte själv har eller tänkt på.
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Vi väntar då. Huset följer detaljplan i alla avseenden förutom lite större vardagsrum, avvikelsen avser 5% större bruttoarea då detaljplan tillåter lika stort hus oavsett om tomten är 1000kvm eller 4000kvm. Grannarna 4 hus bort byggde större än oss trots mindre tomt, detta var dock 2009 om jag minns rätt.
Menar du bruttoarea, inte byggnadsarea?
 
MrJay
M MetteKson skrev:
Menar du bruttoarea, inte byggnadsarea?
Bruttoarea. yta inkl. väggarna. Kallas även våningsyta i detaljplanen. Som du förstår inte mycket boyta där.
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Bruttoarea. yta inkl. väggarna. Kallas även våningsyta i detaljplanen. Som du förstår inte mycket boyta där.
Ok, jag frågar eftersom det i detaljplanerna brukar anges byggnadsarea när man pratar om byggrätter.
 
MrJay MrJay skrev:
Vi väntar då. Huset följer detaljplan i alla avseenden förutom lite större yta, avvikelsen avser 5% större bruttoarea då detaljplan tillåter lika stort hus oavsett om tomten är 1000kvm eller 4000kvm. Grannarna 4 hus bort byggde större än oss trots mindre tomt, detta var dock 2009 om jag minns rätt. Att plocka bort dessa 5% är inga problem och justeringen görs på 3min, tyvärr har grannen hängt upp sig på allt annat han inte själv har eller tänkt på.
Ni följer inte dp helt och hållet. Det finns en avvikelse på 5%. Det finns någon slags "praxis" att kunna godkänna vissa mindre avsteg ifrån dp. Själv har jag lite svårt för att man ska acceptera ett avsteg på 5%. Då blir egentligen dp 5% större.
Jag vill ha fasta siffror. Men Nu är det inte så. Då finns det ingen anledning att inte utnyttja det hela. Och för TS så är det bra!
Men jag skulle inte göra något förrens bygglovet är godkänt. Egentligen finns det rätt i det han överklagar. Men som tur är så säger praxis att 5% är oftast godkänt.
Det tråkigt med okynnesöverklagningar. Jag hoppas att det blir godkänt.
Tänk på att även om ni följer dp så kan man ändå överklaga det. Risken är stor att han skulle göra.
*(får inte jag bygga ska ingen annan få bygga)
 
MrJay
Nej, men lite så @Byggdjuret , ”kan inte jag bygga så ska ingen annan göra det” mentaliteten känner vi av ganska starkt och det känns rätt surt att denna person vi aldrig träffat skall kosta oss både tid och pengar - men det kan vi ta. Det var kommunen själva som sa att de kunde pröva en mindre avvikelse på 5% när tal om större yta kom på tal pga. tomtens storlek vid första möte (egentligen sa de X kvadrat som då motsvarar 5% av totala bruttoarean).
 
B Byggdjuret skrev:
Alla förberedelser är dumma att göra tycker jag. Han kanske lyckas få Er att inte bygga erat hus, men han ska inte få glädjen i att ni förlorat massa pengar i olika förberedelser.

Kanske ska börja skissa på ett hus som följer dp?[/QUOT
Vi ritade 17 hus och inget var bra för grannen.
Det handlar oftast inte om huset ,de ska bara inte byggas något.
 
MrJay MrJay skrev:
Hej,

I samband med att vi sökte bygglov har vi ansökt om en mindre avvikelse på 5%, något som kommunen prövat och godkänt, en avvikelse som knappt märks då vi har ganska stor tomt och över 7m till grannarna. I samband med denna process skickades information ut till grannar tillsammans med ritningarna. Det var där avundsjukan visade sitt fula tryne och en specifik granne vi aldrig träffat och som bor mestadels utomlands skickade in en överklagan, i grannens utlägg (det mesta var faktafel då det är tydligt att han inte kan skilja på olika ytmått) kunde man tydligt se att han egentligen inte brydde sig om avvikelsen utan varför man hade högt i tak, kontor m.m. Kommunen avfärdade detta då vi följt gällande detaljplan i punkt och pricka. Såklart återkommer samma stjärna återigen med ny överklagan under klagoperioden efter man tilldelats bygglov som nu får gå till Länsstyrelsen. Han tycker bla. att om man avser att ha solceller bör vi ha tillstånd från flygvapnet (notera att detta är i en villaförort utan närhet till någon flygplats eller dylikt) samt att han tror att jag kommer hyra ut mitt hemmakontor vilket kommer öka trafiken på gatan.. ja, ni förstår vad detta är för typ.

Hursomhelst, jag har en ganska saftig räkning för bygglov och planavgift att betala - kan denna ”pausas” till hela denna charad är över? Också, kan personen i fråga dra ärendet vidare efter Länsstyrelsen med samma argument? Tack i förhand.
 
Hej. Jag är processjurist.
Du kan inte pausa kostnaden. Du har ett sk partsförhållande med kommunen och i detta har grannen inte talerätt. Hans bråk med dig är en tvist där han och kommunen är parter ang ett kommunalt beslutsfel som han försöker påvisa.
Så betala och driv ärendet, men skaffa dig en jurist. Om du väljer en jurist som skaffat sig advokattitel så kostar denne per timme och får inte ta provision. Om du väljer en jurist som avstått advokattiteln så kan han ta uppdraget efter amerikansk modell No Cure No Pay = gratis om du förlorar och provision om du vinner. Då kan ni göra upp om skadeståndsfrågor som juristen kan ha en procentuell andel i. Om du får rätt i överrätterna så har grannen att riska en skadeståndstalan av dig och det kan du hota honom med redan nu för att slipp allt. Oftast är provisionen ca 25% av vinsten men noll om förlust i sista instans.

Lycka till
/B
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Hej. Jag är processjurist.
Du kan inte pausa kostnaden. Du har ett sk partsförhållande med kommunen och i detta har grannen inte talerätt. Hans bråk med dig är en tvist där han och kommunen är parter ang ett kommunalt beslutsfel som han försöker påvisa.
Så betala och driv ärendet, men skaffa dig en jurist. Om du väljer en jurist som skaffat sig advokattitel så kostar denne per timme och får inte ta provision. Om du väljer en jurist som avstått advokattiteln så kan han ta uppdraget efter amerikansk modell No Cure No Pay = gratis om du förlorar och provision om du vinner. Då kan ni göra upp om skadeståndsfrågor som juristen kan ha en procentuell andel i. Om du får rätt i överrätterna så har grannen att riska en skadeståndstalan av dig och det kan du hota honom med redan nu för att slipp allt. Oftast är provisionen ca 25% av vinsten men noll om förlust i sista instans.

Lycka till
/B
Det här är inte frågan om ett civilrättsligt mål. Jag håller med om att han ska betala kommunens räkning. Men att försöka ta ut kostnader för en advokat kan han inte göra om grannen driver målet till länsstyrelsen och möjligen också till mark och miljödomstolen. Att få prövningstillstånd i MMÖD kommer heller inte att vara aktuellt eftersom prejudicerande domar redan bör finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.