Q
Hej börjar bli dags för en ny vattenslang då den gamla blivit påkörd av roboten på för många ställen.

jag behöver ca 50m för att nå runt hela trädgården och får ganska lågt tryck pga längden.

skulle det hjälpa med att dimensionera upp till 3/4 för att få lägre tryckfall? Eller skulle de hjälpa med en kvalitetslang av 1/2”?

Har väl inte mer än 10mm rör till utkastaren så flödet kan väl aldrig bli bättre.
 
Ju större slang destå mindre tryckfall så visst blir en billig 3/4" bättre än en dyr 1/2"
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för tryck idag?
Som exempel: när jag kör med 1/2" slang på 40-50m och kopplar mot hydroforen blir det ganska dålig fjutt. Hydroforen ger ca 2-2.5 bar. Kopplar jag istället på trädgårdspumpen som ger 3.5 bar blir det betydligt bättre.

Kvaliteten på slang spelar inte någon roll för tryck eller flöde. Och att köra med 3/4" slang är guld värt på dom avstånden.

Köp 3/4" är mitt råd.
 
Q
tensiden tensiden skrev:
Vad har du för tryck idag?
Som exempel: när jag kör med 1/2" slang på 40-50m och kopplar mot hydroforen blir det ganska dålig fjutt. Hydroforen ger ca 2-2.5 bar. Kopplar jag istället på trädgårdspumpen som ger 3.5 bar blir det betydligt bättre.


Kvaliteten på slang spelar inte någon roll för tryck eller flöde. Och att köra med 3/4" slang är guld värt på dom avstånden.

Köp 3/4" är mitt råd.

Jag har kommunalt vatten så är väl inte så dåligt tryck.
Har bestämt mig för en Gardena highflex 3/4, de skall väl va lite av de bättre kvaliteterna och man skall förhoppningsvis slippa de där jäkla vecken.


Är det samma tillbehör till snabbkopplingarna på 3/4” ?
Tänkte om jag behöver skaffa ny koppling på utkastet och nya vatten pistoler?
 
Q jope84 skrev:
Jag har kommunalt vatten så är väl inte så dåligt tryck.
Har bestämt mig för en Gardena highflex 3/4, de skall väl va lite av de bättre kvaliteterna och man skall förhoppningsvis slippa de där jäkla vecken.


Är det samma tillbehör till snabbkopplingarna på 3/4” ?
Tänkte om jag behöver skaffa ny koppling på utkastet och nya vatten pistoler?
Det finns både "vanlig gardena"-koppling för 3/4"-slang, men då måste du ha dom som är för just den slangstorleken, för annars passar inte kopplingarna på själva slangen. Tillbehör mfl funkar dock som vanligt.

Sen finns också "Profi" som är deras grövre kopplingar, men dom är lite klurigare att hitta.

Jag tror du klarar dig bra på de vanliga gardenakopplingarna, men då att du skaffar 19mm-varianten för just slangändarna.
 
Jag har en pump i trädgården som ger ca 3 bar. Från den går en 70-80m 32mm slang genom trädgården och släpper av korta snuttar 25mm-slang upp till utkastare på några ställen. Från dessa utkastare kör jag idag vanlig 1/2 tums slang till vattenspridare. Skulle jag bli hjälpt alls av att byta dessa till 3/4”?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.